Halvt orelaterat men:Ja, det är verkligen ingen garanti att de vill jaga björn. Det är ingen garanti för att jämtar eller gråhundar jagar vildsvin heller, det är mycket som ligger i linjerna och på föraren - hur hunden präglas under uppväxten.
Jag tror att vissa laikor kanske svarar upp mot varg, men jag tror det är väldigt mycket från hund till hund. Min partner har en östlaika som är helt orädd för vildsvin och aldrig lär sig av att bli sprättad, men jag har svårt att tro att han skulle kunna försvara sig mot en varg. Import från Finland med ryska linjer.
Jag tror att de hundar som skulle försvara sig hårdast mot varg är typ tyska jaktterriers. De har inget förstånd i att sådant som är 10 gånger större än dem kan vara farligt, och brukar ha stor rovviltsskärpa. Dock tror jag att de ändå skulle bli ett enkelt byte till slut, just eftersom de är så små.
Vet att det finns några som använder dobermann (eller mixar) för rovvilt och dessa har ibland försökt förmå andra/klubben att sälja in rasen som jakthund med.
Problemet som jag ser det är det fetade + texten om tjt: En bra dobermann skulle med stort självtroende ge sig på alla rovdjur den stöter på men noll vett i hur den ska göra så karriären blir inte så lång.
Men det blir ju jävla dyrt i längden att behöva köpa ny hund för den andra dog..