Sv: Provridning
Hej!
När jag provrider hästar vill jag alltid kolla av hur de är i stallet först. Glad, sur, nyfiken osv.. Jag vill gärna se hur hästen är med sin ägare, men också testa själv med att göra iordning, borsta osv.
Ägaren får gärna leda ut hästen ur stallet, så ser jag hur den är van att hanteras.
Ridmässigt beror ju sen helt på vad man vill ha för typ av häst. Jag vill att ägaren rider först så jag får en bild av hästen och hur den är van att ridas. Jag vill ocskå se den hoppad.
Nrä jag sen rider kollar jag alltid att hästen är med för hjälperna. Kan den stopp, framåt och svänga? Går den undan för skänkeln? Dvs grunderna. Jag testar i alla gångarter. Sen vill jag gärna testa att hoppa också, behöver inte vara något stort språng, men så jag ser hur den beter sig.
Slutligen vill jag ta en sväng i skogen, bara för att se lite hur den beter sig där.
På detta sätt har jag lyckats hitta 2 toppenhästar att köpa, men jag gör likadant när jag sitter på ny häst, oavsett hur situationen ser ut (ridskola, lån av nån annans häst etc), bortsett från att då brukar inte hoppning och skog vara med. Jag tycker att man känner rätt fort om hästen är något man "vill ha".
Lycka till!
/Lavinia