Sv: Protein

Sedan är det möjligt att jag inte inser det och att frågan är heldum. Men hur tillsätter man potatisprotein? Jag antar att man tillsätter potatis och då undrar jag om man inte får med ganska mkt stärkelse också? .

Potatisprotein är en restprodukt vid stärkelseproduktion. Våra svenska bönder tar inte och förädlar restprodukterna så vi köper potatisproteinet från Tyskland och Frankrike. Ett exempel på foder baserat på potatisprotein är Krafft Protein. Man fodrar alltså inte med potatis!

han får båda greenpower (10% melass) och lusernpellets, som är rent lusern, inget annat.

har aldrig hört att hästar reagerat så på melass...

dock kan det ju vara att det är proteinmängden han reagerat på, eftersom han utifrån hullet att döma har fått för lite protein tidigare.

Tack för svaret. Jag varnade för att frågan var dum.
Jag tror jag förstår. Det är det som blir över när man har tagit bort stärkelsen.

Det var bara en tanke att det kunde vara ngt annat än just lusernet. Det är synd för jag tycker att lusern är ett bra foder. Nu är ju lusern ett grovfoder jag vet inte om de kan reagera så på ökad proteinmängd från det. Jag hoppas att du får fler svar från ngn som kan mer. Jag vill inte svara för då blir det bara en helt vild gissning och det känns inte bra.

Senast ändrad:

ja det var ju så jag tyckte också, att det faktisk är en helt naturlig växt, typ som gräs..

men har även hört att vissa hästar kan få utslag av klöver etc.

det blir bara värre och värre, verkade ha stabiliserat sig så jag trodde det var på väg att bli bättre, men i dag har det kommit massa nya svullnader!!! var så det började (med svulnad), och området som svullnade först blev till skorpor och är nu sårig hud. :crazy: det som är sjukt konstigt är att det endast är på höger sida!?

om det inte är bättre till veckan får jag ringa vet, han kanske kan skriva ut några antihistaminer..

Linfrökaka säljs på Granngården i våra trakter i a f - Boställets linfrökaka. Jag ger det i rätt små mängder, 2 dl/dag, som ett tillskott till Krafft Grund, betfor + hö. Ska inte blötläggas. Min häst får kolik av lucernhack och blev så illa däran att jag inte skulle våga mig på att prova ngn annan form av lucern heller.

Min förra häst fick bulor över hela kroppen av sojatillskott så det aktar jag mig för att ge.

Linfrökaka är det som jag hittills inte sett några biverkningar av och hästen äter det bra, inga mag/tarmstörningar, fin hårrem. Hullet behöver fortfarande upp lite men vi tar det lugnt med ökning av allt kraftfoder och av tillskott än så länge.

Jag behöver i och försig inte reglera proteinintaget så mycket men ger Hippos linföpellets och vetekli. Vad äter hästen för foder i övrigt?

ca 8-9 kg hö, och nu som han inte får lusern mer så får han 1,5 l vetekli och 1 l (torr) betfor, 0,8 kg eggersman senior müsli. uppdelat på fyra måltider. betfor och kli mest för att fylla upp lite i krubban och ge olika tillskott i (olja, äppelcidervinäger, jäst och örter).

i natt hade busponnyn lyckats öppna boxdörren och gottat sig med massa kraftfoder.... :eek: tyckte väl serveringen varit dålig sista dagarna.. ^^ verkar än så länge okej, antaligen hann han inte äta så jättemkt..

Jag hade förrut en häst som fick utslag av lucern och det behövdes inte mycket. Hon fick KP och funkade jättebra på det.

ca 8-9 kg hö, och nu som han inte får lusern mer så får han 1,5 l vetekli och 1 l (torr) betfor, 0,8 kg eggersman senior müsli. uppdelat på fyra måltider. betfor och kli mest för att fylla upp lite i krubban och ge olika tillskott i (olja, äppelcidervinäger, jäst och örter).

Men det kan inte vara nåt av dessa olika tillskott (kanske blir det för mycket olika saker t ex) som ger han utslagen?
Fast pröva nu, först o främst, att HELT utesluta lusern för då vet du iaf om det beror på DET eller inte. I andra hand skulle jag pröva att ta bort tillskotten... en i taget...

nä det har han fått efter att utslagen kom.. förutom jäst, men det kan han omöjligt reagera på.

ja det var ju så jag tyckte också, att det faktisk är en helt naturlig växt, typ som gräs..

men har även hört att vissa hästar kan få utslag av klöver etc.

det blir bara värre och värre, verkade ha stabiliserat sig så jag trodde det var på väg att bli bättre, men i dag har det kommit massa nya svullnader!!! var så det började (med svulnad), och området som svullnade först blev till skorpor och är nu sårig hud. :crazy: det som är sjukt konstigt är att det endast är på höger sida!?

om det inte är bättre till veckan får jag ringa vet, han kanske kan skriva ut några antihistaminer..

Ringorm?
Jag har svarat på din andra tråd också eftersom jag inte gissar på foderallergi i första taget!

nix ringorm är det garanterat inte. är ganska säker på att det är någon form av allergi då det ser ut som det eftersom det är tydliga svullnader.

har blivit mkt sämre efter att han öppnade boxdörren och satte i sig massa kraftfoder och lusern... det borde ju tyda på att det är något han äter som orsakar det?

Du garanterar att det inte är ringorm eller regnskållor (tidgare inlägg).
Det måste tas prov för att utesluta det.
Har du hittat information om foderallergi hos häst?

Som jag nämnde i din andra tråd; det vanligaste hos hund o katt är en fördröjd reaktion, de har gått på fodret en längre tid. Det är ovanligt med en omedelbar reaktion.

nej det ser inte ut som ringorm öht. och då borde mina andra hästar fått det också eftersom jag användt samma borster... Sen kliar det jättemkt!! det står i din länk att ringorm sällan ger klåda?

jag har sett båda regnskållor och ringorm och det ser inte alls ut som nåt av det. beter sig inte som det heller. tex så är det enbart på höger sida, finns inte en enda liten svullnad på vänster sida. :crazy:

han är inte almänpåverkad öht.

Men hur länge har han nu varit utan lusern (helt)? Det kan mycket väl vara så att det ÄR lusernet som han inte tål... så jag skulle vänta o se om det är det först o främst. Dock vet inte jag hur lång tid det brukar ta för dom att bli av med utslagen efter att man slutat ge dom det orsakande fodret. Någon annan kanske vet?

På din beskrivning tror jag att din egen bedömning av att det är nånting som stör honom stämmer. Någonting i magen. Särskilt när du säger att det förvärrades när han slukade i sig stora mängder med en gång.
Om inte det är lusern så kan det helt enkelt bara vara så att magen kommit ur balans...

egt bara i dag, eftersom han tog sig ut och åt lusernhack och några kg müsli samt lite torr mash (kli+müsli) natt till i går (förstörde min foderstat rejält). :crazy:

i dag var han MKT sämre, har nu svullander på så gott som hela högersidan, mellan bog och höft. väldigt konstigt att det är så begränsad eller hur? varför är det endast högersidan och bara på själva "kroppen", inte bog o hals?

jag har ju känslan av att vad det nu är så kommer det inifrån. kan vara som du säger at magen helt enkelt är ur balans, men då borde det väl hjälpa om han bara äter hö+vetekli, lite betfor och müsli ett tag..och jäst.
kanske se om jag kan få i honom filmjölk?

har läst lite om allergi och verkas som dom mest får prednison.. men det vågar jag inte ge, har redan en fånghäst och om magen redan är ur form så är det ju som att be om fång... :crazy:

har köpt linfröpellets nu, bra för min fångis också kom jag på. men vågar man ge ponnyn nån näva nu? kanske kan hjälpa magen lite..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
324
Senast: Ninnurur
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
642
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 997
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka