Protest-kiss?

T

Tititu

Kan någon förklara för mej hur jag ska göra för att få hunden att sluta med vad jag tror att är "protestkissande". Hunden är 4 mån, första hunden, ingen tidigare erfarenhet...

Ibland, oftast då vi kommer in från kvällspromenad, kan valpen koppla på värsta turbon - rusa runt i huset, i förbifarten passa på att jaga katterna eller skälla åt barnen. Vet inte om han försöker få dem med och leka? Möbler o mattor flyttar sig och hunden kan nappa tag i nåt han inte ska ha och då man ropar "nej", "inte", "loss" så blir leken bara roligare. Upp i soffan. Matte efter. Till nästa soffa. Matte fick fast vovven. Loss. Tack. Ner. Då får man en lugn blick från en hund som ser ut som om den vill fråga: -"får jag inte leka längre?" varvid den hoppar ner. Och vad månne den har använt betänketiden till?
Jo, att pinka i soffan!!!

Man ska ju inte banna en valp som kissar på golv, det händer ju titt som tätt. Men det kan ju inte RÅKA vara så att Turbo-Tornadon blir kissnödig varenda gång den ner ur soffan!?

Är dethär en maktkamp eller vad är det? Försöker kan kolla vem som är boss? :bump:

Hur ska jag tillrättavisa?

Sv: Protest-kiss?

Valpar kissar ofta när de t.e.x hälsar på en äldre hund säger ju somliga.
Kan det vara något sådant?
Valpen kanske blir skrajsen när du tar tag i den och försöker blidka dej?
Det är min första tanke iaf.
Men jag vet inte:confused:, spånar bara lite:)
Min vovve kissade alltid när jag lyfte honom (han kunde inte gå i trappor och jag sover på övervåningen) när han var liten och han skulle bäras ner. Detta slutade han med efter några månader.

Men jag förstår att du blir frustrerad. det är inge vidare kul.

En vap på fyra månader protest kissar inte den är ännu inte rumsren.

Att hunden efter en busrusch kissar är helt normalt och det är då du som matte ska ha varit tillräckligt snabb och sprungit ut med valpen igen.

Ha som regl att gå ut med valpen efterden
*lekt eller busat
*sovit
*ätit
*drukit
*tränat
*när det kommit hem folk

Räkna med att olyckor kommer hända igen Och Banna absolut inte valpen för det för då kommer du garanterat få en hund som blir osäker när det gäller att uträtta sina behov och garanterat inte kommer låta matte få veta när det är dags, utan pikar inne i stället.

Sätt dig in i valpens tänk. Vad är det som gör att han blir så busig? Tycker han det är roligt eller kan det vara att han är stressad eller under/överstimulerad? Brukar ni busa massor inne kanske ni ska sluta med det så han lär sig att man är lugn hemma osv. Tänk sedan på ditt agerande utifrån valpens perspektiv, hur är din röst och ditt kroppsspråk när du vill få honom att sluta? Pratar du högt, springer du efter honom, kanske lutar dig över honom osv.? Har du straffat honom för att han har kissat i soffan osv. Hur är övriga familjen denna tidpunkt, är det full rulle hemma eller tar alla det lungt?

Om man funderar på dessa plus lite till saker kommer man ganska snart på hur det kan tänkas kännas för valpen. Då han bara är fyra månader och efter det du har berättat tar jag det inte som att han markerar revir, snarare att han kanske blir stressad och osäker över ditt agerande. Det är svårt för de små att hålla blåsan, framförallt efter lek, mat och sömn, kanske det är så att han helt enkelt är uppbusad och kissar därför? Hundar lär sig lätt vissa beteende och har samma scenario skett gång på gång med avslut i soffan och att allt sedan lugnar ner sig, ja då kanske han helt enkelt tror att det är ett mönster i vardagen.
99% av alla hundar blir rumsrena, äldre hundar gillar egentligen inte att göra ifrån sig i eller i närheten av sitt revir, så du kan absolut vara lugn över att han kommer bli rumsren. Dock är det så att små valpar inte tänker, "nu var det sista kissen för idag", utan är det så att han busar och leker inne, ja då måste du ge dig ut på en snabb kiss igen. Säg ingenting när han kissar, lyft bara upp honom, gå ut och ge massa beröm när han gör ifrån sig ute. Likaväl när han ställer sig i soffan, låt honom inte kissa klart utan lyft upp honom (alla valpar slutar kissa när de lyfts upp) och gå ut, var tyst och beröm först när han kissar ute.

Valpar är oskrivna blad så när nåt lite konstigt sker är det bara att backa till sig själv, situationen runt omkring och börjar om, valpen "vet inget", "kan inget" och har egentligen inga förväntningar. Valpar gör saker som faller sig naturligt och ganska snart lär de sig vad som passar eller ej.

Ofta när de är så små funkar det att nonchalera och bara avbryta beteendet när de gör nåt dumt och ge massa beröm när de gör nåt bra.

Lycka till!

Att valpen kissar när du tar av honom leksaken efter att ha jagat ikapp honom kan vara en lugnande signal till dig... det betyder typ jag är liten, jag är inte farlig... Jaga aldrig valpen när han tagit något han inte få då blir det bara en lek av det hela. Testa att börja leka med en leksak eller visa honom en godbit iställe och byt ut föremålet han har mot en godbit/leksak då lär han sig att det är fördelaktigt att komma med saker till dig istället för att det ska bli en "maktkamp". Det är vanligt att valpar kissar på sig av underläge eller rädsla, vad visar valpen för kroppsspråk i övrigt i dessa situationer?

Jag är inte av åsikten att man ska banna valpar som kissar inne, däremot får valpar hemma hos mig snabbt lära sig vad man får och inte får leka med/göra. Byteshandel har jag aldrig utövat, anser inte att jag ska behöva byta mig till saker. Däremot har jag snabbt tränat in nej-övningar. Nej betyder helt enkelt avbryt genast det du håller på med annars blir din matte riktigt arg. Om hunden tar min sko ropar jag NEJ! och har jag befäst ordet som jag ska släpper hunden och tittar på mig, berömmer jag och bjuder in till en stundrs lek med tillåten leksak. Om valpen gnager på mina möbler gör jag likadant. Om jag är ute och går med Nemi och hon försöker sticka efter vilt är det samma sak, NEJ! När hon avbryter handlingen åker världens bästa leksak upp ur fickan och vi busar loss!

"...Valpar kissar ofta när de t.e.x hälsar..."
- ja, det har hänt, men då är han uppspelt, viftar på svansen o är glad och, oops, så kom det några droppar.

"...Banna absolut inte valpen för det för då kommer du garanterat få en hund som blir osäker när det gäller att uträtta sina behov..." "...Har du straffat honom för att han har kissat i soffan..."
- nej, jag har försökt att ignorera just kissandet i samband med tornadoutbrotten. Och annars också, kommenterar inte kissandet inomhus.

"äldre hundar gillar egentligen inte att göra ifrån sig i eller i närheten av sitt revir"
- han har kissat på sin favoritsovmatta också i likadana situationer. Men så är han ju inte en äldre hund.

"...full rulle..."
- Dethär händer oftast då vi kommit in från en kvällspromenad, den sortens promenad som brukar bli lite längre, och skojigare. Han har, oftast, både kissat och bajsat på promenaden. Kanske har han varit snäll och belevad på promenaden och väl hemma är han ännu full med energi och vill ta ut resten, sätter i turboväxeln och drar en sista repa? Jag tror att det oftast hänt då hela familjen är hemma...? Då blir det ju fler som hejar och tjoar. ...och jo, nog har jag sprungit efter...:o svårt att låta bli ibland:o

"...stressad och osäker..." "...en lugnande signal..."
- ja, jag kanske varit rätt gapig innan, ropat "nej" "sluta" "stanna" "släpp" och börjat springa efter. Kissandet brukar komma sist. Spänningen och upphetsningen släpper, han kissar, åker ur soffan och leken är slut.

Idag kissade han i vår säng. Hunden ville leka med katten. Det ville inte katten. Så hon sprang. Hunden efter. Sen dottern som skulle rädda katten. Sen kom ett skrik från sovrummet. Neeej, inte i sängen!

Jag tycker det verkar som att det är lite flängigt hemma hos er. Mycket sto och stim. Har ni funderat på att burträna hunden? Så har jag gjort med mina valpar, när de är stimmiga och behöver varva ner har jag satt in dem i en bur jag gjort lite mysig, med en filt över och så. Efter ett tag lär de sig att slappna av. Jag har gjort så att hundarna är hela tiden med mig i det rummet jag är i då finns det inte utrymme till "bus" som jag inte kan kontrollera. Om jag inte kan vara med dem en stund är de i buren.

En lite rolig sak med burträningen är att Nemi som är stor nu, och lärt sig slappna av på egen hand egentligen inte behöver någon längre. Så vi tog undan buren. Men så kom Ella och buren åkte fram igen. Det första Nemi gjorde var att gå in i den och lägga sig! För henne är buren ett ställe där man slappnar av och tar det lugnt och får vara ifred, och hon verkar ha saknat sin lilla lya. När vi får barn blir det till att ha burr framme till båda hundarna som de kan gå in i, och där får barnen lära sig att hålla sig borta ifrån.

Sen tycker jag du ska träna in komandot NEJ! ordentligt. Nej ska då betyda sluta genast med det du gör, annars blir jag riktigt arg. Och när valpen lyder komandot NEJ! då händer något roligt, då bjuder du på lite kel, godis eller lek. Jag tränade in komandot genom att gå förbi gillrade "fällor". När valpen försökte ta dem sa jag NEJ! ganska skarpt. Inte skrek eller så, men sa det skarpt. När valpen stannade upp och undrade vad jag tjoade om berömde jag ordentlig då blev det julafton! Om den inte reagerade böjde jag mig snabbt ner och tog tag i nacken eller örat, när jag hade dens uppmärksamhet blev det julafton. Sen får man prova applicera komandot på olika saker.

Att han kissar på sin favoritmatta kan har att göra med att han känner sig lugn och trygg där och ibland kan ett "inkissat" ställe bli ett ställa som det kissas på igen. Tvätta mattan ordentligt, eller byt ut den, kanske byt plats på den och se om det kan bli bättre där. Fundera också på när det har skett, kanske han har gjort det precis när han har vaknat efter att ha sovit på den och inte hunnit gå någon annanstans, iså fall gäller det att vara snabbare ut.

Stanna en stund till utomhus vid sista promenaden, ni kanske har en gräsmatta utanför där han på egen hand kan få rejsa av sig, kanske han kan få en liten leksak eller nåt. När ni sedan kommer in ska han lära sig att "här inne leker man inte", för att han ska förstå det kan det kräva att ni aldrig leker inne.
Tjo och tjim för en hund kan antingen uppfattas på ett uppmuntrande sätt, att hunden inte förstår att era nej är ett nej utan ser det som lek, eller så kan det ha en stressande inverkan och valpen förstår inte vad ni vill och kanske inte kan "kontrollera sig". Ett nej för en hund är en fis i rymden om hunden inte förstår vad nej betyder. Kanske han helt enkelt inte vet vad ni vill. Testa och sätt upp olika regler, kommandon Börja med ex. "nej" och använd bara det. Inte stanna, sluta osv. ett kommande räcker nu i början.Kom överens med familjen på vilket sätt ni ska jobba som sedan alla i familjen följer. Då blir ni kanske tydligare och han förstår lättare. Och i stället för att jaga runt honom går du helt enkelt fram och tar bort honom från situationen, erbjuder honom något annat. Säg att han är i soffan, gå bara fram, lyft ner honom och säg "här, kom så gör vi det här istället". Det är alltid matte eller husse som påbörjar samt avslutar leken. För att få perspektiv på det hela så brukar man säga vid ren hundträning att det är först när hunden är runt ett år man kan börja kräva saker, innan dess är allt bara kravlöst och lek. Dock kanske man kan kräva innan att allmännlydnaden ska fungera, men 4 månader är ingenting i ålder, så tänk hela tiden att han inte vet vad ni menar och att ni får lära er att bli tydligare. Att han förstår en gång betyder inte att han förstår nästa gång, det tar tid för vissa saker att fastna.

Jag kan förstå frutrationen över att han kissade i sängen och jag antar att det mer var ett uppgivet rop än att det var ett rop till hunden. Men jag vill bara notera att det aldrig lönar sig att skälla på en hund efter att något icke önskvärt skett. Som matte och husse ska man alltid se till att hunden lyckas och med det menas att man då måste förutse vissa situationer för att avbryta beteendet innan det egentligen visar sig.

Säg ex. att min hane börjar spänna upp sig mot min tik, då måste jag redan innan tanken är färdigtänkt hos honom säga "nej", han blir då lite förvånad, men har redan glömt bort vad han skulle göra. Hänger du med?;)

Kanske du ska låta valpen som jag skrev innan rejsa av sig på egen hand innan ni går in och sedan ge honom nåt att göra ex. ge honom ett litet tuggben som han får ha vid sin plats och att alla då låter honom vara ifred så att han ska lära sig att ta det lugnt när ni kommer hem. :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Vår tik "protestkissade" under en tid när hon var omkring 3-4 månader. Hände bla en gång när jag sagt till henne på skarpen att hon inte fick sitta och tigga när vi satt och åt frukost i soffan. Då gick hon bort en bit från bordet, vände sig om och tittade på mig, tog några steg till och satte sig ner och kissade en megapöl innan hon gick ut ur rummet. Ingen tvekan om att hon gjorde det för att hon var sur. Som tur var försvann det beteendet ganska snabbt. :crazy:

Eller så gjorde hon det för att hon blev osäker över ditt skarpa tonfall? Jag har mycket svårt att tro att en valp använder sig av kissandet som en protestgrej, snarare som en överslagshandling.

HUndar förstår verkligen inte detta med att sura..det gör endast människan.
En hund kissar inte i protest, men väl för att den blivit rädd, underegiven mm

Att en hund kan kissa i protest tror jag däremot, indirekt. Min gamla hund kunde mycket väl sätta sig och kissa inomhus om hon inte fick sin vilja igenom. Det kunde handla om att hon var uttråkad och jag satt och pluggade, då hoppade hon upp i sängen och kissade. Bättre negativ uppmärksamhet en stund än ingen uppmärksamhet alls. En natt är hon hade börjat få sova på nedervåningen satte hon sig och bajsade på vårt vardagsrumsbord. Knappast att hon låg där och kände sig bajsnödig och ställde sig upp och bajsade, hon var helt enkelt misnöjd med att inte vara på mitt rum. Hon tycktes ibland nästan kissa strategiskt, så att man inte kunde undvika trampa i det, t.ex under bordet när vi åt eller mitt i en dörröppning! Så visst kan de använda kiss och bajs för att visa missnöje.

Håller med, visst tusan kan de protestkissa. Förklara annars dessutom att just protestkissandet sker på ställen de VET är speciella tex sängen. mammas chowchow hade psyke av järn och blev han förbannad- nåt han inte fick, en tillsägelse osv- gick han & kissade i hennes säng. Han var då dessutom rumsren annars :smirk:

Mitt lejon gjorde det också ett litet tag i unghundsåren. Slutade som tur var snabbt. (Och ja, hon kunde kissa inne när hon var valp av rädsla, gjorde det när vi började klippa klor tex, men DET är nåt helt annat.)

Att protestera & att sura är inte samma sak. Sura gör man länge efteråt- en protest kan komma direkt & vara resultat av ilska & andra känslor. Dock vet jag en tax som verkligen verkar sura, hon är skittjurig när matte åkt hemifrån utan henne och vägrar gosa med nån en dag efter matte kommit hem. ;)

Ja, man ser verkligen skillnad på hånkissandet och räddkissandet. Ingen av mina hundar har visserligen kissat av rädsla, det är för hårt virke haha. Nemi hade också en period där hon var riktigt dryg. Det kunde vara en så enkel sak som att hon tiggde vid bordet. Då kunde jag säga sluta tigg, gå och lägg dig och peka mot hennes plats. Då gick hon ett par steg bort, vände sig om, gjorde en sån här min :smirk: och kissade på golvet. Då var hon inte mycket värd!

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 263
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 729
Senast: fixi
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 863
Senast: AnneB
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 094

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka