Program för att göra "modeller"

S

Spider84

Jag fick idén från Sketchup tråden att det kanske skulle gå att göra en 3D version av en sadel i det programmet, men efter att ha frågat lite på hjälp forumet på Sketchups sida så insåg jag att det var nog ganska omöjligt.

Är det någon här som har tips på program man skulle kunna göra det i? I 3D format?

Hade varit guld värt att ha ett program att göra såna modeller i istället för att rita för hand i 2D (blir det väl?).

Eller om ni har tips på något ställe där jag kan fråga samma sak, men kanske är fler som vet något.

Sv: Program för att göra "modeller"

min pojkvän gör 3d modeller i ett program som heter Milkshape. ska fråga han efter mer info :)

Gör gärna det!!

Ska googla lite på det namnet och se vad jag hittar.

Sedan också om det är byggnads modeller eller "organiska" modeller.
Sketchup är ju super på det förstnämnda, men inte så bra till det sistnämnda.

*skrattar. Fick fatt på lite info på nätet om det programmet och glöm min fråga om organiska modeller...var en löjlig fråga när jag såg nägra av kreationerna (människor t.ex.) de hade gjort i det programmet*

Maya, 3ds max eller Lightwave för generell 3d-modellering (och animering). (Föredrar Maya personligen.)
För mer konstruktioner finns exempelvis SolidWorks som jag gjort en del i.

Organiska modeller?

... En sadel är väl ändå inte organisk?

Och klart det går och göra en 3d-modell av en sadel i milkshape...

Några av dessa program som har en gratisversion:confused: eller andra program som kan göra 3D modeller också för den delen?

Tack:banana:

Hehe, jag får kämpa på;)

Vilken laddar jag hem för att säkert veta att den är gratis? eller är alla gratis?

Det här måste testas. Hoppas på en rolig fredagsunderhållning :)

Ska försöka mig på att göra en blomma.

Organiska modeller?

... En sadel är väl ändå inte organisk?

Fick det svaret på en amerikansk site att Sketchup var bättre att göra byggnadskonstruktioner i och inte sadlar eller andra orgraniska modeller. Antar att de menade att de har så runda former och inte så "kantiga" som byggmodeller.
Kändes som ett enkelt sätt att förklara på. ;)

Och klart det går och göra en 3d-modell av en sadel i milkshape...

För dig kanske. :p
För mig som inte har en susning om dessa program är det inte lika självklart.

Har i alla fall laddat hem Milkshape nu och börjar testa i det så får jag ta hem lite av de andra programmen ni tipsat om och testa mig fram.
Jag är bara så kass på att lära mig sånt här. För dåligt tålamod. :o

Är milkshape gratis? sorry min snålhet:o :D

Ja den var det när jag laddade hem det i alla fall...hm...tror jag. Eller om det var en testversion. Nu blev jag konfunderad.

Startade det nu och det är en testversion = inte gratis.
Tur att man har datorkunniga vänner när den perioden är slut. :angel:

shetans... jag får väl helt enkelt fortsätta rita på vanligt papper annars ...

Vilken laddar jag hem för att säkert veta att den är gratis? eller är alla gratis?

Hm, du laddar hem den "Blender 2.43" som är avsedd för ditt operativsystem. Windows är den första. Jag laddade ned Blender 2.43 Installer (8 MB).
Sedan fanns det några plug-in på andra sidor inom blender.org .
På sidan http://www.blender.org/blenderorg/blender-foundation/about/ står det "The Blender Foundation is an independent organisation (a Dutch "stichting"), acting as a non-profit public benefit corporation..", så allt bör ju vara gratis. Men du får donera pengar om du vill ;)

hehe, att jag donerar pengar kan dom glömma:devil:

Tack för förklaringen:D

Ingen fara :)

Hoppas du får igång programmet. Blomma-tutorial:en jag länkade till kanske kan vara ett lättare sätt att komma igång :)

*kl*

Milkshape är mycket enklare än många andra program... och vem bryr sig om att det inte är gratis? Går ju lätt fixa till :angel:

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 153
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 417
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 406
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka