Programridningar

the_connemara

Trådstartare
Hur mycket från tävlingsmässiga regler skiljer sig en programridning? Kan man prata med dommaren innan och komma överens om något?

Jag tänker mest på hurvida man kan rida lätt vissa bitar av programmet, prata med hästen eller rida ngt varv inne på banan (där man kan rida runt) innan man börjar (under tiden domaren färdigställer föregångende ryttares protokoll, ingen extra tid alltså).

En träningshoppning kan ju vara ganska förlåtande (även om det var mer förr när jag själv var med i ungdomssketionen för ca 6 år sedan) med hur länge man får rida runt på banan innan start och hur många stopp man får tex.

Min unghäst är nämligen väääldigt spänd när han kommer bort och jag skulle misstänka att det skulle underlätta en hel del med lite mjukare regler på ovantående punkter för att ge honom några trevliga första starter.

Funderar på att börja starta honom så snart som möjligt för att ge honom tid att vänja sig innan de riktiga tävlingarna. Träningshoppningarna kompletterar ju en hel del med atmosfären (vi åker självklart på sådana med, och annat möjligt som kan ge mer trygghet på bortaplan) men själva momentet skiljer sig mycket då han har ett grymt hopphuvud och glömmer helt bort allt han är spänd för när man styr mot första hindret, sen finns inget annat än hindren.

På en dressyrbana kan jag tänka mig att han blir det omvända och kräver mer träning.

Sv: Programridningar

Hej!
På de programridnigarna jag varit på med min unghäst förra året (då han var 4 år) var domaren ofta snäll, kunde säga att jag ville ha något varv till innan start och blev något tokigt på banan sa jag bara att jag gör om, visst då fick jag en fel ridning, men domaren såg att jag red unghäst och varför jag gjorde en gång till.

säg till domaren innan du startar, att du rider lätt när det behövs pga att det är en unghäst, du får kanske en kommentar om att man inte får göra det, men det kan man ju leva med:grin:

jag fick ofta bra kommentarer om att jag lotsa min unghäst runt på ett trevligt sätt trots vissa missar i programmet, men en bra domare ser till helheten.

lycka till!

Sv: Programridningar

Jag funderar tom på att be om att bara får rida runt 5 minuter (eller vad som nu kan vara avsatt) efter gårdagens bravader :angel:

Om man inte klarar av att galoppera vettigt, kan man bara rida vidare i trav då tror ni? Den storgalopperade älgen orkar inte galoppera om han är spänd som en fiolsträng annat än i framåt hoppgalopp i lätt sits, och då hinner man knappt ens med en 20 metersvolt, än mindre ett hörn. Men är han lugn går det ju fint liksom...

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Anläggning Hej! Jag är ny i denna gruppen och startade kontot för att kunna få frågor besvarade. Jag behöver er andra hästfolks tycken och tänk...
2
Svar
24
· Visningar
2 853
Senast: mackan
·
Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Terminens sista två lektioner blev en hopplektion och en dressyrlektion. På sista hopplektionen fick jag rida Juvelen, den unga...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka