Proteinbrist

C

Cronis

Ursäkta väldigt dum fråga kanske... :o

Men hur märker man att en häst har proteinbrist? visst är det väl olika från häst till häst, men det borde väl finnas riktlinjer, så man kan få upp ögonen innan det är försent?

Någon som kan berätta?
Gärna bilder.
Kanske egna historier?

Hur förebygger man brist? (naturligtvis först och främst med ett bra hö)... men sen då?

Och som sagt, ursäkta dumma frågor. :crazy:

Sv: Proteinbrist

Men hur märker man att en häst har proteinbrist? visst är det väl olika från häst till häst, men det borde väl finnas riktlinjer, så man kan få upp ögonen innan det är försent?

Hur förebygger man brist? (naturligtvis först och främst med ett bra hö)... men sen då?

Hur det syns är genom att hästen ”faller ur”, tappar muskler, blir bukig osv.

När det väl syns för ögat så är det ”för sent” dvs. bristen har pågått ett tag innan det syns. Man kan ju fodra upp hästen igen när man vet vad som fattas och hur mycket, men flera månaders träning har förmodligen gått till spillo där hästen i stället för att bygga muskler har förbrännt av sina muskler.

Förebygger gör du genom analys på grovfodret och en välbalanserad foderstat!

min häst fick för lite protein i slutet på sommaren.
eftersom det har varit varmt och gräset har växt tänkte jag inte på att det kunde vara för lite protein i gräset.
det är ju svårt på sommaren att se om hästen är bukig av att ha ätit mycket gräs eller proteinbrist.
han stod på stallgången i höstas och pillade med något på stallgången.
då såg man att det var ganska tomt på muskler över rygg och manke.
full panik, har haft honom i 7 år och har inte råkat ut för det förut.
han brukar vara ganska biffig efter sommar betet.
man blir hemmablind speciellt när man inte haft det här problemet innan. dessutom var det bara min av 10 hästar som föll ur.
nu har vi analyserat höet och jag kompenserar med kraft protein.
vi har för mycket energi i höet i förhållande till proteinet.
nu ser han bra ut i hullet och är på gott humör.

Inte alls dumma frågor! OM man aldrig frågar får man ju inget lära sig ;) .

Läs min tråd som Kicki_J länkat till så får du se! :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 794
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 297
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 759
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård