Projektarbete

D

Diesel

Hej..
Jag ska nu välja vad jag ska göra i projektarbete till trean..och har fixat ihop mig med min biologilärare så jag kan få ok inom häst temat..men hade tänkt rikta in mig lite på galoppen..:bump:
hade som första fundering att skriva ett arbete om hästen naturliga hållning, sedan jämnföre den med hur hästar hålls i galoppstall vs. ridskolestall..men detta är nu bara en ide..:angel:
allt så nån som har några andra ideer inom galoppen?
kommer använda foto, bilder och rapport som redovisningssätt om ni inte hittar så man kan få in lite mer bild/foto-estet i det=):idea:

Går ju naturvet./bild så måste hålla sig inom detta:P

vore kul och höra lite brainstorming här:idea:

Sv: Projektarbete

Jag skriver mitt projektarbete inom galoppen. Skriver ett häfte som ska förklara sporten för "nybörjare", och så tog jag min amatörryttarlicens.

Jag går natur/natur, men vi är inte så beroende av att hålla oss inom vår linje!

Några idéer jag hade var:

Hästens metabolism
Något inom skador.. :crazy:
Doping

Jag tyckte det var skitsvårt att komma på och vi hade inte lång tid på oss att bestämma oss.. :crazy:

Nä har nog två veckor till innan ideen ska vara klar och inne..
hade funderingar kring skador..eller på nått sätt galoppen i sin helhet? kanske nåt lite mer specefikt.. usch va svårt de är att bestämma sig, ska ju hålla på med det i ett år om inte mer!!

Precis det tyckte jag med, vi fick veta det typ 1,5 v innan det skulle vara bestämt och då skulle vi ha fixat handledare med!

Men se till att du väljer något som du tycker är hyfsat intressant, man ska lägga måånga timmar på det så det underlättar en hel del om det är något man är intresserad av och försök ha med så mycket praktiskt som möjligt.

Vet inte hur långt du har till närmsta bana men annars kan du ju ställa dig där och fota hästar, jockeys och tränare på tävlingsdagar, intervjua dem och sedan på något sätt göra olika porträtt eller nått av det hela.. :p

Är ju en del på täby så bana o hästar e nog inge problem, hjälper till hos Kahn så ofta jag kan man har varit i vila en månad..

mm de e pga intresset jag väljer just med hästar;)
men hur kan man inrikta så praktiskt som möjligt??:confused:

Jag vet inte om det här riktigt passar in på din uppgift, men något jag skulle tycka va intressant är de olika parterna inom galoppens syn på hästar, dvs spelare, hästägare, jockeysar, tränare osv...

E de som är det roliga..allting passar in! eftersom jag inte har någon fast uppgift än..som sagt vill ha brainstorming...va skulle man som lyssnare tycka va kul att höra om är också en aspekt:d

Hej hej!
Själv håller ja på med ett projek som skall vara klart till vecka 9..
Projektet gick ut på att göra ett "undervisnings" matreal innom galopp(går häst linje).
Har skrivit om galoppen så att folk som inte kan något om galopp skall kunna förstå!! Komemr att använda mkt bilder å så!

Låter kul!
Känner dock att jag kanske inte är tillräckligt duktig inom galoppen för de:angel: har bara hållt på ett litet tag men blir ju ganska länge om man räknar ett år till (beror kanske på vad man jämnför med) haha

Varför inte skriva lite om hur olika galoppsiter på Internet fungerar?? Det kan du göra inomhus och vi har väl alla några tips. Du kan till exempel jämföra informationen på galoppsport.se med danskarnas oficiella sidor (absolut ingenting utom startlistor och anmälningar) och norrmännen som har Geir Stabell som i egen regi lämnar ut mycket information men som inte alltid är fullständig/pålitlig.

Där kan du få med en diskussion om hur man kan lita på information man hittar på Internet och det borde ge lite vuxenpoäng:D

Hoppsan! Jag läste nog inte ditt inlägg riktigt ordentligt - Internet är kanske inte riktigt biologi....

Men om du vill ha med bild också kan du ju ta bilder på välmusklade galoppörer och jämföra med andra hästraser som inte har samma muskelsammansättning. Fullbloden har en annan sammansättning av muskelfibrer som du kanske vet? Om inte kan jag kanske hjälpa dig att hitta nåt. Jag vet att det finns hästforsknig någonstans - antingen ATG eller SLU. Har själv hittat info där till artiklar jag skrivit. Pålitlig info alltså :rofl:

Låter ju klart praktikst att inrikta sig på två genrer och sedan jämföra. Själv fick man 3 min på sig att redovisa om hästsporter så jag var ju tvungen att gå tillbaka till begynnelsen och framåt :D
Ganska stolt eftersom jag lyckades pricka in det på 4 men sedan fick jag klagomål på "för mycket fakta" :rofl:

Det där med internetinformation är en ganska spännande grej och ger helt klart lite vuxenpoäng men rädd för att det blir lite för litet, ska motsvara ett års arbete om inte mer..och har inget emot lite fältarbete..hmm olika muskelfibrer?? intressant=)

ne vill inte heller göra misstaget att ha för mycket "tråkig" fakta att bara rabbla upp utan få in lite mina klasskamrater faktist kanske kan förstå ytte pytte lite av:idea:

Ska inte göra projektarbete förren om 2 år, men jag ska hålla en muntlig presentation på fem minuter om några veckor. Är jätte sugen på att prata om galopp och mina hästintresserade kompisar tycker att jag ska göra det, men man ska ju få resten av klassen att tycka att det är intressant också.
Min erfarenhet hittils har varit att lärarna ogillar hästrelaterade skoluppgifter så jag vet inte riktigt om jag vågar prata om det eller om man ska ta något annat allmänt ämne som alla kan något om. Vad är eran uppfattning om lärarnas rekationer? Går naturvetenskapliga programmet och det är på svenskan vi ska hålla presentationen.

Går också natur och jag har aldrig gjort något med hästar förutom nu mitt projekarbete.. Fast i min klass är det i princip bara jag som håller på med hästar.

Upplever också precis som du att det känns oseriöst.

Aa, precis.. och svenska läraren tjatar om att man ska ta något ämne som man är riktigt intresserad av och insatt i så att man kan svara på alla möjliga frågor och prata på ledigt om det. Galopp känns ju som klippt och skuret då:smirk: Kanske ska ta det ändå..

Ta det då! :) Vi har iof inte haft särskilt många fria uppgifter.. Men har de sagt att man ska ta något man är intresserad av så kör på! :bump:

Hehe, det skulle vara riktigt kul. Ta lite basic-info om galoppen och vinkla det lite på hästägande m.m. så att de som inte rider också kan ta del och kanske bli intresserade:D

Så är de ju inom allt som har med skolan och fritidintressent att göra om man ska mixa dem! man måste göra det på ett sätt som får alla att åtminstonde hålla sig vakna och helst inte börja kasta tomater annars som tidigare sagt av andra så brukar lärarna upskatta omman är rejält insatt i ämnet men ifall man är dem får man inte glömma att dom vill att man ska göra nåt man inte redan kan bara för enkelhetens skull.. men är man lite seriös vill man antagligen lära sig mer hela tiden om de man är intresserad av tex ridning.. har också fått lite "suckar" av några lärare som tycker att de är lite väl klassiskt men min biologolärare och fotolärare är helt på:rofl:

Ok, jag trodde att du hade två veckor på dig att bli klar med arbetet men om du har ett helt år på dig så blir Internet lite torftigt.

Tar du muskler kan du använda exempel från människor också för det är inte så stor skillnad mellan hästar och människor. Och bilder av Ben Johnson och nå'n eländig maratonlöpare vid sidan av bilder på olika hästar; Quarter Horse, fullblod, travare och islänningar kanske?

Jag såg att du hjälper till hos Mischa, då kan du säkert be Ingela på kliniken att hjälpa dig att komma i kontakt med någon veterinär som forskar på muskler. Och Lotta har gått Axelsons så hon kan en hel del om muskler.

Ett gott råd är att vara riktigt klar över vad du ska titta på och avgränsa det ordentligt. Skillnaden i muskeltyper hos olika sorters atleter är en bra avgränsning som du sedan kan töja lite åt nåt håll om du hittar något som intresserar dig. Och det blir jättebra att kombinera det med bilder på olika välmusklade individer :d

Liknande trådar

Tjatter Obs! Känsliga spelare lugnas med att det här inte kommer att bli ett våldsamt tema! Ja så har fyra år gått ännu en gång och vi står...
61 62 63
Svar
1 257
· Visningar
48 660
Senast: Hedinn
·
Z
Islandshäst Nu är jag säkert dum och provocerande.. men hittade faktiskt ingen gammal tråd i detta ämnet, inte vad jag kunde se ett antal sidor...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 336
Senast: moli
·
S
Hästmänniskan Ska börja med mitt projektarbete i sommar, har inte valt vad jag vill göra än men har massor med ideer som jag tror går att genomföra...
Svar
1
· Visningar
2 327
Senast: silverblom
·
Ridning Hej allihop. Vänder mig till er eftersom jag behöver få lite råd från några som (vad jag förstått) inte är fullt så stressade och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
14 731
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar