promenader

Ahi

Trådstartare
Har en fråga som jag försökt få klarhet i och jag får olika svar av alla. Hur långa promenader är det lämpligt att ta med en 7 1/2 mån labbe.? Finns kanske inget universellt svar på detta men kanske lite riktlinjer?

Senast ändrad:
Sv: promenader

Ja du.. jag tror inte heller det finns någon generell regel.

Men efter att ha haft en hund med grova pålagringar i armbågarna som opererats med lyckat resultat, så vågade jag inte chansa med hund nr 2.

Så fram till ett års ålder blev det sparsamt korta promenader.. Hellre bus i trädgården.. (om det inte är TOKMANGLING i 170 km/h)

En labradorvalp behöver inte promeneras för att hålla vikten.. En labbe blir FET av för mycket mat..*S*

du kan gå lugna promenader "hur långt som helst" men bör vänta med hård fysisk träning tills hunden är röntgad.

just nu går vi kanske 40-45 min som längst och då går han lös och springer själv i sin egen takt. Då kanske det är ok ? Vi gå rinte heller så länge varje dag.

ja absolut, jag tror nästan att du kan gå längre än så, bara tempot inte är för uppskruvat. lägg in lite pauser då och då och låt inte hunden tokrusa när den inte är uppvärmd. sedan får man se till vad det är för labbe också. är det en valp av utställningsmodell björnhund så bör du nog ta det lite lugnare än om det är en nätt jaktmodell.

Ahi skrev:
just nu går vi kanske 40-45 min som längst och då går han lös och springer själv i sin egen takt. Då kanske det är ok ? Vi gå rinte heller så länge varje dag.

Det tycker jag låter som en lagom motion :) Sen när du vet röntgen resultat så får man anpassa motionen till det som det visar. Men man ska absolut inte gå hur långt som helst som någon i tidigare inlägg skrivit. Det anser jag iaf och många andra uppfödare till oss som har lite tyngre stora raser.

"tyngre stora raser"??? vad är det för goldens ni avlar fram? goldens ska vara rörliga, aktiva hundar!

cillamuffins skrev:
"tyngre stora raser"??? vad är det för goldens ni avlar fram? goldens ska vara rörliga, aktiva hundar!

Jah tror inte riktigt att du förstår...Men en Golden Retriever är en stor ras som väger ca 35kg som vuxen hane. Det är stort och tungt tycker jag. Den kan vara rörlig och aktiv ändå. Eftersom vi har problem med höfter och Armbågar i rasen ska man vara försiktig med motion innan man röntgad hunden.

hmm... mastiffer och liknande är "stora tyngre raser". goldens är medelstora.

alla hundar måste få lov att röra på sig ordentligt, även innan de har blivit röntgade. har hunden så kassa höfter/armbågar att den inte kan tillåtas leva ett normalt aktivt liv så bör den inte få leva kvar. promenader på någon timme eller två bör alla hundar klara av utom de allra yngsta/äldsta.

men hårdträning som cykling på hårt underlag, rapportträning, drag och agility bör man såklart inte pyssla med förän hunden är färdigvuxen.

cillamuffins skrev:
hmm... mastiffer och liknande är "stora tyngre raser". goldens är medelstora.

alla hundar måste få lov att röra på sig ordentligt, även innan de har blivit röntgade. har hunden så kassa höfter/armbågar att den inte kan tillåtas leva ett normalt aktivt liv så bör den inte få leva kvar. promenader på någon timme eller två bör alla hundar klara av utom de allra yngsta/äldsta.

men hårdträning som cykling på hårt underlag, rapportträning, drag och agility bör man såklart inte pyssla med förän hunden är färdigvuxen.

Nej det säger jag inte emot men att motionera hur långt som helst håller jag inte med om. Golden klassas som stor ras. Läs här http://www.royalcanin.se/default.aspx?pageID=5048&lang=sv Mellanstor ras är t ex Border Collie

Senast ändrad av en moderator:

bordercollies är väl en 5 cm lägre än goldens...

jag hade skrivit citationstecken kring "hur långt som helst" för att det underförstått inte menades ordagrant hur långt som helst. jag syftade på normala promenader, såna som de flesta av oss går en solig söndagseftermiddag. inte fjällvandringar över flera dagar, de faller under kategorin hård träning.

Två dagars fjällvandring då? :angel: Det gick jag med min 7 mån valp. Men jag går lungt och inte så långt! Det är tältningen som är målet!!

Jag tror det är bra med motion innan man röntgar.
Många är så rädda för göra något, så får hundarna kanske C på höfterna. Sen tränar de hunden och bygger upp muskler, och efter det får de B, har hört många som gjort så.
Hundarna ska röra på sig så mycket som bara går tycker jag. Sen är det skillnad på att röra sig och hård fysiskt träning som cilla skrev.

cillamuffins skrev:
ja tar man det bara lugnt och vilar lite då och då så ska det inte vara någon fara.

Ja det håller jag med om. Men jag ville bara visa att Golden klassas som stor ras och inte medelstor som du sa. Även om BC är bara 5 cm mindre än golden så väger den ju knappast någonting om man jämför med en golden.

genom att länka till en hundfoderproducent?

på samma sida om samma ras står även:

Icke-aggressiv: inget man kan använda som en beskrivning av en ras. det finns aggressiva individer även bland goldens.

lugn: antar att skribenten inte träffat en jaktlabbe ;). de är då allt annat än lugna.

Är inte anpassad till stadsliv: sen närdå?

m a o ingen lämplig källa.

kan tillägga att jag träffat en 30-kilos BC i lagom hull. alla är inte så små och spinkiga.

Senast ändrad:

cillamuffins skrev:
genom att länka till en hundfoderproducent?

på samma sida om samma ras står även:

Icke-aggressiv: inget man kan använda som en beskrivning av en ras. det finns aggressiva individer även bland goldens.

lugn: antar att skribenten inte träffat en jaktlabbe ;). de är då allt annat än lugna.

Är inte anpassad till stadsliv: sen närdå?

m a o ingen lämplig källa.

kan tillägga att jag träffat en 30-kilos BC i lagom hull. alla är inte så små och spinkiga.

Jag har sett att Golden klassas som stor hund på alla hundsidor och i böcker osv. T ex foder för stora raser rekomenderas ju till Goldens, så jag och alla andra kan ju inte ha fel eller hur. Jag har aldrig varit med om en BC som varit så tung som 30 kg men men. Det är väl olika vad man tycker. En golden ska inte behöva släpas omkring som nån fjånig knähund med kläder på stan heller. Det är en apporterande fågelhund och ska ha bra med utrymme. En golden är en Hund. Inget smycke!!

det är ju precis det jag försöker få fram! att de är hundar och inga ömtåliga porslinsdockor!

jag vet inte om du varit i någon stad men om du gör ett besök där någongång så kommer du säkert se att de flesta (hör och häpna) INTE har kläder på sina jyckar! :eek: hundar i stan är ofta mer välskötta och välstimulerade av den enkla anledningen att det inte bara är att öppna dörren och släppa ut jyckarna på gårdsplanen. det blir också ganska drygt att bo i en etta med en överenergisk gummiboll. alltså ser man till att ha en trött och nöjd hund.

cillamuffins skrev:
det är ju precis det jag försöker få fram! att de är hundar och inga ömtåliga porslinsdockor!

jag vet inte om du varit i någon stad men om du gör ett besök där någongång så kommer du säkert se att de flesta (hör och häpna) INTE har kläder på sina jyckar! :eek: hundar i stan är ofta mer välskötta och välstimulerade av den enkla anledningen att det inte bara är att öppna dörren och släppa ut jyckarna på gårdsplanen. det blir också ganska drygt att bo i en etta med en överenergisk gummiboll. alltså ser man till att ha en trött och nöjd hund.

Jag bor i en stad så jag vet nog mycket. Jag tycker inte ens man ska ha en stor hund i en etta, men det är ju min åsikt. Men va bra då är vi iaf överens om att en hund är en hund ;)

Hrrrmmm... Som ägare till ett st BC-hane
lilleskutt.jpg

Så måste jag ju faktiskt meddela att just detta fullvuxna normalstora exemplar av rasen väger i dagsläget ca 27 kg Muskler..

Vilket då gör att jag defenitivt inte kan hålla med om nedanstående påstående...

Flinisen skrev:
Även om BC är bara 5 cm mindre än golden så väger den ju knappast någonting om man jämför med en golden.

Hur lite trodde du att en normalstor vuxen BC väger??

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 869
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 719
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 694
Senast: Tantan
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
983
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30