Protein i hösliage

lundsbo

Trådstartare
I år för första gången tog vi en tredjeskörd på en lite välgödslad vall sista helgen i oktober!! Igår fick jag svar på analysen jag skickade i veckan.
Hur kan det komma sig att proteinet är så högt! Det såg visserligen jättefint ut och vädret var ju bra hela oktober!

Smb protein 152 g/ kg TS
Energi 12.0 MJ/ kg TS

Kvoten blir alltså 12.

Någon med erfarenheter?

Sv: Protein i hösliage

För att det inte har med när på året utan när i växtensutveckling man slår det. Finns många som tror att första skörd är lika med bäst värden och sista med sämst. Men det är hur långt vallväxterna har kommit i sin tillväxt som avgör. Är det moget och har släppt fröna så har det klart sämre värden än det som grön och sprött på tillväxt.

Ett tidigt slaget hö på en välgödslad vall innehåller mycket kväve vilket är det man mäter. Förhoppningsvis består det mesta av kvävet av protein men kväve kan även finnas i form av nitrat. Nitrat är ett gift men dess giftiga verkan är inte särskilt hög. Nitrat kan däremot omvandlas till nitrit i hästens tarmkanal och nitrit är ett dödligt gift. Jag skulle personligen inte fodra ett hösilage med en proteinhalt på 19,5% utan att först ha gjort en analys av nitrathalten.

För att det inte har med när på året utan när i växtensutveckling man slår det. Finns många som tror att första skörd är lika med bäst värden och sista med sämst. Men det är hur långt vallväxterna har kommit i sin tillväxt som avgör. Är det moget och har släppt fröna så har det klart sämre värden än det som grön och sprött på tillväxt.
Håller med.
Vi brukar spara andraskörden själva då det brukar vara jämnare värden, tycker det kan vara svårt med första skörden då den går över så lätt.

Ett tidigt slaget hö på en välgödslad vall innehåller mycket kväve vilket är det man mäter. Förhoppningsvis består det mesta av kvävet av protein men kväve kan även finnas i form av nitrat. Nitrat är ett gift men dess giftiga verkan är inte särskilt hög. Nitrat kan däremot omvandlas till nitrit i hästens tarmkanal och nitrit är ett dödligt gift. Jag skulle personligen inte fodra ett hösilage med en proteinhalt på 19,5% utan att först ha gjort en analys av nitrathalten.

Intressant och nytt för mig! :bow:
Vallen gödslad tidigt i våras med 3 år gammal hästgödsel (med halm).
Efter förstaskörden körde vi på kalksalpeter, dvs vid midsommar.
Kan det påverka fortfarande?
Andraårsvall är det med mest timotej. Vem gör analys av nitrat?
Vet att man ska passa nitrit och nitrat i vatten, dvs ha sånt där det finns risk för läcka långt ifrån dricksvattentäckt!

Ett tidigt slaget hö på en välgödslad vall innehåller mycket kväve vilket är det man mäter.
Menas tidigt slaget att gräset är i tidig växtperiod oavsett tid på året?
Detta togs ju sista helgen i oktober men var ju väldigt bladigt och saftigt, i full tillväxt.
Gräset i balen luktade nyslaget?! Öppnade i måndags. 1½ mån efter plastning.
20121218_155726_50d5d8cae087c35ccb10a91b.jpg

Jag har i flera år köpt tredjeskördar som är tagna på hösten och haft skyhöga värden och kvot 12-13. Så min erfarenhet är att det brukar se ut så.
Perfekt för mina avelsston!

Varför finns det folk i tråden som kan förklara bättre dock :D

för rätt många år sedan fick jag några balar av tredjeskörd tagen i oktober, där råproteinhalten låg en bit över 150 g/kg ts. jag fick då lära mig just det att en del av kvävet kan vara andra kväveföreningar än protein. NPN vill jag minnas att det kalldes.
Hästarna överlevde absolut, men det var rätt tydligt att proteinhalten inte var så hög som analysen påstod.

Jag har tänkt att använda fodret som komplettering av storbalarna. De låg högt i energi (låg kvot), så jag har fått tillskottsfodrat med protein men har inte kunnat ge så mycket strå jag önskat (de står visserligen på halm..). Jag hade hoppats på låga värden för att kunna ge detta ett mål så mängden blir större.

Efter eran input så trös jag nog följa min plan.

Funderingen som kvarstår är SpaderÄss input om nitritet.
Frigörs kväven ur marken även om gödslingen var ganska länge sedan? Andra skörden är ju tagen emellan. Vi har gödslat även förr med välbrunnen hästgödsel utan att få konstiga värden men marken är ju matjord så den är av bra kvalite.

Men är det alltid så då?

De foder jag har fodrat med har hållit sina värden sas. Det märker man ju om man räknar och känner sina hästars behov.

Jag har aldrig upplevt några problem, snarare har jag enbart positiva erfarenheter. Men bra att veta detta med nitratet.

Jag vill absolut inte skrämma dig men höga halter av nitrat i ett foder (eller vatten) kan ha ödersdigra konsekvenser.

http://www.j-evs.com/article/S0737-0806(10)00057-2/abstract

Nitrat/nitritförgiftning är vanligare hos idisslare än hos hästar men man bör känna till problemet och ha koll på nitrathalten i sitt grovfoder om det finns misstanke om högt nitratinnehåll.

Växter behöver kväve för att kunna tillverka aminosyror och protein. Kvävet i marken måste dock först omvandlas till ammonium och/eller nitrat. Det kan därför uppkomma höga halter av nitrat om man t.ex. använder för mycket konstgödsel (eller naturgödsel) och/eller växtligheten av någon orsak har avstannat (t.ex. vid torka). Då hinner inte allt nitrat i växten omvandlas till aminosyror och protein.

Om ni inte ha tillfört mer gödsel mellan andra och tredjeskörden och om det inte har varit en period av torka är det kanske ingen fara. Jag skulle dock göra en analys för säkerhets skull. Jag skickar mina höprov till USA och där kostar en nitratanalys endast $6 extra (ca 40 kr). Även svenska lab bör kunna göra nitratanalys.

Men är det alltid så då?

De foder jag har fodrat med har hållit sina värden sas. Det märker man ju om man räknar och känner sina hästars behov.

Jag har aldrig upplevt några problem, snarare har jag enbart positiva erfarenheter. Men bra att veta detta med nitratet.
OM jag minns rätt så var skälet till detta NPN att det var sent skördat och väldigt blött. (19% ts...)

Idag hade jag aldrig ens tänkt tanken på att fodra med de där balarna, men just då (typ drygt 10 år sedan) var det det enda jag lyckades få tag i.

Jag vill absolut inte skrämma dig men höga halter av nitrat i ett foder (eller vatten) kan ha ödersdigra konsekvenser.

http://www.j-evs.com/article/S0737-0806(10)00057-2/abstract

Nitrat/nitritförgiftning är vanligare hos idisslare än hos hästar men man bör känna till problemet och ha koll på nitrathalten i sitt grovfoder om det finns misstanke om högt nitratinnehåll.

Växter behöver kväve för att kunna tillverka aminosyror och protein. Kvävet i marken måste dock först omvandlas till ammonium och/eller nitrat. Det kan därför uppkomma höga halter av nitrat om man t.ex. använder för mycket konstgödsel (eller naturgödsel) och/eller växtligheten av någon orsak har avstannat (t.ex. vid torka). Då hinner inte allt nitrat i växten omvandlas till aminosyror och protein.

Om ni inte ha tillfört mer gödsel mellan andra och tredjeskörden och om det inte har varit en period av torka är det kanske ingen fara. Jag skulle dock göra en analys för säkerhets skull. Jag skickar mina höprov till USA och där kostar en nitratanalys endast $6 extra (ca 40 kr). Även svenska lab bör kunna göra nitratanalys.

TAck för svar. Detta är intressant och helt nytt för mig. Jag vet ju att nitrat/nitrit i vatten kan vara problem och vi har haft eget vatten och skickar på analys regelbundet men har inte hört om dessa problem i foder.

Synd att det är helger för annars brukar ju SVA ha lite matnyttig info bara man får tag i rätt människa.

VAllen är inte gödslad mellan skörd 2 och 3 då vi inte planerat att ta tre skörder. Vädret var ju optimalt med lagom fukt och sol och det växte så det knakade, därav den tredje skörden. Ingen torka öht på hela sommaren...

Drar gräset upp extra kväve så nitrithalten riskerar att bli större vid sen skörd eller finns "risken" även på första och andra skörd? Det hade inte varit ens i närheten av frost innan skörden.

Tacksam för vidare input!

Jag tror inte på att det skulle vara så mycket annan kväve så långt efter gödsling. Sedan har jag förstått det som att det är mest rötterna som innehåller mkt av andra kväveföreningar. Men det kan naturligtvis vara fel.

Har nu kört fram första pallen så jag ska börja fodra med det lite smått. Kommer byta ut 1-2 mål per dag för att höja kvoten lite på de jag inte vill ge så mycket extra protein.
Ska bli intressant att se om det blir någon skillnad på hästarna, de är i lite för gott hull nu, å andra sidan ska två 2½ års hingstar kastrerad efter nyår så det är ju bra att de inte är tunna.

God Jul!
20121209_103206_50d5d5f1ddf2b32cc10018cd.jpg

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar