Proteinrik vegetarisk mat

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare sthu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 107
  • Visningar Visningar 7 270
Men ät kikärtor istället då? Låter ju helt absurt med en diet som gör att du måste äta mat som du tycker är äcklig.

Jag äter kikärtor och bönor och linser i mängder. Men det är inte i närheten av tillräckligt med protein.

En dietist har alltså räknat ut hur många kcal/dag du behöver i förhållande till allt och hur stor andel av det som ska komma från proteinet, men inte gett råd och förslag på kost om hur du ska komma upp i den mängden protein?

Nej, en dietist har rekommenderat att följa "proteindiet" i lifesum via telefon. Tipset var att äta baljväxter, och det gör jag ju. Jag har inte räknat på proteinet innan, hade jag gjort det när jag fick rådet hade jag protesterat..

Oavsett vilken diet man äter så handlar det fortfarande i slutändan om energimängden. Det protein generellt gör att det mättar mer per kalori än kolhydrater men du går inte ner mer i vikt genom att lägga till mer protein och därmed energi. Mer protein fyller bara en funktion om du äter mindre av annan energi men inte genom att äta mer protein i sig.

Oavsett vilken diet man äter så handlar det fortfarande i slutändan om energimängden. Det protein generellt gör att det mättar mer per kalori än kolhydrater men du går inte ner mer i vikt genom att lägga till mer protein och därmed energi. Mer protein fyller bara en funktion om du äter mindre av annan energi men inte genom att äta mer protein i sig.

Jag har gått på under 1200 kcal utan att gå ner i vikt.

Så tänkte jag också...
Kalori in - kalori ut. Men vet att det är mycket diskussioner kring det.

Jag äter kikärtor och bönor och linser i mängder. Men det är inte i närheten av tillräckligt med protein.

Nej, en dietist har rekommenderat att följa "proteindiet" i lifesum via telefon. Tipset var att äta baljväxter, och det gör jag ju. Jag har inte räknat på proteinet innan, hade jag gjort det när jag fick rådet hade jag protesterat..
Kanske är det så att du får acceptera att dieten inte fungerar om du varken vill äta några animalier eller tofu. Du kan ju kolla på halvfabrikaten men t ex quorn innehåller ju ägg...

Kanske är det så att du får acceptera att dieten inte fungerar om du varken vill äta några animalier eller tofu. Du kan ju kolla på halvfabrikaten men t ex quorn innehåller ju ägg...

Halvfabrikat använder jag. Anamma färs tex, 17 g/100 g. Men det är samma sak där, jag blir mätt långt innan protein"behovet" är uppfyllt.

Jag är fundersam om att äta efter modellen "proteintätt" verkligen går att förena med vegansk kost. Just för att de proteintäta råvarorna ju är animaliska.
Det går och är inte sådär jätteavancerat i sig men det svåra är att få det att vara lite mer normal mat och maträtter.

Hur länge då och om det är en längre tid har du kollat upp din sköldkörtel etc? Jag förutsätter att du inte ligger på ett ohälsosamt lågt bmi/kroppsvikt redan och vill gå ner ännu mer?

Ska kolla sköldkörteln. När jag nu får läkartid..
Jag väger 70 kg till 162 cm. Går upp i vikt trots lågkaloridiet och aktivt jobb + träning.

Vad åt du då? Räknade du med precis allt? Och hur länge åt du så?

Åt ungefär som nu, fast ännu mindre. Räknade allt, till och med vatten.

Jag är fundersam om att äta efter modellen "proteintätt" verkligen går att förena med vegansk kost. Just för att de proteintäta råvarorna ju är animaliska.

Ja.. Det är ju så. Men dietisten tyckte jag skulle testa och jag är smått desperat.

Ska kolla sköldkörteln. När jag nu får läkartid..
Jag väger 70 kg till 162 cm. Går upp i vikt trots lågkaloridiet och aktivt jobb + träning.

Åt ungefär som nu, fast ännu mindre. Räknade allt, till och med vatten.

Ja.. Det är ju så. Men dietisten tyckte jag skulle testa och jag är smått desperat.
Hur räknade du? Kcal från förpackningarna och säker på att du räknade rätt på torftigt vs tillagat etc?

Som svar på hur länge jag levde på 1200 kcal, ca 6 månader. Gick inte ner ett kilo. Provade öka till 1400 och gick upp 5 kg på tre månader.

Så tänkte jag också...
Kalori in - kalori ut. Men vet att det är mycket diskussioner kring det.
Det verkar inte stämma till 100 %. Jag kan konstatera att jag kunde äta helt ofantliga mängder thaimat och dricka flera liter öl under min utlandsvistelse för ett par år sedan, och jag gick ner i vikt under resan. Pasta och ost är däremot helt livsfarligt för mig. Syns direkt på vågen. Har räknat kalorier men struntat i att räkna vinet och konstaterat att det behövs inte.

Men att äta 1200 kcal utan att minska i vikt måste ändå tillhöra ovanligheterna. Grundbehovet utan motion borde ligga några 100 kcal över det...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som... 2
Svar
24
· Visningar
2 689
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 968
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom... 4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 700
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
2 121
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar