program till lätt fyrgång?

zaching

Trådstartare
Nu är det så här att jag ska tävla i lätt fyrgång för först gången sista helgen i maj. Problemet är att jag inte blir klok på hur programet är! Det vore så bra om jag kunde få hjälp med detta av någon där ute..

Sv: program till lätt fyrgång?

Fast gångartsföljd, 2 varianter finns. Ensklid visning 1 varv tölt, 1 varv trav, ½ varv skritt samt 1 varv i galopp med start på kortsidan.

På speakerns kommando rids samma gångartsföljd men byte sker på kommando från speakern, genom det kan det bli en längre visning än 1 varv i gångarterna.

Visst är det inga tempoväxlingar i lätt fyrgång? Får man tölta i vilket tempo man vill i fyrgången? Snigelfart som räser? Eller är det max medeltempo?

Men kort tölt på kortstidorna och arbets till medeltempo på långsidorna i lätt tölt?

I lätt fyrgång är det inga tempoväxlingar. Arbets- till mellantempo i tölt, trav och galopp. I skritt är det mellantempo som gäller.

I lätt tölt är det först ett varv arbets- till mellantempo tölt, och efter varvbytet är det arbetstempo på kortsidorna med tydlig steglängdsökning på långsidorna.

Här finns mer info om de olika grenarna beskrivet:
http://www.mokkur.com/atttavla1.htm

/Erica

Senast ändrad:

Man har att välja på upp till mellantempo i alla gångarter utom skritt förstås :angel: , så spännvidden är stor i lätt fyrgång. Lämpligen väljer man ett tempo som hästen visar sig bäst i, vad gäller takt, tempo, aktion och form.

Ökningar eller steglängdsökning finns endast i lätt tölt.

Liknande trådar

R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 006
Senast: Gunnar
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
976
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V