dressyran

Trådstartare
Hej! Är ny och det här är första inlägget. Flytta gärna tråden om den hamnat fel :)

Det är så att jag efter ett hästuppehåll på ett par år ska åka och provrida två foderhästar för ev. senare köp. Ena är en 6 åring liten häst som mestadels är utbildad inom western men även engelsk dressyr, en väldigt trevlig liten kille verkar han som. Andra är ett 10 årigt fux sto och ägaren var ärlig med att många blev lite avskräcka just för att hon hade det typiska "fux sto med tre vita strumpor-beteendet", dvs rätt så het och vill bli struken medhårs ;)
Det är ju två ganska olika hästar..en lugn cool valack som dock är ganska ung fortfarande, och ett eldigt sto med egna åsikter.

Efter mitt lilla uppehåll har jag glömt allt känns det som. Jag kommer gå på känslan och bestämma mig vilken det blir först efter att jag bekantat mig lite med hästarna och även träffat ägarna face to face.
Men nu behöver jag eran hjälp. Är det något annat jag ska titta efter utom kemin med hästen o ägaren? Självklara saker som om hästen har varit sjuk, om den är väldigt rädd för något särskilt och vad för foder den äter kommer jag ju ihåg men sen tar det stopp :confused: Vad mer ska jag tänka på vid provridningen och vad är det viktigt att fråga om som kanske inte kommer med på det ev. senare fodervärdsavtalet?

Hur hästen är försäkrad och om det finns några restriktioner.

Gällande fodervärdsavtalet skulle jag vara noga med besiktning - vem står för besiktningarna (säkrast för dig är att besikta hästen innan du tar hem den, säkrast för ägaren innan eventuellt återlämnande, vilket kan sätta dig i skiten om inte hästen besiktas innan du tar den). Även hur hästen hämtas/lämnas om fodervärdsavtalet sägs upp (vem som ansvarar samt står för det).

Samt vad som händer om hästen blir långvarigt skadad medan du har den på foder - har du rätt att säga upp avtalet då och lämna tillbaka hästen, eller behöver du stå för kostnaderna i flera år för en skadad häst som inte är din, exempelvis.

Det är väl vad jag kommer på spontant.

Det allra viktigaste har du glömt.

Hur reagerar hästen/rna på dig?

Accepterar han/hon dig direkt som chef?

Har du det som krävs för att var Ledarsto? (Aldrig avvika från givet mål/ alltid upptyäda lugnt och ge sken av att du vet vad du gör utan att vara på gränsen till panik)

Dssa är de viktigaste frågorna utifrån hästens stånd punkt. vara dig själv ärligt på dessa fågor och du vet vem DU skal välja, men om den valda är enig är en helt annan fråga.

Vi kommer se till att få med vad som händer vid ev. skador i avtalet. Men transport till och från hade jag inte tänkt på. Det ska jag lägga på minnet.

Hur kontakten med hästarna är kommer jag ju se först på plats. Jag håller med, det är det allra viktigaste :) Kemin måste finnas där, ömsesidigt. Både uppsuttet och från marken.

Det kanske är standard i kontrakt men jag tänker att det kan vara bra med en specifikation över vilken utrustning som du fått med till hästen för bådas skull. Ju mer man har nedskrivet innan desto mindre problem.

Det kanske är standard i kontrakt men jag tänker att det kan vara bra med en specifikation över vilken utrustning som du fått med till hästen för bådas skull. Ju mer man har nedskrivet innan desto mindre problem.
Toppen! Har hört flera mindre roliga historier om folk som antingen lånat ut häst och inte fått tillbaka grejerna och om dem som lånar och ägaren kräver att få med grejer som aldrig följt med från början.. Det var jättebra och något som jag vill ha lista på från ägaren :)

Imorse hörde en ny av sig. En stoor halvblodsvalack på 176 :o Jag som är 167 och 48 kg haha. Har bara ridit en sån bjässe en gång tidigare och det var väldigt mycket häst att rida. Men jag ska provrida iaf, han kanske känns mindre och mer behaglig att rida än den förra :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar