Konstigt och konstigt, jag hade inte ordnat någon provridning utan att målsman är närvarande vid provridningen. Hade någon som är omyndig kommit utan målsman så hade det helt enkelt inte blivit någon provridning.
Jag ser det såhär; för själva ridningen är det i många fall bra att ha med någon häst/ridkunnig och den personen behöver inte vara målsman. Men, jag släpper inte upp någon som är omyndig utan att målsman är med för provridning. Inte ens för provridning för medrytteri av den enkla anledningen att jag inte vill stå som ansvarig om något händer. Det ansvaret måste målsman ta och hen måste vara medveten om att det är hens ansvar.
Handlar det om försäljning/foder så ser jag det som självklart att den som senare kommer vara ansvarig för hästen följer med vid provridningen. Jag skulle ju aldrig sälja i blindo och en förälder som inte ens kan bemöda sig att följa med vid provridning lär knappast bemöda sig med att ta sitt ansvar för hästen sedan heller. Det är då så tråkiga situationer uppstår, hästen blir sjuk/halt och föräldern ser det som onödigt att ta ut veterinär. Föräldern ser det som onödigt att ha bra utrustning, hovslagare, foder, stall, tränare eller vad det nu är.
Det är surt det vet jag. Jag hade inga föräldrar som någonsin följde med. De har sett mig rida vid ett tillfälle och då blev de ditlurade i annat ärende av en granne. Jag är oändligt "tacksam" för att så många under min uppväxt inte tänkte likadant utan lät mig hålla på med deras hästar men jag vet också nu som vuxen hur dumt det kan bli om något händer och ansvarsfrågan inte är klar ifrån början.