Proteintillskott

Sv: Proteintillskott

Jag betalar samma pris för Hippo alfa som för lusern med lägre smbrp så jag betalar hellre för alfan. Speciellt som min häst inte tycker om lusern :p Köpte en säck alfa igår 180 kr. Tycker jag inte är så farligt dyrt om man jämför med (ungefärliga) likvärdiga foder.

Jag betalar närmare 20 kr/kg för Alfan vill jag minnas, medan Kvarnbys lusern (150 gr smrp) är mindre än hälften. Men eftersom hästkräket inte äter lusern är det bara att gilla läget..

läste nyss att Krafft protein kostar 399kr för 25kg!! Hur mkt ger man/hur länge varar det?

Ska man ge så starkt proteintillskott så tycker jag absolut att man måste ha en noga genomgång av grovfoder och värden för att hästen inte ska få problem med proteinöverskott från kraftfoder.

En grovfoderanalys och en beräknad foderstat är alltså i min värld minimum om man vill fodra så kraftiga proteintillskott.

Alla proteintillskott som är kraftfoder ska man vara väldigt försiktig med. De kan ge hästen förgiftningssymtom och komplikationer som störd tarmflora och kroniska mag/tarmproblem.

Det finns mycket att läsa om detta, grunden är nog att du läser om var hästen smälter sin mat, det är viktig information innan man börjar snickra foderstat. Hippocampus har bra och tillförlitlig information om du inte vill läsa böckerna Christina Planck har skrivit.

Grovfoder är att föredra, för att undvika riskerna med kraftfoder. Men har du en grovfoderanalys? Annars kan du ju omöjligt veta vad du ska komplettera och hur mycket?

Är på gång att skicka in analys. gör det jämnt. Men det syns på honom att han har protein brist. Jag får säkerligen köpa något tillskott men efter analysen så vet man ju hur mkt man ska ge av kraften. Frågan är Vilken man ska välja... Hippo grow breed eller alfa kanske inte är lika starkt?

Alfan har hög del lusern i, och därför något mildare än övriga, men det är fortfarande rätt mycket annat proteintillskott i själva pelletsen.

Hästen äter inte lusern alltså?

ratar lusern tyvärr

Men om man ska ge alfan så behöver man ju inte ge så mkt kanske

:eek: Betalar du 500 kr för en säck?? Det är nästan så jag får komma ner med en pall! Jag betalar 7,20 kr per kilo. Detta är första säcken jag köper på 4 år. På den tiden betalde jag 5,40 kr. Det tyckte jag var en prisökning som hette duga.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
1 030
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
679
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
639
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka