Provridning av ponny

P

PrinsessanRosa

Säg att ni har en jättefin ponny som ni ska sälja. Den har en super hoppkapacitet och ni vill att den ska till någon ryttare som kan tävla den högt.
Säg nu att en ryttare funkar super ihop med din häst, men när det blir lite högre ber hon er att lägga fram en "avstånds-bedömning", ex en bom och säger att hon inte är helt hundra på att mäta avstånd än. Påverkar detta er, positivt eller negativ, eller inte alls?

Förstår att det är en ganska konstig fråga rent ut sagt, det är ju mycket som ska stämma och för vissa kanske det kvittar, men kan ni ge mig en liten tankeställare? :)

Sv: Provridning av ponny

Skulle inte påverka mig det minsta. Avståndsbedömningen är ju ngt ryttaren får träna upp hos sin tränare. Sen tycker jag att det är bra att hon säger till, hon kanske vill ge ponnyn de rätta förutsättningarna, innan hon helt känner ponnyn.
Jag skulle se det som positivt!

Mvh M

Hellre en ryttare/köpare som ärligt ber om det, än en som tiger, chansar och hoppar ändå...
Det där tar jag som ett tecken på både ödmjukhet och självinsikt (och mod eftersom hon vågar visa detta på en provridning som kan vara nog så nervöst) = positivt alltså!

Jag skulle också se det som positivt.
Avståndsbedömning lär man sig inte över en natt, och ryttaren berättar ju faktiskt att h*n inte är superduktig på det ännu = den är dessutom ärlig och har god självkännedom!

Är ju isåfall värre med någon som inte säger något, och/elelr försöker trixa med avståndet och misslyckas upprepade ggr.

Tykcer också det är positivt, visar att ryttaren har självinsikt och är rädd om hästen

Håller med övriga, det visar att ryttaren har koll på sina egna brister och förstår att ridning bygger på samarbete mellan häst och ryttare.

Ett samarbete som blir riktigt bra först när man haft varandra ett tag, inte på provridningen. ;)

Håller med övriga, skulle se det som positivt. Avståndsbed är svårt och en ponnyryttare har kanske inte hunnit träna upp den - bra egenskap att kunna be om hjälp!

Jag tkr inte att det spelar ngn roll, man lär ju sig eftersom :laugh:

Tack alla, jättebra och intressanta svar! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 483
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 795
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar