Provat "vanlig" dressyr

H

Helan

Fick för mig att efter ett par års akademisk dressyr åka till en landslagsryttare i vanlig dressyr så jag har ändrat min ridning lite de senaste veckorna. Tvåhandsfattning, lite mer framåt och raktriktning och nu är hästen så vansinningt stel och oridbar att jag nästan gråter. Helt okänslig och trampar inte under sig och rumpan hänger inte med och hon tycks inte känna de vikthjälper hon så fint "runnit" undan för.
Har ridit henne på en hand, mycket mjukt och med minimala hjälper, hon har varit positiv och alert, kvicktänkt...
Nu är det som att rida en kallblodig pansarvagn:cry:
Så nu är jag övertygad om vad jag håller på med och ska fortsäta rida på det fina, mjuka sättet jag gjort tidigare. Det blir både hästen och jag gladare av!
Någon som har provat samma sak eller upplevt det samma?
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Berätta hur du rider det fina sättet. Bara nyfiken!
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

kickij skrev:
Berätta hur du rider det fina sättet. Bara nyfiken!

Jag rider (försöker iaf) med så små hjälper att det inte behövs någon direkt muskelstyrka från min sida. Jag rider nog mycket med hjärnan för att sitta med rätt vikt, i rätt balans, att vinkla tårna rätt när jag rider skolor och att handen inte ska göra så mycket mer än att fösa bogen åt sidorna. Svänger med "kroppen", flyttar med vikten osv.

Rider normalt inte med sporrar och lägger sällan spöet på, petar bara lite dutt-dutt där hon behöver hjälp för att förstå.

Det blir mycket finare att titta på en sån ryttare som inte håller på och joxar med händerna eller bökar med fötterna och benen fram och tillbaka för att driva, flytta etc. Och det känns som om det är ett finare uppträdande mot hästen som ärmin allra bästa vän. Mer en livsfilosofi än ridsätt kanske.
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Hade tänkt fara nästa vecka och prova på "vanlig" dressyr igen, men nu vet jag inte om jag borde iaf....:crazy: *beslutsångest*
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Ursäkta en dum fråga, men så rider man väl i vanlig dressyr också?

Åtminstone är det min målsättning att rida med kroppen och minimala hjälper. Ok så har jag inte alltid ridit men det senaste åren har jag lärt mej det. Och vad jag vet så har jag bara ridit "vanlig dressyr".
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Håller med.....
Dressyr för mig oavsett vilken "gren" man rider är att få en känslig, alert och lyhörd häst som bär upp sig rätt. Jag tror inte att man med(kan man kalla det) våld kommer dit, vilket kanske lätt blir om man vill se snabbt resultat. Låt det ta den tid det tar och man har igen det i slutändan.
Lätta hjälper, vikt nästan som tankeridning ge iaf mig en avslappnad, arbetsvillig och lyhörd häst.
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

"Vanlig dressyr" är vad jag påstår mig rida, kanske liiite åt det klassiska hållet, i en dressyrsadel med tränsbett eller kandar (två bett, två händer) rider alltid på tvåhandsfattning och jag har en känslig häst som jag inte behöver dra i, som är mjuk och motiverad.
Jag tror inte attd et är ridningen utan tränaren som var fel i det här fallet...
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Helt klart är det så "vanlig dressyr" ska gå till, minsta möjliga hjälper ger mkt respons hos hästen! Självklart ska hästen gå att böja likväl som man ska rida den rak! Lösgjordhet och eftergift är ju det man vill åt genom lydnad!
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Det gäller ju att hitta ett sätt att rida som passar hästen man sitter på. Din häst fungerar uppenbart jättebra med den akademiska sättet att rida och inte alls lika bra med det mera traditionella sättet. Så kan det ju vara. Håll dig till det som du och din häst trivs och fungerar med tycker jag.
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

*kl*

Citerar från mina senaste ridkursanteckningar.

För att kunna rida på sytråd måste man lägga kulan rätt. ”Sytrådigheten” ska inte komma ifrån att den är sönderböjd eller bakom hand.
Spjärnet kommer då tillbaks i samma sekund som man släpper den.


Med det menas att hästar kan kännas väldigt eftergivliga och mjuka när de är "av", dock kan de aldrig komma till arbete eller börja bära.
Så en teori är om det är så du rider, när du rider AR är att
spjärnet som kom var där hela tiden, men maskerades genom att "böja av" hästen, dvs böja mer än dess bärighetsförmåga räckte till för.
("Kulan" handlar om en tankelek, att man tänker sig hästens tyngdpunkt och balans som en stor kanonkula som ofta ligger åt sidan och alldeles för långt fram.)

Nästa gissning är att du kommit till en ohyggligt dålig tränare som lyckas göra din häst så dålig och låst på den korta tiden, isf är det bara att gratulera för att du slutade rida för denne.
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Tack alla för era svar.

Jag har också den toerin att det var fel tränare för oss som satte oss på pottkanten och ville mer än vad vi var mogna för. Därav spänningar och ont:(

Jag har nog den felaktiga inställningen att "vanlig dressyr" är hårdare än AR, efter att ha sett sååååå många ekipage sparka, trycka, driva fram sina hästar i närmare skentrav än något annat (utan undertramp med bakbenen flaxande långt bak som porpellrar). För att inte tala om alla dessa hårda händer som sågar i smyg och svettiga ryttare som är alldeles röda i ansiktet för att de kämpar så hårt. Jag vill inte svettas, jag orkar inte rida så, jag vill att det ska vara mjukt och följsamt....från början till slut. Måste finnas andra vägare att bygga upp en häst.

I helgen var jag hos en annan extremt duktig landslagsryttare (utan häst, bara tittade) och nu inser jag att "vanlig" dressyr kan vara hår-rysande vackert och mjukt. Så vill jag rida, men hur jag ska komma dit vete gudarna, jag struntar nog i om det kallas AR eller Barock eller Engelsk eller "vanlig " dressyr.
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Jag tycker det är fel att kalla dålig ridning för vanlig dressyr.
Om vanlig dressyr är att sparka och slita hästen i munnen är AR bara att slafsa runt och harva ridbanan med sönderböjda hästar.

Det här med att anstränga sig och svettas. Jag tror att en halvbra eller inte helt utbildad häst behöver ha en ryttare som är villig att både spänna en och annan muskel och svettas lite.
Däremot är det inte underskänklar och triceps som ska ansträngas, vilket "ni AR-ryttare" verkar tro är de enda musklerna som kan användas inom ridning ;) (nåja ;)). En häst med dålig balans behöver ha en ryttare som är villig att hela tiden sitta och hjälpa hästen att korrigera sig, och det gör man inte genom att sitta och slappna av och bara åka med. En sån häst kan bli hängig i handen, eller börja hålla i sig så att den aldrig får riktig kontakt med ryttaren, och bara fortsätta gå i sin snedhet utan att kunna påverkas.

Mjukhet är bara något som "ser ut som". Mjukhet ska vara mjukt mot hästen, men ryttaren själv ska ha en muskeltonus inne i sig, och vara känslig och reaktiv. Mjuk mot hästen, hård mot sig själv, kan man kanske säga.

Att vara mjuk och slafsig i kroppen ger oftast motsatt verkan mot vad man tror, hästen får ingen hjälp av ryttaren att balansera om sig och börjar då oftast att hålla i sig, vilket skapar styvhet i musklerna som bara koncentrerar sig på att försöka hålla balansen med "degklumpen" på ryggen.
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Tillägger att en häst med dålig balans är ca 99.9% av våra vanliga hobbyhästar. De som har bra balans helt av sig själv oavsett vad som finns på dess rygg kostar DYRA pengar, pengar som vi vanliga dödliga inte ens kan drömma om. Så det är inte troligt att just ens egen häst tillhör den där 0,1%-en så att man bara kan sitta och åka och vara "mjuk" ;)
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

*knapplån*

En sak med att gå från 2handsfattning till 1handsfattning och märka att hästen går bättre på enhandsfattning är att man är mer stabil i enhandsfattningen. Man gör mindre konstigheter än med två händer, bettet ligger mer still och hästen blir därför mer tillfreds med ryttarens hand. Har sett det väldigt ofta.

Att rida mer framåt kan också vara svårare för ryttaren, det är alltid lättare att hinna med allt man behöver göra om man rider långsamt.

Det jag försöker komma fram till att man kan maskera många problem man har med hjälp av enhandsfattning och långsamt tempo. Been there, done that. :) Det behöver inte vara ridstilens fel.
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Kan bara hålla med.:bow: Jag var också jätteglad för enhandsfattningen förut när jag "barockred" ;) och slapp på så vis att lära mig att använda mina händer. OBS att jag är långt ifrån bra på att använda händerna än men jag lär mig... och hästen verkar fortfarande gilla mig... men det kanske beror på att jag matar henne med morötter ibland :p
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Vad bra du skrivit i de inte längre inläggen! :bow:
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

En grej som jag funderat på. Inom "vanlig" dressyr är det svrt för oss vanliga dödliga att komma till de riktigt bra tränarna. Tränar vi AR är det lättare att få plats på kurser även för dem som är otroligt skickliga. Det är inte samma typ av urvalskriterier. Därför vi kanske ser den sämre sidan av vanlig dressyr.

OA
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

Precis det fick jag träna på min senaste AR-lektion. Centrering, muskeltonus mot buken, att hela tiden vara en ram för hästen med min centrering osv. Det är väl helt enkelt så att dåliga instruktörer – och dålig ridning finns i alla genrer. Det kanske yttrar sig lite olika inom de olika genrerna, men när vi hittar de bra, så hittar vi också tillbra ridning. Jag har också slutat med enhandsfattningen, fast på ett sätt var den bra för att förklara vad en stilla hand är. Just nu tränar jag på en stilla hand med två händer. Kanske kommer vi tillbaka till enhands någon gång.

OA
 
Sv: Provat "vanlig" dressyr

OlleAtlas skrev:
En grej som jag funderat på. Inom "vanlig" dressyr är det svrt för oss vanliga dödliga att komma till de riktigt bra tränarna. Tränar vi AR är det lättare att få plats på kurser även för dem som är otroligt skickliga. Det är inte samma typ av urvalskriterier. Därför vi kanske ser den sämre sidan av vanlig dressyr.

OA

Så tror jag också att det är. Och det är det jag faktiskt (hör och häpna) GILLAR med AR/barockridning - att ALLA är välkomna med sina hästar, oavsett ras och utbildningsgrad. :idea:
Är ju ingen halvblodsmänniska själv precis.
Det är himla tråkigt faktiskt, att bra ridning bara finns tillgänglig för en liten klick människor. Jag har ju bara haft en jäkla tur att hitta hon jag rider för nu, för jag är varken en stjärna till ryttare eller rik som ett troll.
 

Liknande trådar

Ridning Efter att ha bestämt tid och plats för mitt allra första möte med en tränare inom akademisk ridning, till häst, började jag så smått...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 791
Senast: Yrja
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 405
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp