Proteinfattit kraftfoder

Sv: Proteinfattit kraftfoder

Havre har ungefär samma proteinmängd som krafft grund.

Hur mycket protein och energi innehåller hösilaget?

Nu har analysen kommit och jag hade rätt, det är mycket protein:

Torrsubstans 65%
Smältbart råprotein 55 g/kg foder
Energi, foder 6.9 MJ/kg foder
Kalcium CA 3.6
Fosfor 1.7
Magnesium 1.1
Kalium 16.6

Råprotein 124
Smältbart råprotein 85
Energi 10.7
Kalcium 5.5
Fosfor 2.7
Magnesium 1.7
Kalium 25.6

Någon kommentar??

:confused:

Det är absolut inte för mycket protein. Det är bra värden. Du behöver absolut inte ge något kraftfoder överhuvudtaget. Vill du sänka kvoten så kan du ge lite olja. Kalcium/fosforkvoten är lite hög men ingen panik.

Hur mycket hösilage och eventuella mineraler låter jag andra som kan det mycket bättre än mig tippsa dig om.

Grattis till ett bra hö

Mvh

Tora

Det är hösilage, har fått för mig att man måste ge mer av hösilaget än vanligt hö. Stämmer detta?

Ponnykraft, saluförs i Kraffts sortiment

I min häst hösilage är det mycket protein i. Jag vill därför ha ett kraftfoder som är väldigt fattigt på protein. Idag ger jag henne väldigt lite kraft grund (ca 2 dl), betfor och morötter. Men jag funderar på ev havre/havre kross. Hur är det mer protein mängden i havren.

Finns det något annat kraftfoder med låg proteinhalt?

Mvh Jenny :bow:

Ponnykraft som finns i Kraffts sortiment

Oj vilka kanonvärden!
Vill du sänka kvoten något så hade jag lagt till olja som du kan blanda i någon dl av annat foder (vill du sänka ytterligare hade jag valt krafft ponny). Sen mineraler som ser till att h*n får i sig dagsbehovet av mineraler och ev. sänker Ca/P kvoten något.

åter igen grattis, det blir ett billigt år för dig! ;)

Det är hösilage, har fått för mig att man måste ge mer av hösilaget än vanligt hö. Stämmer detta?

Det här verkar förvirra många! Ensilage/hösilage väger mer eftersom det innehåller mer vatten men tar egentligen inte mer plats. Så om du mäter upp det genom att väga så ger du fler kilo ensilage än hö. Det finns de som använder IKEA-kassen som mått för sina hästar och då är det volym man mäter. Använder man volym så skiljer det i storts sett inget mellan hösilage och hö.

Ja du måste ta hänsyn till torrsubstansen när du räknar. men det värde du har på KG FODER är bra.
TS använder jag för att se till att stråmängden är OK.

Det där tycker inte jag alls är "mycket protein"!
55/6.9= en kvot på 7,9. rekommenderat är minst kvot på 6. (ja alltså 6 ggr så mkt protein som energi) 7,9 är absolut ingen fara!
Jag ger ett hösilage med kvot på drygt 9, ger i princip fri tillgång på det också.

Fördelen med ditt hösilage är att du inte behöver bekymra dig om att ge extra protein, vilket ofta blir dyrt. Du har ökat träningen för hästen skriver du, då behöver de ett garanterat säkert intag av protein för att bygga nya muskler, det behöver du inte oroa dig för, kalas! Kraftfodret är menat som ett tillägg att kompensera där grovfodret inte räcker till. Detta hösilage är så bra att det kan räcka med att ge det, om du ger tillräckligt mycket. MEN hästar är ju individer och ett papper säger inte allt. Du måste sedan själv avgöra om detta räcker. Vill du ha lite mer "energi" i hennes psyke, lite mer vaken? I såfall kan lite kraftfoder behövas ändå, men du borde inte behöva ge några mängder. Visst, tävlar man Svår klass räcker nog sällan grovfodret till, men hur många av oss gör det?

Nu är ju problemet också att din häst fått gallor.
Kan du fundera ifall det kan bero på nåt annat än grovfodret?
Vilka värden var det i gamla grovfodret? Bytte ni rakt av till det nya?
Vad är det för kraft hästen äter?
Hur mycket går hästen ute i hagen om dagarna?
Hur varmt har ni i stallet om nätterna?
Många saker kan påverka gallor hos en häst...

Oj vilka kanonvärden!
Vill du sänka kvoten något så hade jag lagt till olja som du kan blanda i någon dl av annat foder (vill du sänka ytterligare hade jag valt krafft ponny). Sen mineraler som ser till att h*n får i sig dagsbehovet av mineraler och ev. sänker Ca/P kvoten något.

åter igen grattis, det blir ett billigt år för dig! ;)

Ja det är ju bra för mig som är fattig studen! Ja, olja ska jag börja använda mig av. Men ska det vara en hel dl? Vilken olja är bäst, funkar det med vanlig matolja??

:bow:

Det här verkar förvirra många! Ensilage/hösilage väger mer eftersom det innehåller mer vatten men tar egentligen inte mer plats. Så om du mäter upp det genom att väga så ger du fler kilo ensilage än hö. Det finns de som använder IKEA-kassen som mått för sina hästar och då är det volym man mäter. Använder man volym så skiljer det i storts sett inget mellan hösilage och hö.

Jasså, jo det är ofta att jag mäter i volym. Ger idag lika mycket silage som jag gett hö tidigare. Va bra då vet jag det! Tack!

Mvh Jenny

Tack för svaret! Nu blev jag lugn anvågende protein halten. Jo jag skulle vilja att hon fick mer energi, tycker hon ofta är seg innan man börjar träna alltså när jag skrittar fram. Denna häst älskar att träna och ju jobbigare passet är desto mer energi får hon. Därmed blir det en sådan kontrast, jätteseg när man skrittar fram och sen är hon helt med och älskar att jobba. Tanken slog mig att hon hade låg energi i och med att hon nu blivit seg i början. Men jag vet inte eftersom hon sedan blir väldigt pigg. Ja därmed vill jag ha lite mer energi i hennes psyke i och med att jag tyckte hon hade mer av det innan. Men det kanske handlar om att hennes ridutveckling på senare tid höjs (alltså rent utvecklingsmässigt för mig och hästen)och därmed att hon vet att hon får ut sin enegri varje ridpass.

Det där med gallorna är ett mysterium som jag var helt säker på att det berodde på proteinet. Ska tillägga att hon är väldigt lättfödd även på ett sämre grovfoder, hon verkar lätt ta åt sig av fodret. På sommaren går hon på en hage som liknar en golfgreen för att inte bli rund som en tunna. Kanske beror på att hon har lätt att ta åt sig vissa ämnen?

Självklart kan det vara andra orsaker än proteinet men jag har varit insnöad på det ett tag nu, därmed inte tänkt på andra saker... Vi bytte inte rakt av utan det gjorde vi ganska långsamt och blandade. Jag tror inte det var så stora skillnader på det gamla fodret, har tyvärr slarvat bort den gamla analysen :mad: . Min häst är ett svenskt hbl sto som är 160 hög, 14 år hon väger ca 525 kg är väldigt nätt i typen :love: . Idag äter hon frukost: ute i hagen ca 2-3 kg hösilage+ morötter, lunch ca 2 kg hösliage även detta i hagen, Intag 3 kg hösilage + 3 dl kraftgrund + krafts blå mineraler ca ½ dl, Kväll 3 kg hösilage + 3 dl betfor + morötter (1 kg varje dag). Denna foderstat har hon fått sedan oktober.

Hon släpps ut vid 7.00/ 8.00 på morgonen och släpps in vid ca 17/18.00 tiden (men jag tar in henne för ridning 14/15.00 för att rida om det blir mörkt och då stallar jag in henne vid 17.00 i boxen. Kan det vara mer risk för gallor om man tränar precis innan hon ska stå i boxen hela natten, självklart är jag noga med att skritta av ordentligt. Rider jag i paddocken skrittar jag av henne på hård väg. Det är ett ganska kallt stall om det är kallt, men nu är det nog i alle fall över 10 grader dynget runt.

Senast ändrad av en moderator:

Din häst får alltså 10-11 kg hösilage med ts 65% om dagen?
Väger 525 kg.
10 kg x 0,65 = 6,5 kg torrsubstans
11 kg x 0,65 = 7,1 kg torrsubstans

Man brukar räkna på ts=torrsubstansen för att se så hästen får i sig tillräckligt med fibrer och dylikt för att kroppen ska fungera. Behovet är svårt att säga exakt men det brukar rekommenderas 1,5 -2 kg torrsubstans per 100 kg häst. (du kanske vet det redan men skriver utifall att)
Så din häst som väger 525 kg ska ha mellan 7,9 (5,25 x 1,5= 7,9 kg ts) och (5,25 x 2= 10,5 kg ts) och 10,5 kg torrsubstans varje dag.
Det finns de som räknar lägre, men då talar man om absoluta minimigivor och det är INTE att rekommendera att ligga på minigivor när det gäller nåt så grundläggande livsviktigt för hästen som grovfoder.
Är du med på hur jag räknade? :)

Alltså, din häst behöver ts på nånstans runt 8-10 kg per dygn och får idag nånstans mellan 6,5 och 7,1 om hon äter 10-11 kg foder om dagen. Alltså, hade jag gärna sett att du höjt med nåt kilo eller två, om hon äter upp det? Det är viktigt för hästens mage med fibrer, också viktigt för vätskebalansen i kroppen eftersom fibrer hjälper kroppen att binda vatten.

Sen räknar man ju också på själva näringen, men personligen tycker jag inte om tabeller som säger att en häst som väger ca 500 kg och går normalt arbete ska ha si och så mycket näring om dagen (ex 80 MJ och minst 6 ggr så mkt protein) för alla hästar är så olika. Min häst följer inte tabellen, inte träffat nån som gör... Där måste man fodra med ögat, anser jag.
Sen räknar man också på mineralerna, det ska helst finnas en viss balans mellan kalcium och fosfor för att kroppen bäst ska tillgodogöra sig dem. Var dock ett tag sedan jag räknade på det där, så det tänker jag inte gå in på. Men oftast brukar det behövas extra mineraler utöver de från hösilaget, om man inte ger uppåt 2 kg av nåt färdigfoder typ kraffts produkter, som innehåller mineraler. Men du ger ju lite extra mineraler idag, Miner Blå passar nog bra till detta hösilaget.

Sen ang kraftfoder får du nog prova dig fram, du har ju lyxen nu att kunna välja nästan vilket foder du vill, bortsett från de mest proteinrika eftersom du inte vill ha mer av det då. Havre brukar ju göra hästar lite mer "taggade" och pigga, utan att man behöver ge några stora mängder. Hur funkar hon på det?
Krafft Ponny tipsade ju någon också om.
Vissa hästar blir också pigga av lite betfor, det är så olika. Som sagt, du känner ju din häst bäst och kan prova dig fram.
Är hon lättfödd ska du akta dig för att ge för mkt kraftfoder, men det vet du nog redan att det är främst kraften de blir tjocka av. Hon låter ju lättfödd på din beskrivning ;)

Men kanske beror segheten i början av passen på att du trappat upp träningen? Får hon vilodagar? Kan hon tänkas vara lite "seg" i kroppen i början eftersom hon jobbade bra dagen innan, men behöver bara lite igångjoggning för att bli pigg och skön i kroppen igen? Antar att du skrittar av länge och sådär. Stretcha är bra med.
Jadu, finns mycket att tänka på! ;) å bara du vet ju hur det egentligen ligger till, men alltid intressant att lufta lite tankar!
Jag är ingen expert på gallor, men tycker inte hon borde bli mer gallig av mer ridning.... det är väl bara bra och ökar blodcirkulationen? bara min tanke..

Att jag frågade om temperaturen i stallet är bara för att när min häst flyttade ut till uteboxen minskade morgon-galligheten, trots att boxen inte är större eller utevistelsen längre. Hon var alltid lite gallig på morgonen, men det är nog inte konstigt efter att de stått inne ett halvt dygn...

Avvakta du och se om gallorna blir större eller mindre. Alla hästar är ju olika känsliga så visst det är väl inte OMÖJLIGT att hon reagerat på hösilaget men det låter högst osannolikt, tycker jag.

Lycka till! :banana:
OBS. vill poängtera att jag inte är någon expert, att du måste känna efter själv och se på din häst, men de beräkningar jag gjort är baserade på vad jag lärt mig på foderkurser på kvällstid, foderföreläsningar och böcker såsom Plancks.

Tack för svaret!! :bow:

Jo jag förstår hur du räknat ska öka kvällsmaten med ett kilo. Det är inga problem att få henne att äta upp det man ger henne, ett litet matvrak :smirk: . Har funderat på pröva havre för energin skull men jag vet inte om jag ska göra det för när jag köpte henne hade hon havre och då blev hon så smal av detta, då blev det kraft grund som hon fått sedan dess. Men man kanske ska prova det och se. Fast troligtvis får hon bara betfor och miner. Betforen kommer jag att ha kvar eftersom hon måste få något att smaska på när de andra hästarna får sin mat.

Ja, visst kan hon va lite seg i början men jag tror inte det beror så mycket på att hon är "stel" i början eftersom jag är väldigt noga att skritta ut en sväng innan jag sätter mig och maler i paddocken. Men det är lite jobbigt att behöva driva fram henne för att gå snabbare på skrittturen, för att sedan vara tvyngen att hålla i henne. Jag ska erkänna att jag slarvar med stretchingen, ska börja lite smått med det efter arbete. Nja, hon vilar inte så mycket... Men en dag i veckan skrittar jag eller så går jag med henne en sväng. Tycker det är skönt att komma ut med henne varje dag framförallt nu när hagen är så dåligt.

Jo jag ska avvakta med gallorna ett tag och se om det blir bättre. Det kan ju bero på att hagen är så dålig så de rör sig mycket mindre än tidigare. Nu när det troligtvis inte bero på hösilaget känner jag mig lite lugnare...

Tack för alla tips och råd! Det har verkligen varit nyttiga för mig. För jag är ingen expert på foder så det är skönt att få lite hjälp och funderingar angånde detta.

:bow: :bow: :bow:

Mvh Jenny

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 046
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 640
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 276
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 105
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar