Program där man får rida lätt?

Sv: Program där man får rida lätt?

Jag tycker som du om hatten. La min på hyllan redan förra året. Tycker mest att den är obekväm och ger konstiga märken i pannan, huvudvärk osv. Dessutom sitter den inte alls lika bra som hjälmen och tex året det blåste storm på Strömsholm så var vi ju många som tappade hatten. Det värsta är ju att den (på mig iaf) sitter fast i hårknuten - dvs den flaxar runt bakom huvudet på en. Så nej - ingen mer hatt för mig.

Fast blir man utesluten brukar man väl oftast inte få rida klart programmet utan får lämna banan?
Då får ju inte hästen få så mycket social träning om man bara hinner trava en halvt varv innan man får gå ut igen?

Du får alltid rida klart programmet även om du är utesluten, du får även en bedömning
Hur ska du annars kunna överklaga en felaktig uteslutning?

Fast hjälm istället för hatt har alltid varit tillåtet. Det är bara att ingen tidigare valt att rida med hjälm.

En fråga som jag dessutom är sjukt kluven i. Jag är principiellt helt för att man ska/bör rida med hjälm men OM jag själv nånsin kommer till hattklass vill jag sååå gärna rida med hatt:o. Bara för att det är snyggt:o.

Fast var det verkligen så? Jag började rida hattklasser på 90-talet (känner mig gammal :o ) och då var det ingen diskussion, från MSV B och uppåt var det hatt som gällde.

Du kan få låna hatt av mig, tror jag har två ;)

Är faktiskt rätt säker på att hjälm alltid varit tillåtet. Men jag red inte hattklasser själv så klart att jag kan ha fel, Iofs bekräftade Gunilla Byström det i samband med EM, men jag går inte i god för att hon har stenkoll heller:p.

Då lånar jag hatt åtminstone en gång bara så att jag har ridit i hatt:D.

Du får alltid rida klart programmet även om du är utesluten, du får även en bedömning
Hur ska du annars kunna överklaga en felaktig uteslutning?

Nä det blir omridning isåfall.. men det är ju sällan man får rätt i något och definitivt inte pga man ridit lätt ett helt program. Överdomarens beslut går dessutom ej att överklaga

Du kanske ska ta fracken också när du ändå håller på? ;)

Fast det kan man ju köpa en egen ändå.. Jag tror bara det var så på den tiden att ALLA hade hatt i Msv och uppåt .. nästan. Fast jag har såg en del även för längesedan rida i vanlig kavaj och hjälm.

I GP undrar jag om man verkligen fick ha hjälm för längesedan? Eller om det stod from MsvB är hatt tillåtet.. Liksom inte riktigt så intressant att verkligen ta reda på när man tävlar långt därifrån.. liksom lika ointressant som att ta reda på alla regler som gäller i en kur förrän det gäller en själv sas.

Dock vanliga grundregler bör man ju känna till när man ska tävla.. och på tal om det så kan ni vara glada att ni inte tänker rida fälttävlan för det nya utkastet på kvalreglerna som kommit kan man bara garva åt att någon utanför sporten eller nya någonsin verkligen kommer greppa... och sen inleds texten med ett hot om böter och avstängning om du INTE förstår :crazy:

Senast ändrad:

Fast jag tycker det är rätt kul att ha koll på regler även för klasser jag långt ifrån rider själv. Som tex nu när det diskuteras nytt bedömningssystem för küren. Jag ska inte döma (mer än i tv-soffan:p) men tycker ändå det är intressant:).

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 486
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 599
Senast: mackan
·
Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
4 099
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama