Prövotid i kontraktet

evis

Trådstartare
SKa sälja häst och har gått med på 1 veckas prövotid, funderar dock på hur jag skriver in det i kontraktet och hur det är smartast att lösa det med betalning?

Sv: Prövotid i kontraktet

en del av summan före prövotiden, när tiden är slut resten. det är väl enklast?!
Om dom bestämmer sig för att inte köpa din häst efter tiden, kanske man kan kräva en ny besiktning?
En vän till mig sålde sin ponny. besiktade den och dom fick betala halva summan, dom kom överens om att ha ponnyn 1 månad innan köp, skulle dom inte ha ponnyn skulle en ny besiktning göras innan dom lämnade tillbaka den. Hon kom dock tillbaka efter 1 vecka och var inte den samma.

Jag la en liten handpenning, tog hem hästen. När prövotiden var över betalade jag hela summan och fick passet som 'kvitto' plus att det skrevs på kontraktet att det övergått i köp.

:)

Jag hade absolut krävt full betalning (helt genomfört köp, riskens övergång m m) innan hästen lämnar gården. Då finns också något att ta av om det skulle vara så att de återlämnar en häst i avvikande skick. Veteriärbesiktning före utlämnande givetvis.

genomför försäljningen med full betalning, men skriv i kontraktet att hästen får återlämnas inom en viss tid såvida den inte är i sämre skick än vid försäljningen.
En vecka tycker jag är meningslöst faktiskt. En månad behövs om prövotiden ska vara meningsfull.

En bekant lånade ut deras ponny på prov för senare köp. Detta var förra sommaren och de har fortfarande inte fått betalt för ponnyn. De har heller ingen möjlighet i nuläget att ta hem den då de sålt gården. De tänkta köparna "hittade" fel på ponnyn och på så vis förlängde de prövotiden. De har varit och kollat på ponnyn (som är inackoderad) och den har det bra men själva familjen verkar ha det fruktansvärt stökigt och rörigt och bl a sociala problem. De har inte pengar att köpa ponnyn för nu utan de ska ha den över sommaren och sedan ska de betala.

Skulle nog inte våga lämna ut en häst på prov utan kräva full betalning vid hämtning. Vill de senare inte ha hästen kan de få tillbaka summan men då ska hästen vara besiktigad igen och i samma skick som när den lämnade ditt stall.

SKa sälja häst och har gått med på 1 veckas prövotid, funderar dock på hur jag skriver in det i kontraktet och hur det är smartast att lösa det med betalning?

Jag har precis köpt häst. Vi löste det som så att jag betalade fullt. I kontraktet har vi skrivit att det är en x-dagars öppetköp (åt bägge håll) period. Och att hästen skall besiktigas på köparens (min) bekostnad om den skall återlämnas.

Detta tycker jag är ett helt ok upplägg.

Vi skrev in i kontraktet nu när vi köpte madamen att jag hade en veckas prövotid, men det var endast för att jag skulle stå för veterinärbes och vi bodde i olika delar av landet och jag ville ha henne kollad på vår klinik härnere som jag vet är bra. Hade hon inte gått igenom hade jag fått lämna tillbaka henne mot att jag själv bekostade transporten upp (säljaren var i pengaknipa kan man väl säga).
Jag betalade hela summan på en gång, fick pass osv. Och jag kan ju erkänna att det nästan hade kvittat vad veterinären sa, jag hade velat behålla henne ändå.:love:

Instämmer! Full betalning ska du ha och hästen ska besiktigas. Jag tycker du ska utgå från och genomföra försäljningen som om hästen inte kommer tillbaka efter prövotiden.
En veckas prövotid känns alldeles för kort. Det verkar inte så meningsfullt eftersom hästen behöver längre tid att känna sig som hemma och inte kommer vara "helt sig själv" förrens efter kanske en månad... Vore lite synd om hästen måste åka fram och tillbaka bara för att den inte slappnat av i sin nya miljö, och även synd om dig som inte vet om den "blir såld" fast ryttare och häst kanske egentligen passar som handen i handsken.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 437
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur