Program där man får rida lätt?

Sv: Program där man får rida lätt?

Sen SKA det vara mellanliggande gångarter i L:C-L:B programen med några steg skritt innan halt från traven.

Det är inte den lokala föreningen som behöver påverkas-på klubbisar brukar man alltid kunna göra lite som man vill. Det är på riksnivå det isf behöver bli en föränding i TR.

1. Intressant eftersom jag utan mellanliggande skritt fick sjuor för halterna på min fyraåring i LB. Både vid inridning, vid halt och stillastående i LB:2 och vid avslut.

2. Jo men för att påverka på riksnivån måste man nog gå via lokala klubben.

KL

hade också välkomnat ett lite 'lättare' TR, tycker det borde vara valfritt att rida lätt i LC, kanske även LB. spö tycker jag kan vara tillåtet med på lokalnivå.

Sen SKA det vara mellanliggande gångarter i L:C-L:B programen med några steg skritt innan halt från traven.QUOTE]

Var har du hittat denna information? Har jag aldrig hört eller fått påpekat när jag har gått från halt-trav trav-halt.

Som svar på frågan: nej, det _ska_ inte, men man _får_ utan att det betraktas som ett fel.

ur TR II Mom 258 - Övergångar
"Föregående gångart eller tempo skall bibehållas ända till hästen övergår till annan föreskriven gångart, förändrar tempo eller gör halt"
//...//
"I lätt klass får hästen ta några steg i mellanliggande gångart"

Var en äldre domare som lärde mig att det prompt skulle vara mellanliggande gångarter i lc. Kan iofs ha varit så på den tide (tidigt 90-tal).

Det kan ju ha varit annorlunda formulerat tidigare, men annars;
Domare vs. vad som faktiskt står i TR :banghead: ...men det är ju en hel tråd för sig

Reglerna ser ut som de gör. Antingen accepterar man dem och väljer att starta eller att låta bli om man inte tycker att ekipaget är klart för den nivån, eller så får man väl försöka påverka via sin lokala förening.

Fast där är du helt ute o seglar! Om man inte försökte förändra reglerna o förnya sig hur skulle samhället då se ut? Regler är till för att förändras när tiderna förändras och vi vet ju en hel del mer om unghästar och för den delen tävlar vi betydligt tidigare på hästarna än när dessa regler skapades.

Och som fiorano sa, det är inte lokalt det ska ändras.

Fast där är du helt ute o seglar! Om man inte försökte förändra reglerna o förnya sig hur skulle samhället då se ut? Regler är till för att förändras när tiderna förändras och vi vet ju en hel del mer om unghästar och för den delen tävlar vi betydligt tidigare på hästarna än när dessa regler skapades.

Och som fiorano sa, det är inte lokalt det ska ändras.

Jag skrev att man får försöka förändra reglerna, vilket alltså betyder på ren svenska att man får jobba för en förändring om man inte är nöjd.
Varför jag är ute och seglar med den tanken, vet jag inte.

Nej, det är inte lokalt de ska förändras utan centralt i TR. Men för att få till en ändring i TR torde det vara klokt att först skapa en opinion för förändringen, som sedan kan föras vidare från föreningarna mot centrum av organisationen.
Mycket mer konstruktivt att jobba i sin klubb för att sedan exempelvis via distriktsförbund föra vidare i central riktning än att sitta här och beklaga sig.

Det borde ju skickas in som ett förslag till förbundet, att man ska kunna få rida lätt på dressyrtävling på 4-åringarna. Känns självklart att man ska kunna få göra det enligt mig!

Kanske att det går att fråga arrangören om man kan få dispens alt. rida utom tävlan, men har ingen riktig koll på hur det fungerar. Har du frågat? Om man inte kan bli utesluten för att rida lätt så kan man ju köra på och ta att det blir dåliga poäng.

Jo, rida utom tävlan är det enda alternativet som finns nu ang lättridning. Om jag mäter min och ändå kommer rida utom tävlan som ponny tänker jag rida lätt:p. (Om han dock som av ett mirakel börjar funka bättre blir det dock storhästtävlingar...)

Fast du blir utesluten då det räknas som felridning

Fast du blir utesluten då det räknas som felridning

Vad spelar det för roll om man är ute för att socialträna hästen?

Fast jag kan ha missat vad det handlar om.

För mig handlar tävling på fyraåring huvudsakligen om socialträning. Då kan jag gärna starta i en klass nästan vilken som helst bara hästen har en chans att genomföra programmet.
Jag hamnar gärna sist i resultatlistan när jag socialtränar hästen, det gör mig inget att bli diskad heller.

"riktiga" resultat kräver jag inte av en så ung häst.

Om jag då tycker att hästen får bättre förutsättningar genom att jag medvetet diskar mig så kan jag gladeligen göra det.

Men det kan vara ovanligt att tänka "jag struntar helt i resultatet och är med på tävlingen för att hästen ska få vänja sig vid miljön".

Fast blir man utesluten brukar man väl oftast inte få rida klart programmet utan får lämna banan?
Då får ju inte hästen få så mycket social träning om man bara hinner trava en halvt varv innan man får gå ut igen?

KL

Nu har jag varit iväg och ridit en LB2 och trots att "jag inte kan sitta ner" så fick lilla fyraåringen en placering...

Vad spelar det för roll om man är ute för att socialträna hästen?

Fast jag kan ha missat vad det handlar om.

För mig handlar tävling på fyraåring huvudsakligen om socialträning. Då kan jag gärna starta i en klass nästan vilken som helst bara hästen har en chans att genomföra programmet.
Jag hamnar gärna sist i resultatlistan när jag socialtränar hästen, det gör mig inget att bli diskad heller.

"riktiga" resultat kräver jag inte av en så ung häst.

Om jag då tycker att hästen får bättre förutsättningar genom att jag medvetet diskar mig så kan jag gladeligen göra det.

Men det kan vara ovanligt att tänka "jag struntar helt i resultatet och är med på tävlingen för att hästen ska få vänja sig vid miljön".

Vad det spelar för roll?? Ja vad tror du? Du får lämna banan på direkten.. Inte riktigt den socialträningen man vill ha eller... vet du hur det går till på en tävling eller gissar du bara?

Men vaddå? Jagar de ut en? Det har de inte laglig rätt till nämligen. Så man kan rida klart programmet, det värsta de kan göra att att säga gång på gång att man måste gå ut, och vad spelar det för roll? ;)

Följer du inte domarens anvisningar kan du bli varnad och få disciplinära påföljder som "böter" och avstängning.

Men snälla.... :meh:

Gör du så i distans oxå.. du blir utesluten i en veterinärkontroll men skiter i det och fortsätter? " För det värsta som kan hända är att du blir tillsagd gång på gång" ?

Haha, då du ju lika gärna pröjsa en hundralapp och åka dit och rida i deras ridhus för du lär inte få så mycket kritik, inte positiv sådan i alla fall..., om du inte följer domarens anvisningar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 486
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 599
Senast: mackan
·
Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
4 099
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama