Protein, luzern, omusklad?

the_connemara

Trådstartare
Lite rörigt i mitt huvud nu. Många fodrar med luzern, varför? Har alla så dåligt grovfoder? Eller är det lättare för hästen att tillgodose proteinet i luzernet än i grovfodret? Eller är det för att hästen äter för dåligt av grovfodret och således inte får i sig det den ska ha?

Jag är kass på foder, det erkänner jag :D Min mor kan desto mer så jag har aldrig orkat engagera mig :o eftersom mina hästar har det bra. Nu har jag klurat på det här ett tag o när jag väl kommer till skott så svarar hon inte i telefon. Dessutom så tycker jag det finns många kloka människor här så om ni vill lägga lite tid på en okunning själ så hade det varit trevligt :D

För det var även så att unghästen hemma (f 19 april 2002) fick för proteinrikt hö (har för mig ngn siffra som sas var 81 och nu nya höet bortåt 60?) och mådde inte så värst bra av det. Såg han en blå bil så bajsade han som en ko ungefär. Men nu med det nya höet så pratas det ändå om hans omusklade lite halvtunna skick (blir bättre o bättre men långsamt och han har aldrig varit mager eller så). Vi fick han efter betet i början på sept i år. Men iaf, då pratas det om att ge pållen luzern. Hade han inte likväl kunnat äta av det där proteinrika höet då? Det är DEN skillnaden jag inte hänger med i? För höet var bra för övrigt, hade en normal balanserad foderstat på det med så han åt liksom inte nada energi då och lagom nu eller något sådant.

Fia - förvirrad och trött

Sv: Protein, luzern, omusklad?

nu är du lite trött va? du brukar ju inte posta hästtrådar i fel forum! ;)

Hahaha! Jag såg de nu! Helt förvirrad.... Hmm, hur gör man nudå?

Gud kom o hjälp mig alltså.... *pucko*

Klickade på den dära varningsgrejen under mitt namn så det blir väl fixat sen nån gång.

Men om ngn här har ett bra svar så go for it :D

jag har också skickat en sån "varning"! ;)

ett tips är att kopiera din text o lägga in tråd på rätt ställe också, så du slipper skriva om! :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Foder & Strö Lite rörigt i mitt huvud nu. Många fodrar med luzern, varför? Har alla så dåligt grovfoder? Eller är det lättare för hästen att...
2
Svar
23
· Visningar
4 148
Senast: anouk
·
J
Foder & Strö hoppas denna hamnar rätt nu.. min nya pålle är ganska omusklad och nu börjar även revbenen synas. han är bukig , men alltså inte smal i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 483
Senast: Josse58
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025