Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Personligen tycker inte jag att man ska använda soja,kan vara giftigt i för stora mängder. Detta har en utbildad kvinna talat om för mig som har uppfödning.
jo jag vill helst ge lusern! men nu är det så att hästen kanske är allergisk mot det så måste hitta ett alternativ.
har också hört att soja ska vara skadligt - nåt med den där baron von gruff sjukdommen?
jo jag vill helst ge lusern! men nu är det så att hästen kanske är allergisk mot det så måste hitta ett alternativ.
Men det kan nog hästen få av alla sorters proteinkoncentrat om de tillsätts i för stora mängder. Då rinner en del av proteinerna över till grovtarmen och detta gynnar bakterien Clostridium perfringens vilket kan leda till den sjukdomen.
Jag undrar fortfarande varför det bara skulle vara just soja som är farligt.
Det är mest snack att just soja skulle vara så farligt.
Soja är kanske inte farligt för hästen men däremot riktigt farligt för miljön. Stora delar av sojaodlingen sker med GMO-grödor. Odlingen av soja bidrar även till avverkningen av regnskog.Jag undrar fortfarande varför det bara skulle vara just soja som är farligt.
Soja är kanske inte farligt för hästen men däremot riktigt farligt för miljön. Stora delar av sojaodlingen sker med GMO-grödor. Odlingen av soja bidrar även till avverkningen av regnskog.
Potatisprotein är något bättre ur ett miljöperspektiv (odlas framför allt i Tyskland och Frankrike) som biprodukt vid stärkelseproduktion.
Nuförtiden verkar miljösamvetet vara rymligare bland hästägare än i jordbruket i övrigt. Eller är det bara brist på kunskap?
linfrökaka har jag inte ens sett i foderaffärerna häromking.. får kolla upp om det går att få tag på. men är det då färdigt eller ska det kokas som i gammla dar? blir det "sliskigt
bryggerijäst, är det typ ett pulver?