Jag brukar äta frön och nötter när jag behöver lägga till extra protein i maten
Pumpakärnor är nog favoriten.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men ät kikärtor istället då? Låter ju helt absurt med en diet som gör att du måste äta mat som du tycker är äcklig.
En dietist har alltså räknat ut hur många kcal/dag du behöver i förhållande till allt och hur stor andel av det som ska komma från proteinet, men inte gett råd och förslag på kost om hur du ska komma upp i den mängden protein?
Jag brukar äta frön och nötter när jag behöver lägga till extra protein i maten
Oavsett vilken diet man äter så handlar det fortfarande i slutändan om energimängden. Det protein generellt gör att det mättar mer per kalori än kolhydrater men du går inte ner mer i vikt genom att lägga till mer protein och därmed energi. Mer protein fyller bara en funktion om du äter mindre av annan energi men inte genom att äta mer protein i sig.
Oavsett vilken diet man äter så handlar det fortfarande i slutändan om energimängden. Det protein generellt gör att det mättar mer per kalori än kolhydrater men du går inte ner mer i vikt genom att lägga till mer protein och därmed energi. Mer protein fyller bara en funktion om du äter mindre av annan energi men inte genom att äta mer protein i sig.
Kanske är det så att du får acceptera att dieten inte fungerar om du varken vill äta några animalier eller tofu. Du kan ju kolla på halvfabrikaten men t ex quorn innehåller ju ägg...Jag äter kikärtor och bönor och linser i mängder. Men det är inte i närheten av tillräckligt med protein.
Nej, en dietist har rekommenderat att följa "proteindiet" i lifesum via telefon. Tipset var att äta baljväxter, och det gör jag ju. Jag har inte räknat på proteinet innan, hade jag gjort det när jag fick rådet hade jag protesterat..
Hur länge då och om det är en längre tid har du kollat upp din sköldkörtel etc? Jag förutsätter att du inte ligger på ett ohälsosamt lågt bmi/kroppsvikt redan och vill gå ner ännu mer?Jag har gått på under 1200 kcal utan att gå ner i vikt.
Vad åt du då? Räknade du med precis allt? Och hur länge åt du så?Jag har gått på under 1200 kcal utan att gå ner i vikt.
Kanske är det så att du får acceptera att dieten inte fungerar om du varken vill äta några animalier eller tofu. Du kan ju kolla på halvfabrikaten men t ex quorn innehåller ju ägg...
Det går och är inte sådär jätteavancerat i sig men det svåra är att få det att vara lite mer normal mat och maträtter.Jag är fundersam om att äta efter modellen "proteintätt" verkligen går att förena med vegansk kost. Just för att de proteintäta råvarorna ju är animaliska.
Hur länge då och om det är en längre tid har du kollat upp din sköldkörtel etc? Jag förutsätter att du inte ligger på ett ohälsosamt lågt bmi/kroppsvikt redan och vill gå ner ännu mer?
Vad åt du då? Räknade du med precis allt? Och hur länge åt du så?
Jag är fundersam om att äta efter modellen "proteintätt" verkligen går att förena med vegansk kost. Just för att de proteintäta råvarorna ju är animaliska.
Det går och är inte sådär jätteavancerat i sig men det svåra är att få det att vara lite mer normal mat och maträtter.
Men vilka råvaror är det som används då om bönor som brukar nämnas som en bra proteinkälla inte är tillräckligt proteintäta?Det går och är inte sådär jätteavancerat i sig men det svåra är att få det att vara lite mer normal mat och maträtter.
Hur räknade du? Kcal från förpackningarna och säker på att du räknade rätt på torftigt vs tillagat etc?Ska kolla sköldkörteln. När jag nu får läkartid..
Jag väger 70 kg till 162 cm. Går upp i vikt trots lågkaloridiet och aktivt jobb + träning.
Åt ungefär som nu, fast ännu mindre. Räknade allt, till och med vatten.
Ja.. Det är ju så. Men dietisten tyckte jag skulle testa och jag är smått desperat.
Hur räknade du? Kcal från förpackningarna och säker på att du räknade rätt på torftigt vs tillagat etc?
Ok. Tack för att du inte tog det som "attack", försöker inte dumförklara eller så bara utesluta vanligaste felkällorna.Kcal från förpackningen, brevvåg och torrvikt. Enligt dietisten instruktioner.
Det verkar inte stämma till 100 %. Jag kan konstatera att jag kunde äta helt ofantliga mängder thaimat och dricka flera liter öl under min utlandsvistelse för ett par år sedan, och jag gick ner i vikt under resan. Pasta och ost är däremot helt livsfarligt för mig. Syns direkt på vågen. Har räknat kalorier men struntat i att räkna vinet och konstaterat att det behövs inte.Så tänkte jag också...
Kalori in - kalori ut. Men vet att det är mycket diskussioner kring det.