Provridning

E

elinamj

Vad ska man tänka på när man ska provrida en häst?
Alltså, saker man bör tänkta på oavsett kunskap.
 
Sv: Provridning

Dels skulle jag först vilja se någon annan visa hästen på alla de vis jag själv vill använda den. Typ hoppning/dressyr/körning/uteritt/trafiksäker osv

Sen vill jag själv testa och känna hur det känns, gärna vid flera tillfällen, för att minimera risken att man kom på en ovanligt bra/dålig dag.

Sen skulle jag nog vilja ha med min tränare, eller en som känner mig och min ridstil väl, som också kan prova hästen och säga vad den tycker.

Sen skulle jag veeeerkligen försöka att inte blanda in hjärtat förrän jag konstaterat att hästen verkligen har alla de egenskaper jag söker.

Enda gången jag lyckats med det var när hästen var så ful(åring) att hjärtat faktiskt inte hann blanda sig i på en gång :D
 
Sv: Provridning

Tack för svar! :)
Det är så att jag inte riktigt kan galoppera ännu, har gjort det nån gång men det är verkligen inget jag kan. Brukar det vara ett problem vid provridning? Jag vill ju lära mig..
 
Sv: Provridning

Jag tycker det är viktigt att börja i boxen. Se hur hästen är där, om den är trevlig och intresserad. Sen hur den är att handskas med, lyssnar den? Hur den är vid uppbindningsplatsen. Accepterar att bli borstad överallt. Hur den är att kratsa hovarna på. Hur den är att gå med.
 
Sv: Provridning

Ska du provrida för att köpa häst, eller för att bli medryttare?
Det är ju lite skillnad.

Om du ska köpa häst så tycker jag nog att du ska avvakta tills du är så erfaren att du kan galoppera faktiskt.

Om du ska bli medryttare så lär det inte vara några problem om du redan berättat för ägaren vad du kan och inte kan :idea:
 
Sv: Provridning

Ska förhoppningsvis bli medryttare.
Alltså, jag har ju som sagt galopperat, vet ju hur man gör men har som inte kommit in i det ännu. Det är ju bara det att det är jag som inte kan slappna av nog mycket i galoppen så det är väl enda problemet.. Men min egen sits bör ju inte vara så svår att lära sig, är ju ändå van att sitta på hästryggen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Provridning

Hej!

När jag provrider hästar vill jag alltid kolla av hur de är i stallet först. Glad, sur, nyfiken osv.. Jag vill gärna se hur hästen är med sin ägare, men också testa själv med att göra iordning, borsta osv.

Ägaren får gärna leda ut hästen ur stallet, så ser jag hur den är van att hanteras.

Ridmässigt beror ju sen helt på vad man vill ha för typ av häst. Jag vill att ägaren rider först så jag får en bild av hästen och hur den är van att ridas. Jag vill ocskå se den hoppad.

Nrä jag sen rider kollar jag alltid att hästen är med för hjälperna. Kan den stopp, framåt och svänga? Går den undan för skänkeln? Dvs grunderna. Jag testar i alla gångarter. Sen vill jag gärna testa att hoppa också, behöver inte vara något stort språng, men så jag ser hur den beter sig.

Slutligen vill jag ta en sväng i skogen, bara för att se lite hur den beter sig där.

På detta sätt har jag lyckats hitta 2 toppenhästar att köpa, men jag gör likadant när jag sitter på ny häst, oavsett hur situationen ser ut (ridskola, lån av nån annans häst etc), bortsett från att då brukar inte hoppning och skog vara med. Jag tycker att man känner rätt fort om hästen är något man "vill ha".

Lycka till!

/Lavinia
 
Sv: Provridning

Jamen då är det u ingen fara :laugh:

Jag har just fått en ny medryttare till ponnyn, och det viktigaste på provridning osv är att se att det verkar funka mellan häst och ryttare.
Han som börjat hos oss nu har inte ridit alls särskilt mycket, så han har inte ens provridit ännu, vi jobbar från marken bara än så länge. Men jag kände direkt att han passade bra ihop med hästen, och då kommer resten att lösa sig vartefter :idea:

Så var öppen och prata med ägaren bara, så får du säkert bra hjälp. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 523
Senast: warg
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 096
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 036
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp