Program där man får rida lätt?

Sv: Program där man får rida lätt?

Det är lite skillnad att bli utesluten i distans kan jag tala om. Då är hästen mest troligt skadad och därmed är det olagligt att fortsätta av djurskyddskäl.

Böter säger du, vilken lag ger dem rätt att ge böter till folk?

Hur länge har de rätt att stänga av nån för att man befinner sig på banan 30 sek längre än vad domaren vill?

Fast åker man dit bara som miljöträning så kanske man inte bryr sig så mkt om kritiken?

Jag vet inte, jag brukar hålla mig till blåbärsdressyr när man är på den nivån, dels är man lite friare med regler, och de disciplinära efterföljderna som skulle kunna bli är väldigt mkt färre :D
Jag brukar dock börja med hoppning, för då kan man åka därifrån med en rosett även om hästen inte alls lyssnar på en om man har lite tur, och det gör det alltid lite roligare :p

Böter står det om i TR.

Ett program tar mellan 5-7 minuter (på låg nivå) så 30 sek räcker inte riktigt.

Men om man bara ska miljöträna kan man ju som sagt åka iväg till random ridhus - betala en avgift och rida, väldigt mer givande än att försöka "fuska" sig runt ett program så fort som möjligt där domaren försöker avbryta en....

Den här diskussionen handlar för mig om hur man ger de unga hästarna en så bra start på en tävlingskarriär. Oavsett hur väl förberedd och välriden den är så KAN de bli spänd och reagera på oväntat sätt och att då få rida lätt kan göra mycket för hästens upplevelse av tävlingsbanan, framåtbjudningen och hur man kan lösa spändheten.

Man kan ju faktiskt både vilja miljöträna hästen OCH få kritik inför kommande tävlingar ;)

... och utan att riskera att hamna inför disciplinnämnden

Kan man inte få starta utom tävlan om man ber om det innan? Om man bara vill miljöträna alltså.

Jo det kan man. Har själv gjort det.

Hörde ganska nyligen i en diskussion med min tränare (som är dressyrdomare) att man blir alltmer restriktiv med det, jag uppfattadet det som att domarna har blivit åtsagda att de ska helst säga nej till ridning utom tävlan.

Det handlade om en kompis som ville rida Lätt klass i pelhambett och frågade om hon kunde fundera att starta utom tävlan, och detta var svaret.

När jag gjorde det var hästen redan anmäld inom klassen, men eftersom den inte direkt uppfört sig med matte red jag andra klassen. Hästen har så in i norden med trav att det inte fanns en fis i rymdens chans att jag skulle sitta ner på därför red jag lätt. Domaren hade ju iofs sett hur hästen betett sig innan så det var inga problem.

Märkligt att domarna skulle bli mer restriktiva. Jag har under alla år faktiskt aldrig sett nån rida utom tävlan faktiskt. På ponny har jag sett det ett par gånger med antingen överårig ryttare eller att ponnyn inte haft mätintyg.

Så då tar man upp det i domstol alltså? Jag har dålig koll på alla sånadär regler eftersom jag håller mig innanför ramarna för vad som är ok, även om jag gärna uttrycker mitt missnöje och talar om hur jag tycker att det ska vara. :D

För övrigt kan jag tycka att det är jätte dumt att man inte får rida lätt på unghästar, de är ju långt ifrån färdigväxta i ryggen, och skulle hästen ha en dålig dag just där o då så är det ju bara dumt på alla sätt och vis att sitta ner på hästen.

Ridsport i allmänhet behöver bli lite mer flexibelt tycker jag.

Vad det spelar för roll?? Ja vad tror du? Du får lämna banan på direkten.. Inte riktigt den socialträningen man vill ha eller... vet du hur det går till på en tävling eller gissar du bara?

Jag har varit ute på några tävlingar under sommaren, som högst MSV dressyr, och som lättast LB med min fyraåring.
Trodde faktiskt jag skulle vara utesluten i en LB som jag red med en sexåring, eftersom han var olydig och smet av banan. Fick dock fortsätta och rida färdigt programmet - och fick också bedömning som var något vettigare än jag själv tyckte om ritten.

Men det är klart, jag har ju inte diskat mig bättre än jag gjorde när hästen smet av banan.

Men det är klart, jag har ju inte diskat mig bättre än jag gjorde när hästen smet av banan.

Smiter av banan genom inöppningen, inte utesluten och får fortsätta. Hoppar över staketet, utesluten.

KL
Förstår verkligen inte problemet med 4-åringar och lättridning, rid i klassen men utom tävlan, eller pay and ride,- annars ska det ju vara som i deb FT, ALLA ska få rida lätt.

Märkligt att domarna skulle bli mer restriktiva. Jag har under alla år faktiskt aldrig sett nån rida utom tävlan faktiskt. På ponny har jag sett det ett par gånger med antingen överårig ryttare eller att ponnyn inte haft mätintyg.

Ja jag återrapporterar bara det hon sa.

Man läser så mkt om tävlingar i vissa delar av landet som fort blir överfulla, dom kanske har sett att folk ber om att få rida utom tävlan bara för att "vara med" ändåpå såna ställen? Och dom måste säga nej, och då tycker dom att dom måste vara restrektiva mot alla för att det ska vara rättvist?

Jag vet inte, men det är en fundering på en möjlig förklaring.

Nej jag skrev "böter" = monetär bestraffning förutom avstängning.

TR är bra att läsa innan man täv

Jag har varit ute på några tävlingar under sommaren, som högst MSV dressyr, och som lättast LB med min fyraåring.
Trodde faktiskt jag skulle vara utesluten i en LB som jag red med en sexåring, eftersom han var olydig och smet av banan. Fick dock fortsätta och rida färdigt programmet - och fick också bedömning som var något vettigare än jag själv tyckte om ritten.

Man blir inte diskad för det.. läs TR!!

Bra när man tävlar att veta vilka regler som gäller ^^

Man blir inte diskad för det.. läs TR!!

Tack för trevligt, vänligt uttryckt svar:crazy:

Nej, jag upptäckte att man inte blev diskad av att hästen smiter av banan mitt i dressyrprogrammet.
Det roligaste av allt var ärligt talat slutkommentaren.
"Lydig häst".
Jo, visst, om han hållt sig kvar på banan.

"som man ropar får man svar" är ett käckt litet ordspråk och i denna tråden har du inte ropat så vänligt själv så det är nog inte så konstigt om du får ett ngt "hårdare" gensvar.
För att vara "tävlingsryttare" i dressyr har du rätt dålig koll på TR.

kl

Dressyren har ju lättat upp på vissa regler, t ex hjälm istället för hatt, så det borde ju inte vara helt omöjligt att ändra på regler i lätta klasser. Förr tävlade man ju inte på så unga hästar så det var ju inte ett problem men nu när de ska ut på våren som 4-åringar är det ju en helt annan femma.

Fast hjälm istället för hatt har alltid varit tillåtet. Det är bara att ingen tidigare valt att rida med hjälm.

En fråga som jag dessutom är sjukt kluven i. Jag är principiellt helt för att man ska/bör rida med hjälm men OM jag själv nånsin kommer till hattklass vill jag sååå gärna rida med hatt:o. Bara för att det är snyggt:o.

"som man ropar får man svar" är ett käckt litet ordspråk och i denna tråden har du inte ropat så vänligt själv så det är nog inte så konstigt om du får ett ngt "hårdare" gensvar.
För att vara "tävlingsryttare" i dressyr har du rätt dålig koll på TR.

kl

Dressyren har ju lättat upp på vissa regler, t ex hjälm istället för hatt, så det borde ju inte vara helt omöjligt att ändra på regler i lätta klasser. Förr tävlade man ju inte på så unga hästar så det var ju inte ett problem men nu när de ska ut på våren som 4-åringar är det ju en helt annan femma.

Jag har inte kallat mig tävlingsryttare, jag har skrivit att jag varit ute på några tävlingar. Det är stor skillnad där.

Du har inte full koll själv heller, ser jag;)gällande hjälm och hatt. I vissa svårare program "får" man ha hatt. "Får" betyder inte "ska".

En fråga som jag dessutom är sjukt kluven i. Jag är principiellt helt för att man ska/bör rida med hjälm men OM jag själv nånsin kommer till hattklass vill jag sååå gärna rida med hatt:o. Bara för att det är snyggt:o.

Skönt att man aldrig kommer att ha det problemet :D

Fast hjälm istället för hatt har alltid varit tillåtet. Det är bara att ingen tidigare valt att rida med hjälm.

Fast jag tycker inte ens det är snyggt längre.. ser bara gammaldags, tantigt och inte ett dugg sportigt ut..

Vet inte om det beror på att jag har ridit med hatt tusen ggr och liksom inte tycker det är någon big deal ?

Jag kommer definitivt välja hjälm till fracken framöver! Vet inte vad jag ska göra med min hatt .. kanske skicka runt den till olika bukefalister som vill prova att någon gång rida med hatt men utan att behöva köpa ? :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 486
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 599
Senast: mackan
·
Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
4 099
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama