Proteinstruktur?

Hippocampus

Trådstartare
Jag har fått information om att fodermärker innehåller olika proteinstrukturer. Krafft har den sämsta proteinen isåfall. Jag har ju svårt att få upp min häst i hull och jag har både foderexperter samt veterinär inkopplade och det påstår att det är proteinet som är skillnaden i de olika märkerna dvs kvalitén på det. Även om det kan ex vara mer protein (om det är det man behöver) i krafft 125 än i dodson eller lumpus, så går hästarna upp på dodson och lumpus men kanske inte på 125.
Har ni hört detta?
Foderexperten kommer ut i helgen till min häst och veterinären på måndag, för något stämmer inte riktigt. Kanske jag bör testa ex dodson om det är bättre kvalité på maten.

Sv: Proteinstruktur?

Om man köper färdigfoder och/eller koncentrat kan man bilda sig en uppfattning om fodrets kvalité genom att läsa råvaruförteckningen, men man måste förstås kunna en del om foderråvaror för att det ska ge något.

Din häst saknar hull skriver du, en häst som saknar hull behöver oftast mer energi. Om den är muskelfattig saknas protein, kan också vara både och förstås.

En häst som saknar hull och får en massa protein som den inte behöver lägger inte på sig, snarare kan den bli tunnare ändå eftersom det går åt energi för att ta hand om proteinöverskottet.
Det kan tex vara en anledning till att en häst inte blir bättre i hullet av Groov 125 men blir bättre i hullet om den får ett foder med mindre protein (de fodren innehåller ofta mer energi/kg också).

Proteinråvaror har olika kvalité, proteinets smältbarhet och innehåll av essentiella aminosyror är olika.

Jo hon fattas både och. Men hur ser jag skillnad på strukturen? Jag läser på baksidan men där står ju samma på alla, energi, smrp osv. Kvalitén på proteinet står ju inte?

Protein består av aminosyror och sammansättningen av aminosyror i ett protein kan vara väldigt olika. 1 gram protein av ett foder behöver därför inte vara likvärdigt med 1 gram av ett annat.

Tyvärr specificerar inte fodertillverkare sammansättningen av aminosyror för sina produkter. För någon enstaka produkt kan lysininnehållet anges men det är allt.

För rena foderprodukter kan man hitta ungefärliga värden på olika aminosyror men för att kunna räkna ut sammansättningen av aminosyror i ett färdigfoder som består av en blandning av många olika foderingredienser måste man veta exakt vilka fodermedel som ingår och i vilka mängder.

Går din häst på bete eller fodrar du med hö/hösilage?

Fodrar du med hö/hösilage så börja med att göra en foderstatsberäkning baserad på ditt grovfoder. Då bör du se om det är energi eller protein (eller båda) som din häst saknar.

Jag vet inte riktigt vad du menar med proteinets struktur!

En sak som kan ge vägledning om proteinets kvalité är hur många gram lysin ett kg innehåller, man bör då även titta på hur stor del av proteinet som är lysin för att avgöra kvalitén.

Hur mycket smältbart råprotein står oftast på säckarna, då kan man jämföra med innehållet råprotein, skiljer det lite där så är smältbarheten hög!

Linfrökaka tex innehåller förhållandevis lite lysin, potatisprotein och soja innehåller ganska mycket lysin.

Det är bra att veta lite om foderråvorna själv, finns en norskt site där man kan hitta en hel del info om lysin och andra aminosyror i råvaror!

Här är råvarorna i Krafft Groov 125 enligt Kraffts hemsida:
Kli av skalad havre
Vetekli
Lusernmjöl
Havre (högfettshavre)
Vete
Melasserad betpressmassa
Potatisprotein
Fruktos
Betmelass
Sojaolja (av livsmedelskvalitet)
Koksalt
Lysin

Nu anges ju inga procenttal, men kutym i branschen är att det anges i fallande ordning. De har även satt till lysin eftersom det står med, förutom den lysin som råvarorna innehåller, ändå håller inte fodret mer än 7 gram lysin/kg.

Krafft Muskel innehåller tex 30 gram lysin.
Råvaror Krafft Muskel:
Potatisprotein
Vetekli
Lusern
Melasserad betpressmassa
Vete
Havre (högfettshavre)
Kli av skalad havre
Fruktos
Betmelass
Sojaolja (av livsmedelskvalitet)
Lysin
Metionin

Själv gillar jag inte foder som innehåller så mycket kli som Krafft Groov 125 gör!

Jo analys är gjort o så, men ngt är ju fel därför är veterinär o foderexperter inkopplade.
Bra tips om råprotein o smältbart råprotein. Jag använder inte 125 längre heller. Hon går på bete men blir stödfodrad.

Det är svårt att förklara med proteinstruktur, ska nog fråga vidare. Just att det är så stor skillnAd i olika märken.

en annan fråga om råprotein och smrp. På säckarna står det ju ofta råprotein i % men smrp i gram. Hur räknar man då?

Jo analys är gjort o så, men ngt är ju fel därför är veterinär o foderexperter inkopplade.
Bra tips om råprotein o smältbart råprotein. Jag använder inte 125 längre heller. Hon går på bete men blir stödfodrad.

Det är svårt att förklara med proteinstruktur, ska nog fråga vidare. Just att det är så stor skillnAd i olika märken.

Vad är det för skillnad? Jag förstår inte vad du menar med proteinstruktur. Det skulle möjligen vara att olika foder processas dvs behandlas på olika sätt så smältbarheten ändras. Men annars är skillnaden för olika proteiner beroende av fodermedlet dvs vilka råvaror ett foder består av, se de som svarat dig tidigare i tråden. Det är säkert inte beroende på vilket företag som producerar fodret, tror inte det i alla fall.

10 g smrp innebär 10 gram smältbart protein per kilo foder.

10% råprotein innebär 10% av 1kg dvs 10% av 1000 gram alltså 100 gram per kilo foder.

Man omvandlar alltså tex 10% rp till gram gnm att multiplicera med 10.

japp, hon är nollad på allt.

Träckprovet skickat till vilket lab ?

Tyvärr har det omdiskuterade labet fortsatt att göra tavlor.
Dubbelskickat prov visade 0 epg på det omdiskuterade labbet - kraftig maskförekomst = över 1000 epg på SVA. Så se upp så att det inte är fel på analysen.

Magsår är en annan sak som gör att det är helt hopplöst att få upp dem i hull.

Ang din fråga om proteinstruktur så får du naturligtvis en proteinstruktur efter vilka råvaror som ingår i fodret. Du får naturligtvis inte olika struktur från två olika fodermärke om det är samma råvaror i fodret.

Det är bara att läsa på säckarna om du nödvändigt vill fodra med färdigfoder annars är det ju kanske mer läge för att kunna individanpassa bättre att köpa oblandat foder i stället för att få precis det innehåll man vill ha och framförallt har man då mkt större koll på att det verkligen är det innehåll det skall vara.

Nu var kanske inte tanken att enbart prata om min häst men jag har avmaskat ändå på veterinärs inrådan och det kom inte ut något.

Hon gick upp 20 kg på 1 månad efter vi tog bort sojan, men nu verkar det gå ner igen och då är hon på bete samt får kraftfoder och lucern varje dag.

Jag kan tänka mig att köpa oblandat foder men det verkar svårare, då jag frågar foderexperter så talar de sällan om oblandat foder. Har du tips?

Ang magsår så har jag läst om det, ska fråga veterinär när hon kommer ut igen. Hästen är dock inte allmänpåverkad utan äter, dricker, bajsar, kissar, sover och leker som normalt.

Det här vet du säkert men jag vill bara påpeka iaf att alla som kallar sig 'foderexperter' inte behöver vara experter överhuvudtaget. Många är helt enkelt bara försäljare i förklädnad som vet att hästägare gärna betalar massa pengar för att hästen ska få det bästa.

Ska jag lyssna på en foderrådgivare ska det vara ex en oberoende husdjursagronom som ser till helheten och inte är intresserad av att sälja ett visst märke till mig.

det är därför jag väljer fodermänniskor som säljer mer eller mindre alla märken :D

Jag vet ett märke jag vill prova men där kände jag verkligen att återförsäljaren (en i sverige) verkligen prackade på allt och lite till. Så då blev jag misstänksam.

Vart hittar man bra oberoende foderrådgivare utan att det kostar tusentals kronor?

Är du säker på att hästen klarar sig på enbart bete då? Min gör inte det, han måste alltid stödfodras hela sommaren för att hålla vikten. För tillfället får han kornkross och olja dvs nästan enbart energi.

Förstår inte riktigt vad du menar med det där med proteinstrukturen och vad det skulle ha och göra med vikten?
Om det är protein som behövs så köp nåt som är milt mot magen tex lucern? Men behövs det verkligen protein nu på försommarbetet? Det räcker kanske med nåt energifoder, finns ju massor att välja på om du tvunget vill ha färdigfoder.
Kan tillägga att jag inte heller är mkt för sk "foderexperter" som är återförsäljare :grin:

Jag tycker att när vi bytte ut blandat foder mot Kvarnby lucern och hö (samt lite betfor och vetekli) så blev mina hästar mer musklade. Det är bara den äldsta som är lite svårfödd som även får Hippo Grow Alfa och sojaprotein som tillskott för att hålla hullet.

Jag har sett enormt fina resultat på Dodson & Horrell, så jag rekommenderar det. Varför D & H är bättre har jag ingen aning om för jag är inte så insatt i tillverkningsprocessen.

Jag har under ett par år verkligen gjort allt för att mitt fullblodssto, may she RIP numer dock, skulle gå upp i vikt. Hon hade mer eller mindre fri tillgång på alla typer av foder, men det gav inte mycket tyvärr. Så bytte jag till D & H och fick en skillnad. På 14 dagar syntes det att hon mådde bättre.

Nu har jag hennes avkomma att jobba med vad gäller vikten, en 2-åring, som också visat sig vara lite svårfödd, om än inte i den graden hans mamma var. Men han funkar superfint på D & H också. Jag har i perioder testat att ge honom Kraft 125:an bara för att den är så mycket billigare, men det syns på en gång.

Vad jag kommit fram till under mina år med Tretton och hans mamma är att de har ett mycket högre behov av protein än vad någon foderstat i världen tycker är rimligt. Men det är så det är på den modellen. Jag har aldrig haft smala hästar innan jag skaffade Fanny och sedermera fick Tretton. Men jag har lärt mig väldigt mycket om foder under tiden. ;)

Om jag vill ha upp hästen i hull är det ju inte proteinet som ökas utan energin i fodret. Sen ser jag till att det är rätt balans mellan energi och protein. Energin styr så att säga. (Vissa hästar behöver ju en betydligt högre proteinkvot än 6 för att hålla en bra muskulatur också.)

Det finns också hästar som mår betydligt bättre på en kvot under 6, det är oftast hästar som står högt i blod och tränas rejält!

Men det måste ju då finnas någon skillnad Dodson & Horell och på Kraft? Om det blir så stor skillnad fast det ändå är så lika? Det var just det veterinären sa om vi ska prata klarspråk, Dodson är kvalitétsfoder, Kraft är inte det pga strukturen på deras protein, det är för dåligt. Jag hoppas jag kan träffa henne snart igen och be om en bättre förklaring :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 228
Senast: ufot
·
Foder & Strö Ja säkert finns det många trådar men jag känner att jag behöver bolla lite mer ingående för just fullblod. Jag har 2 st valacker båda...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 492
Senast: mackan
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 777
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng