Prydliga människor

Det är väl just det @Hyacinth menar? Alltså att hur hon själv hanterar smink påverkar BARNET.

Mm, men det kan ju också vara åt andra hållet.

Min mor går inte en meter utanför huset utan att sminka sig, vilket jag ju är uppväxt med och hon sa också att det var så. Hon går direkt från sängen till sminkbordet, inga undantag.
Trots det har jag ju inte påverkats av det, annat än att jag tycker det är löjligt. Men, kanske har hon då lärt mig något annat någonstans?

Mm, men det kan ju också vara åt andra hållet.

Min mor går inte en meter utanför huset utan att sminka sig, vilket jag ju är uppväxt med och hon sa också att det var så. Hon går direkt från sängen till sminkbordet, inga undantag.
Trots det har jag ju inte påverkats av det, annat än att jag tycker det är löjligt. Men, kanske har hon då lärt mig något annat någonstans?
Men alltså, om @Hyacinth försöker förhålla sig vettigt till sin lilla tjej när det gäller utseende så är det väl inget argument att en vuxen säger Men jag blev inte som min mamma? :confused:

Idag har flickor och unga kvinnor ofta en stenhård press på hur de ska se ut, de bombarderas av skönhetsideal. Det är väl jättebra om en mamma tänker på hur det hon gör kan tänkas påverka hennes dotter?

Men alltså, om @Hyacinth försöker förhålla sig vettigt till sin lilla tjej när det gäller utseende så är det väl inget argument att en vuxen säger Men jag blev inte som min mamma? :confused:

Idag har flickor och unga kvinnor ofta en stenhård press på hur de ska se ut, de bombarderas av skönhetsideal. Det är väl jättebra om en mamma tänker på hur det hon gör kan tänkas påverka hennes dotter?

Ja, det var inte min mening egentligen. Det var bara en infallsvinkel att när man tänker på det kanske det är hälften vunnet. Det var nog det jag ville ha sagt men uttrycket blev kanske fel skrivet.

Men märker man av det lika tydligt om man inte har smink då? Jag tänker lite som med datorer, ju mer man har i dem, desto mer som kan gå fel. Ju mer du lassar på i ansiktet, desto mer som kan rasa. Om hyn pajar sminket är det kanske bättre att inte ha smink? Ur prydlighetssynvinkel.
Jag har tokfet hy och blir garanterat oljig oavsett om jag har smink eller inte! Dessutom har jag oren hy och får lätt finnar och det blir garanterat snyggare med en lätt bas. Sen får man ju bara välja smink efter hudtyp. Fast jag bättrar aldrig på sminket under dagarna, men kan ta en pappershandduk och dutta i pannan när jag ändå är och kissar ibland ;)

Det är väl just det @Hyacinth menar? Alltså att hur hon själv hanterar smink påverkar BARNET.

Det är det jag försöker få fram ja. Jag ser ett potentiellt problem i att jag sminkar mig och lägger tid på mitt yttre samtidigt som jag säger att det viktiga är hur man är, ine hur man ser ut.
Jag tror jag är förhållandevis ointresserad av smink, men jag slentriansminkar mig av ohejdad vana och för att jag tycker jag är finare med lite mascara, eyeliner, ögonskugga och läppstift.
Jag är ju glad om BARNET inte upplever den osäkerheten jag själv kände kring mitt yttre och min kropp när jag hamnade i tonåren. Jag upplever avkomman som självsäker, men det kan ju ändras.

Det är det jag försöker få fram ja. Jag ser ett potentiellt problem i att jag sminkar mig och lägger tid på mitt yttre samtidigt som jag säger att det viktiga är hur man är, ine hur man ser ut.
Jag tror jag är förhållandevis ointresserad av smink, men jag slentriansminkar mig av ohejdad vana och för att jag tycker jag är finare med lite mascara, eyeliner, ögonskugga och läppstift.
Jag är ju glad om BARNET inte upplever den osäkerheten jag själv kände kring mitt yttre och min kropp när jag hamnade i tonåren. Jag upplever avkomman som självsäker, men det kan ju ändras.
Samma risk som med bantning och ständig viktkontroll. Vilket kan ge allvarligare konsekvenser än sminket ...

Samma risk som med bantning och ständig viktkontroll. Vilket kan ge allvarligare konsekvenser än sminket ...

Japp, jag är ju torsk på bägge delar och vet hur svårt det är. Jag tror ju att PRYDLIGHET som @Philosophia pratar om (knyt raka rosetter på skorna istället för sneda typ) och där delar av tråden har hamnat är olika saker.
Den prydligaste människa jag känner har aldrig smink och aldrig färgat håret, men lägger stor vikt vid att vara hel, ren och ordentlig och järnkoll på allt från när disktrasor byttes till kost. Det är ett personlighetsdrag.

Japp, jag är ju torsk på bägge delar och vet hur svårt det är. Jag tror ju att PRYDLIGHET som @Philosophia pratar om (knyt raka rosetter på skorna istället för sneda typ) och där delar av tråden har hamnat är olika saker.
Den prydligaste människa jag känner har aldrig smink och aldrig färgat håret, men lägger stor vikt vid att vara hel, ren och ordentlig och järnkoll på allt från när disktrasor byttes till kost. Det är ett personlighetsdrag.

Ja det ligger absolut i personligheten om man skall ta bort ytan helt så att säga.
Jag har många exter för mig när det kommer till symmetri och detaljer :o:p

Exakt. Det är inte smink prydlighet handlar om, så länge inte sminket blivit kletigt och därmed ger ett oprydligt intryck.

Men jag tror att du just blev lite missförstådd. :laugh:

Jag anser väl inte heller att det är smink som prydlighet handlar om. Förutom hel och ren kanske mer en bra återkommande klippning i grunden (inte som jag som klipper mig en gång om året) så att håret alltid ser välskött ut. Bra kvalitet på kläderna samt välsittande.

Men, nu ljög jag ju! Jag kom på att min svägerska som är advokat är väldigt prydlig, men det har mera med hennes extrema ordningssinne att göra. Inte ett hårstrå ligger fel, men jag har tänkt att det kanske ligger inom ramen för hennes jobb? Mera som en arbetsbeskrivning på nåt sätt. Hon tycker jag är förfärligt ovårdad och lever i ren misär av skit hemma, misstänker jag.

Ja det ligger absolut i personligheten om man skall ta bort ytan helt så att säga.
Jag har många exter för mig när det kommer till symmetri och detaljer :o:p

Ärlig fråga: i alla fall på buke känns det som att du lägger VÄLDIGT stor vikt på ytan, både vad gäller person och typ...inredning. Rätt stolar, rätt ljusstake, snittblommor, botox osv.
Att det nästan är viktigare hur det ser ut än hur det är. Att man ska hålla fasaden uppe till varje pris.
Till och med när du skriver: "vara sitt bästa jag" landar det i utseende mer än mående.
Är det beroende på vilken bild du skapat här av dig, eller är det så du ser det? Att ytan är nästan det viktigaste?
För alla inlägg du skriver landar nästan i att bara man ser snygg ut löser det sig -och man upplevs inte som störande för omgivningen-, och det fascinerar mig något oerhört.
Det låter antagligen vansinnigt taskigt att skriva som jag nu gör, men jag fattar inte riktigt och vet inte hur jag ska formulera det.
Att vilja vara fin och snygg är väl helt mänskligt men du drar det till en nivå som känns så...extrem?

. Jag har gjort ögonbrynen med 3D-teknik och färgar/böjer fransarna så det enda smink jag använder till vardags är läppstift.
Har du haft problem med färgning eller fransböjning/permanent?

Jag har gjort det en gång och då blev ena ögonlocket/del av ögonlocket inflammerat. Jag var så svullen i det ögat att jag fick jobba i två dagar och bara använda ett öga. Blev lite betänksam efter det. Innan hade jag tänkt att färga/böja regelbundet då det ju är praktiskt när man hatar att föra make up (läs inte kan).

Ärlig fråga: i alla fall på buke känns det som att du lägger VÄLDIGT stor vikt på ytan, både vad gäller person och typ...inredning. Rätt stolar, rätt ljusstake, snittblommor, botox osv.
Att det nästan är viktigare hur det ser ut än hur det är. Att man ska hålla fasaden uppe till varje pris.
Till och med när du skriver: "vara sitt bästa jag" landar det i utseende mer än mående.
Är det beroende på vilken bild du skapat här av dig, eller är det så du ser det? Att ytan är nästan det viktigaste?
För alla inlägg du skriver landar nästan i att bara man ser snygg ut löser det sig -och man upplevs inte som störande för omgivningen-, och det fascinerar mig något oerhört.
Det låter antagligen vansinnigt taskigt att skriva som jag nu gör, men jag fattar inte riktigt och vet inte hur jag ska formulera det.
Att vilja vara fin och snygg är väl helt mänskligt men du drar det till en nivå som känns så...extrem?

Alltså eftersom att jag vet att jag lever mitt liv inifrån och ut och tycker att det i allra högsta grad är viktigast att man mår väl, är trygg & älskad så kan jag ta att du skriver så.

När dom bitarna är på plats så ja, jag är oerhört fokuserad på detaljer i både vardagen och hemmet och min sambo likaså. Vi har tydliga åsikter om hur vi vill ha vårt liv och vår miljö och det är underbart :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka