Sv: Protein

Prednisolon påskyndar avläkningen av utslagen, dämpar reaktionen i huden. Men du kan lika väl låta kroppen själv ta hand om det. Tar bara lite längre tid. Hellre det än fång!

Hur ska du märka om det är på väg ner? Min häst får ibland ngn sorts utslag men det tar jättelång tid dvs veckor innan de försvinner. Är dessa på samma sätt så kommer du i så fall bara märka om det inte kommer nya. Det verkar konstigt. Jag hade kanske aktat mig lite för att prova med en massa olika saker. Jag vet att många ger filmjölk till hästar men undrar själv om det är ngn bra ide.

jag läste nyss i din andra tråd. Utslagen verkar inte vara som de jag beskriver.

Senast ändrad:

Det är ju inte min sak att tala om för andra hur hästar ska skötas men jag är förvånad att du inte har haft veterinär ute eftersom besvären verkar öka och har hållit på i flera dagar. Personligen skulle jag inte våga experimentera med foderstaten förrän veterinären sagt sitt. Om det exempelvis är något bakteriellt som innebär antibiotikabehandling kommer hästens mage att drabbas dubbelt av att du redan börjat mixtra med foder också!

Kan ju vara bra att få veta om det är något som kan smitta eller sprida sig till andra också. Jag utgår från att du har en veterinärvårdsförsäkring, använd den!

närmaste klinik är väldigt långt bort och distriktaren är inte så duktig att det gör nåt. ^^

jag är tämligen säker på att det inte är bakterielt, och är det inte det så finns inte mkt annat att göra än att ge kortison. vilket inte är aktuelt.

det hade stabiliserat sig sen jag tog bort lusernen!
det blev en markant försämring efter att han rymt och ätit lusern igen och massa kraftfoder, vilket också pekar på att det kommer från magen/är allergi. utöver 3kg lusern har han fått hö och en minimal mängd kraftfoder - hästen hade proteinbrist då jag fick honom så högst sannolikt är det ju det han reagerat på!

du får ju tycka vad du vill men jag är INTE en sån hästägare som inte tar ut vet. för att det är dyrt, och jag uppskattar inte att du försöker hinta om det. :mad:

mina hästar sköts minutiöst och vid minsta tvekan eller om jag tror att någon av distr.vet.s behandlingar kan hjälpa så ringer jag. har dock inte tal på hur många ggr jag ringt ut vet. och dom tittat, kliat sig i huvudet och sagt avvakta. precis som med läkare.^^
men i detta fallet bedömer jag att det inte är nåt som vet här kan hjälpa till med. inte för tillfället iaf. går det nu inte ner eller stabiliserar sig trots ändrad foderstat blir det en annan sak! :idea:

du får ju tycka vad du vill men jag är INTE en sån hästägare som inte tar ut vet. för att det är dyrt, och jag uppskattar inte att du försöker hinta om det. :mad:

Jag avsåg inte att vara kritisk men var förvånad att du låtit hästen gå så länge utan att söka veterinär. Rimligen borde prov med hudskrap eller odling tas för att utesluta andra orsaker. Har upptäckt att det är bra att ta ut veterinär tidigt för att sedan eventuellt följa upp om man inte får en bättring. Man får då en historik och ur ett försäkringsperspektiv kostar det inget extra eftersom man hamnar inom samma skadeperiod. Har bara gott att säga både om distriktare, "vanliga" veterinärer och klinik som vi haft kontakt med. De tar sig tid och har ofta ett genuint intresse av hästens välbefinnande. Fördelen ur ett djurskyddsperspektiv är att man aldrig kan åka dit för vanvårdsanmälan för att hästen är sjuk om man gör allt som rimligen kan begäras. Nog så viktig anledning i dagens läge med skärpt kommunal kontroll!

tja sjuk kan man väl inte direkt kalla hästen, han har fått utslag.. i början var det endast en liten svullnad. nu har ju inte du sett hur det ser ut men som sagt jag har sett många (dock aldrig egna) hästar med regnskållor och ringorm, och även några med allergiska reaktioner. och det ser verkligen inte ut som nån bakteriell infektion. hovis som även är djurskötare på vet.klinik kollade på det hon också och hade samma åsikt som jag.

du kanske har turen att ha bra veterinärer där du bor, men så är det inte här. inte heller där jag bodde tidigare. det enda dom lyckats behandla rätt har varit kolik - vilket ju är svårt att ta fel på... :crazy:

blir det inte bättre av att ta bort det jag tror han reagerar på så åker jag hellre till klinik med honom. men som jag skrivit redan så lyckades han få upp låset på boxdörren och satte i sig massa foder natt till igår vilket gjorde att det blossade upp betydligt igen - och det gör mig mer övertygad om att det är från fodret det kommer.

Jag har läst om några slags proteinknölar hästen kan få om den får ett överskott av protein. Alltså som små, hårda kulor/knölar under huden.

Sen finns det liknande "knölar" som kan orsakas av att hästen är smutsig/fuktig i pälsen och sedan får täcke eller sadel på sig. Ungefär så, är inte så väldigt insatt men Ella fick tre såna knölar för ett tag sen och då testade jag att minska proteinet lite och nu är de borta. Men som sagt det kan vara av andra orsaker också.

Sen har jag också hört (bet inte säkert) att om hästen får ett överskott av proteiner så kan den inte tillgodogöra sig det utan det följer bara med urinet ut ur kroppen. Tror det var Kraffts foderrådgivare som sa det, när de hade några såna där foder-dagar på granngården :D

Jag har läst om några slags proteinknölar hästen kan få om den får ett överskott av protein. Alltså som små, hårda kulor/knölar under huden.

Sen finns det liknande "knölar" som kan orsakas av att hästen är smutsig/fuktig i pälsen och sedan får täcke eller sadel på sig. Ungefär så, är inte så väldigt insatt men Ella fick tre såna knölar för ett tag sen och då testade jag att minska proteinet lite och nu är de borta. Men som sagt det kan vara av andra orsaker också.

Sen har jag också hört (bet inte säkert) att om hästen får ett överskott av proteiner så kan den inte tillgodogöra sig det utan det följer bara med urinet ut ur kroppen. Tror det var Kraffts foderrådgivare som sa det, när de hade några såna där foder-dagar på granngården :D

Överskottet av kvävet från proteinerna utsöndras med urinen.
Men detta med knölar skulle vara intressant att läsa om. Jag undrar om det beror på proteinet.

Soja mjöl är inte faligt!!!!!! Men där imot ska man inte ge i stora mängder pga att sojan är svår att bryta ner. Protein foder har alltid varit dyrt, självklart vill Kraft eller något annat märke att man ska köpa deras säckar typ ett protein foder för ca 300:- och ge 1-3 kg om dagen, istället för att köpa en säck sojamjöl för ca 130:- för 20-25 kg och ge runt 3-5 dl per dag!!!!
Det har med marknadsföring att göra.Sojamjöl ligger på ca 400 g smb rp/kg, sedan får man inte glömma att sojan är en mycket bra källa för mineral ämnet selen.

Om det bara är på en sida borde det vara täcket eller boxunderlaget som hjälper till.
Tvätta den o byt täcke.

min ena tål inte heller lusern o får mugg, men den äter det inte ngt vidare heller, så problemet hjälper sig självt- liksom.

Jag ger soja. mkt linfrökaka o fet proteinrik müsli som iofs innehåller en del lusern, men den klarar av det.

Knölarna är eosinofila granulom. Jag googlade på svenska men fann inget aktuellt info.
Finns mer på engelska; Nodular necrobiosis, equine collagenolytic granuloma eller eosinophilic granuloma.

Vad jag kan läsa mig till så är orsaken okänd. Någon typ av överkänslighet mot stickande insekt nämns. Inget om för mkt protein.

Jag ar också läst om det tidigare. Min häst får sådana ibland. Jag har också förstått det som att det inte beror på ngn allmän reaktion på protein. Men efter vad jag förstår så liknar de inte riktigt de utslag som ts häst har i denna tråden. De som min häst har blir mer som små bulor som inte spricker eller kliar utan bara finns kvar ganska lång tid. Jag har för mig att jag kom fram till att det kunde vara det som du skriver i ditt inlägg. (ursäkta rörigt svar pga tidsbrist).

egt bara i dag, eftersom han tog sig ut och åt lusernhack och några kg müsli samt lite torr mash (kli+müsli) natt till i går (förstörde min foderstat rejält). :crazy:

Ja just det, ja. Det där hände alldeles nyligen. Okej.

i dag var han MKT sämre, har nu svullander på så gott som hela högersidan, mellan bog och höft. väldigt konstigt att det är så begränsad eller hur? varför är det endast högersidan och bara på själva "kroppen", inte bog o hals?

Det där kan jag faktiskt inte uttala mig om så mycket - har väldigt liten erfarenhet av sånna här åkommor. (det jag kan nåt om är foder och kolik/magstörningar)

jag har ju känslan av att vad det nu är så kommer det inifrån. kan vara som du säger at magen helt enkelt är ur balans, men då borde det väl hjälpa om han bara äter hö+vetekli, lite betfor och müsli ett tag..och jäst.
kanske se om jag kan få i honom filmjölk?

Nej blanda INTE in fler fodersorter nu. Och filmjölk ger liten effekt, i sånna fall får du bättre effekt (med att tillföra goda bakterier) i form av probiotika. Men du tillför det reda genom det jag har förstått är allra effektivast - jäst! Iaf om det är riktig bakjäst (=levande bakteriekultur)?
Jag skulle ge honom så lite olika sorter som möjligt - bara vetekli, betfor och jästen t ex. Tills det verkar stabilisera sig!

har köpt linfröpellets nu, bra för min fångis också kom jag på. men vågar man ge ponnyn nån näva nu? kanske kan hjälpa magen lite.

Hmm... jag skulle nog ändå vänta till ponnyn, med ovanstående förklarning. Inte tillföra något nytt/ändra i foderstaten JUST NU. För att inte riskera att störa magen på nåt sätt.

Förstår ditt dilemma med veterinärer. Har samma erfarenhet av distriktare... Ibland är det som att kasta pengarna i sjön känns det som. Hade vart bättre att åka till kliniken direkt istället! Även om jag också hade en bit att åka.
Men det är väldigt olika i olika områden. Har också vart med om BRA distriktare... (har flyttat från ett område till ett annat och det var stor skillnad).

egt bara i dag, eftersom han tog sig ut och åt lusernhack och några kg müsli samt lite torr mash (kli+müsli) natt till i går (förstörde min foderstat rejält). :crazy:

Hej centaur!!

Mash ska man INTE ge torrt!!! Det ska blandas med hett vatten!

var mest menat som en retorisk fråga, trodde inte du skule ha nåt svar på det. ;) tycker bara det är så underligt. men höger är hans svaga sida så det kanske kan ha med det att göra..

axel; täcket är helt nytt och har glatt innertyg (amigo) så det beror nog inte på det..

http://www.dierenklinieklemmer.nl/page37/page99/files/urticaria.jpg
den här typen av svullnader är det. plus att han fått några längst ner på sidan som är likadana fast större, efter kraftfoder-shocken han gav sig själv.... :crazy:

hur läser du?

ponnyn bröt sig ur boxen på natten och åt det han kom över. självklart vet jag att man inte ska ge mash torrt!!!!! men min ponny visste inte det.... ^^

hur läser du?

ponnyn bröt sig ur boxen på natten och åt det han kom över. självklart vet jag att man inte ska ge mash torrt!!!!! men min ponny visste inte det.... ^^

Hej igen!!!!

Jag ber så mycket om ursäkt jag läste bara torr mach snabb!!!;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
324
Senast: Ninnurur
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
642
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 997
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka