Centaur

Trådstartare
Vad finns det för bra och säkra protein-fodermedel förutom lusern? Och vad har dom för värden?

Sv: Protein

Hej!

det du ska tänka på är om du vill tillsätta annat protein tex.soja ska man dosera i små mängder för att inte störa den naturliga balansen i magen.

Linfröpellets har ganska högt protein innehåller även omega 3,6,9.

Personligen tycker inte jag att man ska använda soja,kan vara giftigt i för stora mängder. Detta har en utbildad kvinna talat om för mig som har uppfödning.

Tycker faktiskt att lusern är det bästa eftersom hästar är gräsätare.

Personligen tycker inte jag att man ska använda soja,kan vara giftigt i för stora mängder. Detta har en utbildad kvinna talat om för mig som har uppfödning.

Jag har förstått det som att alla proteinkoncentrat är skadliga i för stora mängder. Varför skulle just soja vara speciellt giftigt?

jo jag vill helst ge lusern! men nu är det så att hästen kanske är allergisk mot det så måste hitta ett alternativ. :crazy:

har också hört att soja ska vara skadligt - nåt med den där baron von gruff sjukdommen?

jo jag vill helst ge lusern! men nu är det så att hästen kanske är allergisk mot det så måste hitta ett alternativ. :crazy:

har också hört att soja ska vara skadligt - nåt med den där baron von gruff sjukdommen?

Men det kan nog hästen få av alla sorters proteinkoncentrat om de tillsätts i för stora mängder. Då rinner en del av proteinerna över till grovtarmen och detta gynnar bakterien Clostridium perfringens vilket kan leda till den sjukdomen.
Jag undrar fortfarande varför det bara skulle vara just soja som är farligt.

Du är alltså främst ute efter magvänliga proteinfoder? Då är min första tanke linfrökaka och bryggerijäst. Men de behöver du ge mindre av eftersom de innehåller dubbelt respektive nästan fyrdubbelt så mycket protein som i lusern (per kg). Alltså motsvarar 1kg lusern ca 0.5kg linfrökaka i proteinmängd och ca 0.3kg b-jäst. (man brukar för övrigt inte ge så mycket mer av dessa två heller)

B-jäst kan jämföras med sojamjöl i proteinmängd men den bör vara snällare mot magen - den ger man ju ofta vid mag o tarmstörningar.;)

Är det väldigt mycket lusern som du ska ersätta så kan det dock bli svårt med bara dessa två aternativ.

Men det kan nog hästen få av alla sorters proteinkoncentrat om de tillsätts i för stora mängder. Då rinner en del av proteinerna över till grovtarmen och detta gynnar bakterien Clostridium perfringens vilket kan leda till den sjukdomen.

Ja det där har ju vår foderguru HH förklarat flera ggr... Det är mest snack att just soja skulle vara så farligt.

Jag ger min häst kra**t protein, det innehåller 330g SmRp och 12MJ, det kostar ca. 450 kr för 30 kg men man behöver inte ge så mkt min häst får 0.3 kg/dag så då räcker ju en sån säck ca.100 dagar, det blev nästan dubbelt så dyrt per dag om han hade ätit mus*angs pritein +. Så det är ett tips att räkan ut hur mkt han behöver och jämföra så så borde det bli billigare :)

linfrökaka har jag inte ens sett i foderaffärerna häromking.. får kolla upp om det går att få tag på. men är det då färdigt eller ska det kokas som i gammla dar? blir det "sliskigt"? isf är det kanske svårt att få i honom mängder.. dock väldigt glad i mat och har hittils ätit allt jag har serverat.
bryggerijäst, är det typ ett pulver?

han får ju egt 2 kg pellets och 1 kg hack så är ganska mkt. men har fått massa hemska utslag och det blir bara sämre så nu har jag tagit bort nästan all lusern för att se om det hjälper. gör det det så vet jag att det är lusernet som är boven; men hästen behöver ju ff mer protein...

tuvisen; jo det vore ju ett smidigt alternativ... vet du vad det innehåller? är det soja-baserad?

hej! jag har anävnt soja i flera år och min häst har aldrig dött:P men du ska inte ge mera än 100 g soja per 100 kg häst! så har du en häst på 500 kg så max 500 g soja (ca 5-6 dl!).
Som någon annan skrev är linfröpellets väldigt bra som komplement till hö med lågt proteininnehåll. det innehåller nästan lika mkt protein som soja. men där ska du oxa vara försiktig med att överdosera, det smörjer magen väldigt bra:P

h*ppo har linfröpellets i typ 15 eller 20 kg säck, hästarna på skolan får det! det är välsmakande enligt våra hästar och man behöver inte så stor mängd. det ska inte kokas eller något då allt sånt redan är klart:P

Soja är kanske inte farligt för hästen men däremot riktigt farligt för miljön. Stora delar av sojaodlingen sker med GMO-grödor. Odlingen av soja bidrar även till avverkningen av regnskog.

Potatisprotein är något bättre ur ett miljöperspektiv (odlas framför allt i Tyskland och Frankrike) som biprodukt vid stärkelseproduktion.

Nuförtiden verkar miljösamvetet vara rymligare bland hästägare än i jordbruket i övrigt. Eller är det bara brist på kunskap?

Soja är kanske inte farligt för hästen men däremot riktigt farligt för miljön. Stora delar av sojaodlingen sker med GMO-grödor. Odlingen av soja bidrar även till avverkningen av regnskog.

Potatisprotein är något bättre ur ett miljöperspektiv (odlas framför allt i Tyskland och Frankrike) som biprodukt vid stärkelseproduktion.

Nuförtiden verkar miljösamvetet vara rymligare bland hästägare än i jordbruket i övrigt. Eller är det bara brist på kunskap?

Jag håller med dig om miljöaspekten. Du gjorde mig uppmärksam på det för några månader sedan och jag har inte glömt det. Jag skulle ha skrivit den i inlägget men kom aldrig så långt. Mitt svar tidigare handlade egentligen inte om vilket ts ska välja. Jag anser inte att jag kan tillräckligt mkt om olika proteinfodermedel för att kunna svara på det.

Sedan är det möjligt att jag inte inser det och att frågan är heldum. Men hur tillsätter man potatisprotein? Jag antar att man tillsätter potatis och då undrar jag om man inte får med ganska mkt stärkelse också? Det får man kanske med sojan med? Om man inte frågar så får man inte veta så ursäkta om frågan är heldum.

linfrökaka har jag inte ens sett i foderaffärerna häromking.. får kolla upp om det går att få tag på. men är det då färdigt eller ska det kokas som i gammla dar? blir det "sliskigt

Linfrökaka/pellets har Hippo i sitt sortiment och vissa lokala foderföräljare säljer det i säckar. På Granngården har jag aldrig sett det. De säljer mig veterligen bara linfrö som rena frön, och hela frön kan inte hästen smälta som näring - det ger man mest för att hålla igång och smörja magen. Krossade linfön däremot kan man använda också men proteinmängden är något lägre.
Kaka/pellets och krossade linfrön behöver ej kokas/stöpas innan men gärna blötläggas - dock ej nödvändigt. Hela frön ska man alltid koka/stöpa för att få bort blåsyran som är giftig för hästar.

bryggerijäst, är det typ ett pulver?

Ja. Har du hört talas om foderjäst? (säljs bla på Granngården) Det är b-jäst som är utblandat med bl a foderkalk så det har lägre poteininnehåll än ren b-jäst men foderjäst är också ett alternativ - innehåller ungefär lika mycket protein som linfrökaka (alltså dubbelt så mycket som i lusern per kg).

Det finns ju en massa färdigfoder också som du kan pröva men om du t ex väljer Krafft Protein så innehåller det ca 3ggr så mycket protein per kg än lusern så du ska ju inte ge lika många kilon av det. Du får helt enkelt räkna ut hur mycket som behövs istället för de kilon lusern han får nu.
Nåt som är ganska likvärdigt med lusern är Krafft Groov 125 - den innehåller bara 20g mer protein per kg än lusern. Sen finns det en massa andra märken också du kan titta på, jag själv kan bara Kraffts sortiment...
Men OM det nu är lusern din häst är känslig mot så kolla upp så de inte innehåller lusern.

När man nu ska stöpa eller koka linfröna är det viktigt i sammanhanget att hälla av vattnet noga man kokat det i då det är det som innehåller cyaniden. Linfrön utsöndrar tydligen blåsyra just när man krossar eller kokar dem.

okej, ska kolla efter hippos linfröpellets då! låter ju som att det är det säkraste och enklaste alternativet om det nu är lusernet han reagerar på... har tagit bort 90% av lusernet så nu får han endast 1 liter löstpackad hack 3 g/dag att dryga ut kraftfodret med.

han rids väldigt lätt så han ska inte ha en massa stärkelse och energi utöver det som behövs för hullet.

Är mest nyfiken. På vilket sätt reagerar han på lusernet? Det kanske är ngt annat han reagera på, melassen tex?
( dessutom har jag kommit på i efterhand att jag kapade din tråd lite tidigare idag det var inte riktigt meningen).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
324
Senast: Ninnurur
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
642
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 997
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka