Sv: Proteinfattit kraftfoder
Din häst får alltså 10-11 kg hösilage med ts 65% om dagen?
Väger 525 kg.
10 kg x 0,65 = 6,5 kg torrsubstans
11 kg x 0,65 = 7,1 kg torrsubstans
Man brukar räkna på ts=torrsubstansen för att se så hästen får i sig tillräckligt med fibrer och dylikt för att kroppen ska fungera. Behovet är svårt att säga exakt men det brukar rekommenderas 1,5 -2 kg torrsubstans per 100 kg häst. (du kanske vet det redan men skriver utifall att)
Så din häst som väger 525 kg ska ha mellan 7,9 (5,25 x 1,5= 7,9 kg ts) och (5,25 x 2= 10,5 kg ts) och 10,5 kg torrsubstans varje dag.
Det finns de som räknar lägre, men då talar man om absoluta minimigivor och det är INTE att rekommendera att ligga på minigivor när det gäller nåt så grundläggande livsviktigt för hästen som grovfoder.
Är du med på hur jag räknade?
Alltså, din häst behöver ts på nånstans runt 8-10 kg per dygn och får idag nånstans mellan 6,5 och 7,1 om hon äter 10-11 kg foder om dagen. Alltså, hade jag gärna sett att du höjt med nåt kilo eller två, om hon äter upp det? Det är viktigt för hästens mage med fibrer, också viktigt för vätskebalansen i kroppen eftersom fibrer hjälper kroppen att binda vatten.
Sen räknar man ju också på själva näringen, men personligen tycker jag inte om tabeller som säger att en häst som väger ca 500 kg och går normalt arbete ska ha si och så mycket näring om dagen (ex 80 MJ och minst 6 ggr så mkt protein) för alla hästar är så olika. Min häst följer inte tabellen, inte träffat nån som gör... Där måste man fodra med ögat, anser jag.
Sen räknar man också på mineralerna, det ska helst finnas en viss balans mellan kalcium och fosfor för att kroppen bäst ska tillgodogöra sig dem. Var dock ett tag sedan jag räknade på det där, så det tänker jag inte gå in på. Men oftast brukar det behövas extra mineraler utöver de från hösilaget, om man inte ger uppåt 2 kg av nåt färdigfoder typ kraffts produkter, som innehåller mineraler. Men du ger ju lite extra mineraler idag, Miner Blå passar nog bra till detta hösilaget.
Sen ang kraftfoder får du nog prova dig fram, du har ju lyxen nu att kunna välja nästan vilket foder du vill, bortsett från de mest proteinrika eftersom du inte vill ha mer av det då. Havre brukar ju göra hästar lite mer "taggade" och pigga, utan att man behöver ge några stora mängder. Hur funkar hon på det?
Krafft Ponny tipsade ju någon också om.
Vissa hästar blir också pigga av lite betfor, det är så olika. Som sagt, du känner ju din häst bäst och kan prova dig fram.
Är hon lättfödd ska du akta dig för att ge för mkt kraftfoder, men det vet du nog redan att det är främst kraften de blir tjocka av. Hon låter ju lättfödd på din beskrivning
Men kanske beror segheten i början av passen på att du trappat upp träningen? Får hon vilodagar? Kan hon tänkas vara lite "seg" i kroppen i början eftersom hon jobbade bra dagen innan, men behöver bara lite igångjoggning för att bli pigg och skön i kroppen igen? Antar att du skrittar av länge och sådär. Stretcha är bra med.
Jadu, finns mycket att tänka på!
å bara du vet ju hur det egentligen ligger till, men alltid intressant att lufta lite tankar!
Jag är ingen expert på gallor, men tycker inte hon borde bli mer gallig av mer ridning.... det är väl bara bra och ökar blodcirkulationen? bara min tanke..
Att jag frågade om temperaturen i stallet är bara för att när min häst flyttade ut till uteboxen minskade morgon-galligheten, trots att boxen inte är större eller utevistelsen längre. Hon var alltid lite gallig på morgonen, men det är nog inte konstigt efter att de stått inne ett halvt dygn...
Avvakta du och se om gallorna blir större eller mindre. Alla hästar är ju olika känsliga så visst det är väl inte OMÖJLIGT att hon reagerat på hösilaget men det låter högst osannolikt, tycker jag.
Lycka till!
OBS. vill poängtera att jag inte är någon expert, att du måste känna efter själv och se på din häst, men de beräkningar jag gjort är baserade på vad jag lärt mig på foderkurser på kvällstid, foderföreläsningar och böcker såsom Plancks.