Prostafen mot åksjuka?

R8n

Trådstartare
När vi var och vaccinerade valpen i onsdags så tog vi upp hennes åksjuka och fick då rådet att köpa Postafen tabletter för människor.

Är dock lite tveksam till detta då det ju trots allt är för människor. Veterinären räknade ut dosen och hon ska ha ½ tablett.

Nån som testat och vill dela med sig av resultatet?

Sv: Prostafen mot åksjuka?

Jag har gett det till 2-3 hundar, framförallt till min unga dåre. Blev kanske lite bättre, men inte så mycket att jag tyckte att det var värt att ge det. Dock var hon inte superextremt åksjuk då, utan mer så att hon spydde efter ca 20 min i bil eller buss. Några biverkningar märkte jag aldrig av.

Tack för svaret :) Var det 25 mg tabletterna du gav då?

Och hur är vovven idag, kan hon åka bil utan att bli sjuk?

Samma typ av preparat som Glanil som en gång i tiden fanns för hund inga fara med höga doser.
PL

Tack! Nu slipper jag oroa mig för att hon får i sig för mycket.

Minns faktiskt inte, men det låter bekant.

Idag kan hon åka iaf bil helt utan problem :) När hon var som värst (och yngst) spydde hon 10 min efter att man börjat åka, oavsett om hon ätit innan eller inte. Nu kan hon åka 1½ timme precis efter att hon ätit utan minsta problem :banana: (Längre bilfärder har vi inte behövt ta, så jag vet inte hur långt hon klarar)

Jag gjorde som så att jag åkte ofta, åkte korta sträckor och alltid åkte till något roligt. Åkte till hundkompisar, till kapplöpningsbanan och andra ställen som hon älskar, samtidigt som jag då såg till att hon var välrastad och inte hade ätit innan vi åkte. Det gick faktiskt ganska fort att få henne bättre då, framförallt om hon fick åka i mitt knä ;) (Nu åker hon i bagageutrymmet bak i bilen där hon ligger och sover med någon annan hund)

En valp känns lite onödigt att ge åksjuketabletter, om det inte är så att man ska åka långt. En valp hade jag försökt träna med ministeg:)

Däremot så har jag en hund som alltid varit åksjuk och alltid kommer vara det. Hon är 7 år idag och åker gärna bil, men klarar inte svängar. Raksträckor går bra hur länge som helst, men så fort vi åker t ex en rondell så vaknar hon och kräks. Henne ger jag Postafen om vi ska åka längre och det fungerar skapligt. Kortare sträckor får hon ligga under instrumentbrädan fram (alltså på golvet framför passagerarsätet), där kränger det minst och hon blir minst åksjuk.

Har gett till den svarte och inte märkt några negativa effekter av det. Gav en tablett till 22 kg hund. Det ena utesluter inte det andra, klart att du ska träna valpen och göra bilresorna positiva som du fått tips om. Att du ger postafen nu i början för att göra allt så positivt som möjligt betyder inte att du måste fortsätta ge tabletter resten av livet.

Provade det på min tik för ett tag sen och det funkade kanon bra trots att jag inte riktigt trodde på det. :)

Hon har klarat kortare resor med mest bara raksträckor bra. Men när vi åkte till Norge så fick hon postafen och mådde inte alls illa vilket hon gjorde året innan. Dessutom under våran hemresa så blev det nått fel med spåret så vi var tvungna att åka buss istället för tåg hem. Gav henne postafen och hon sov hela vägen och hon har annars inte kunnat åka buss utan att må riktigt illa.

Lösningen på detta är ofta ganska enkelt. Kör, kör och kör lite mer. Helst innan mat osv!

När vi var och vaccinerade valpen i onsdags så tog vi upp hennes åksjuka och fick då rådet att köpa Postafen tabletter för människor.

Är dock lite tveksam till detta då det ju trots allt är för människor. Veterinären räknade ut dosen och hon ska ha ½ tablett.

Nån som testat och vill dela med sig av resultatet?
Det är helt ok att använda postafen till hunden.
Men det är inte säkert att det hjälper,
Jag har en rotttweiler tik 2,5 som är så åksjuk. Vi har provat med allt.

Det som fungerar någorlunda är Feromoner.
Vi tycker det är jobbigt med hund som kräks i bilen fler gånger på en liten tur. Så hon åker nästan aldrig med. Sommaren åker vi båt, Det går ganska bra om det inte gungar .
kaske någon har mer tipps

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 321
Senast: MML
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
1 021
Hundhälsa Min 9 åriga hund kastrerades för snart 6 veckor (kirurgisk kastrering)sedan pga förstorad prostata. Han har fortsatt problemen kvar (tar...
Svar
12
· Visningar
768
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 571
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈