Prova på aktivitet personspår, vad tänka på?

Taxilock

Trådstartare
Jag har startat upp en aktivitetsgrupp för alla som har dansk/svensk gårdshund och bor i Gävleborg. Nu i oktober ska vi hålla en prova på träff där medlemmarna i gruppen ska få prova på person/bruksspår.

Jag är själv ingen expert på spår men har spårat en hel del med hunden. Tänkte hålla det väldigt "basic" då alla hundar (förutom min då) aldrig provat på spår förr. En av hundarna har iofs provat viltspår men det är väl lite annorlunda.

Jag tänkte som så att jag ska visa medlemmarna hur dom lägger ett spår och sedan låta dom själva lägga ett kort spår på cirka 50-75 m till sin hund. Jag tänkte låta spåren ligga i cirka 1 timme. Sen tänkte jag såklart förklara för förarna hur dom gör när dom går på spåret. Personligen är jag lärd att hjälpa hunden så lite som möjligt och inte stå och peka att där är spåret, utan hunden ska själv få intresse för spåret. Och om hunden fattar vad den ska göra ja då är det ju egentligen inga konstigheter.

Om det är någon av hundarna som visar sig helt ointresserad tänkte jag att man kunde lägga ett kort godisspår med en "godisruta" som start på spåret.

Vad tror ni om det här upplägget? Vi gör det endast för att det är kul att prova på olika aktiviteter med hund och jag tror ingen har några tävlings ambitioner, i sådant fall får dom gå en riktigt kurs ;O

Sv: Prova på aktivitet personspår, vad tänka på?

Först och främst: vad otroligt kul att du dragit igång en sådan grupp! :D

När jag pluggade hund och vi skulle börja personspåra med våra hundar så fick vi lära oss att om det fanns minsta tvekan på att hunden skulle ha intresse för spåret, så var det lika bra att ta godisspår på en gång. Dessutom hade vi inte så lång liggtid som en timme utan mer.. några få minuter. Godiset gjorde i alla fall att min tant tyckte det var jättekul med spår och blev väldigt noga (hade det inte funnits godis så hade hon mest troligt aldrig satt nosen mot marken om det inte var för att nosa på en kissfläck ;)).

Hur länge ska ni hålla på? Jag vet att i alla fall jag skulle tycka att det kändes skittråkigt om man gått några meter i skogen, väntat en timme och sedan.. inte fått någon reaktion alls. Bättre då att köra på säkra kortet med godis, så att man inte behöver göra om hela proceduren. Men det beror ju på hur intresserade alla är av spår osv. Vissa kanske vill vänta 2 timmar på att hoppas att hunden spårar. Jag vill då inte göra det, inte första gången med en hund som jag inte vet hur den reagerar. Å andra sidan är jag ingen brukshundmänniska eller så utan "bara" en vinthundsägare som gillar att prova på alla möjliga olika aktiviteter.

Rasklubben har olika aktivitetsgrupper för olika län men det fanns ingen för mitt län så då drog jag igång en :D

Kanske ska köra på kortare liggtid, vet att första spåren jag la till min egna inte alls låg så lång tid. Tror vi dom låg 45 minuter max men man kanske kan köra ännu kortare tid. Och du har nog rätt i att det känns kanske rätt tröstlöst att först lägga ett spår, vänta en timme så har hunden inget intresse så får man vänta ytterligare en timme.

Vi ska hålla på i några timmar i alla fall, en fika och en promenad är inplanerad också. Men man skulle ju kanske kunna låta godisspåret ligga kortare stund än det eventuella personspåret. Eller så kör jag godisspår till alla, hm nu fick jag något att tänka på!

Det blir nog lätt så att dom som är med tycker att spår är jättetråkigt om dom först lägger ett spår och sedan visar hunden noll intresse för det. Hade inte tänkt på det.

Ja och om det inte är tänkt att vara någon introduktion till hur de ska göra på tävling sedan, utan bara prova på ett nytt sätt att aktivera hunden så behöver det inte alls vara så noga, det viktigaste ska ju då vara att få det kul! Så otroligt kul att ägarna sedan vill fortsätta på egen hand hemma.

Du kan ju hjälpa dem att ordna vanliga godisspår, med väldigt kort liggtid, och sedan betona att man brukar ha längre liggtid när man tävlar och om man sedan vill tävla så är det utan godis i spåret ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 547
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Hej! Då ni varit så hjälpsamma tidigare så provar jag att göra ett till inlägg. Min hund är nu 1 år och 1 månad gammal. Han är en kul...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 424
Senast: Johdan96
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 776
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka