Program där man får rida lätt?

Sv: Program där man får rida lätt?

Fast jag har aldrig skrivit att jag tycker att det ska vara lättridning i LC & LB, utan bara för 4-åringarna oavsett program. Man borde kunna anta att om en person är duktig nog att utbilda en 4-åring har denna också en godkänd grundsits. Undantag finns ju såklart..

Hehe, vilken underbar dröm det skulle vara. :D
Fast just nu, när regn och kyla är i antågande, lockar Australien eller annat varmt land :d

Jag som läser lite väl slarvigt..o utan brillor. Fattade inte att du ville ha ett program där man fick rida lätt hela travprogrammet.;)

Överlag så har väl Sverige väldigt stränga regler jmf med andra land? Där man får ha spö, skydd, rida lätt, sufflör osv.

Det är eller iallafall var tillåtet förr att ha programläsare i Sverige.

I lätt C är lättriden tillåten i den lilla travökning som krävs men jag tror inte man får rida lätt under hela travsektionen.

Problemet är ju att 4 åringar tävlar i samma klass som äldre hästar i LC och LB.. kunde varit ett undantag där just för och enbart för 4 åriga hästar.

Det gör de väl?
Åtminstone har det inte varit några specialklasser eller specialregler för min fyraåring på de LB-tävlingar jag varit på nu under sommaren.
Och det har inte varit några problem för oss med nedsutten trav heller - men min fröken har inte så mycket gång.
Vi har ridit ihop 59.8% i första försöket, sedan 60.2 och 60.3 på de tre starter vi gjort.
1175680_311953582284593_24794972_n.jpg

Inte ens jag utnyttjde möjligheten till läsare när jag 7 minuter innan start insåg att jag skulle rida ett annat program än jag trott. Jag hade ju ingen förberedd läsare och tyckte att risken att den stackaren skulle läsa fel var större än jag ville utsätta honom för.

Va lustigt. Trodde inte det var tillatet eftersom ingen anvander sig av en.
Har gor alla det! Dom tycker jag ar konstig som kan komma ihag programmen :o
Jag gillar inte att ha lasare alls, tror jag skulle koncentrera mig mer pa hur dom laser programmet an pa att rida ordentligt.
Dessutom tycker svensken i mig att det ar lite fusk :)

I ovrigt sa ar de valdigt tillatande har, nar det galler utrustning ocksa. Och snabba pa att andra reglerna efter hur medlemmarna (i British Dressage) vill ha det.

Inte ens jag utnyttjde möjligheten till läsare när jag 7 minuter innan start insåg att jag skulle rida ett annat program än jag trott. Jag hade ju ingen förberedd läsare och tyckte att risken att den stackaren skulle läsa fel var större än jag ville utsätta honom för.

För att inte tala om NÄR man som utropare ska ropa ut nästa rörelse... :D

Fast helt klart ligger ju dressyr efter fälttävlan när det kommer till att underlätta för unghästar. T ex är ju inridningshalter borta sen många år i FT o lättridning för den som vill. Kan inte fatta varför Dressyr inte kan ta efter? Känns väldigt gammaldags o konservativt.

Fast helt klart ligger ju dressyr efter fälttävlan när det kommer till att underlätta för unghästar. T ex är ju inridningshalter borta sen många år i FT o lättridning för den som vill. Kan inte fatta varför Dressyr inte kan ta efter? Känns väldigt gammaldags o konservativt.

Man kan ju som ryttare välja hur man rider programmet:)
Om man rider för att socialträna hästen - vilket jag gör - så behöver man ju inte försöka få till en perfekt halt. Man kan ju göra en nedtagning via skritt och sedan halt.
Och man kan välja att rida lätt trots att instruktionen är nedsutten trav.

Poängen blir naturligtvis därefter, men det spelar väl ingen roll?

Reglerna ser ut som de gör. Antingen accepterar man dem och väljer att starta eller att låta bli om man inte tycker att ekipaget är klart för den nivån, eller så får man väl försöka påverka via sin lokala förening.

Nej du kan inte välja att rida lätt-du blir utesluten då. Vet mkt väl då jag dels har ridit en tävling där jag var sjuk och ville rida lätt egentligen men domaren sa att jag bev utblåst i fall jag gjorde det. Har även fått starta utom tävlan för att jag behövde rida lätt och på senaste tävlingen blev ett annat ekipage uteslutet pga lättridning.

Sen SKA det vara mellanliggande gångarter i L:C-L:B programen med några steg skritt innan halt från traven.

Det är inte den lokala föreningen som behöver påverkas-på klubbisar brukar man alltid kunna göra lite som man vill. Det är på riksnivå det isf behöver bli en föränding i TR.

Jag tycker bara det är roligt att man lyckats hålla dressyren till den gammalmodiga stilen. Det är så mycket finare!

Hur skulle det se ut om en ryttare red lätt i ett la-msv program? Bara för att man har en unghäst ska man kunna sitta ner. Om man inte vill det kan man ju alltid åka på pay and ride. Där får man rida med skydd, spö, rida lätt osv. :)

Men en häst som är klar för L:A-msv behöver du inte rida lätt på i ett program. Det är ynglingarna som är fyra år i L:C-L:B som dock hade gynnats av en ryttare som får rida lätt.

Jag är nog så konservativ i mitt tycke kring dressyren. Men samtidigt ser jag inget negativt med att vi gör programmen lätta för att kunna ta med oss unghästar ut på tävling med enkla krav. Det är nog så mycket för dom unga hästarna med hela tävlingssituationen i sig att man vill ha det lätt för dom inne på banan.

Delvis KL
Jag håller faktiskt med här! När man är ute med fyraåring borde man få rida lätt. Det hade nog gynnat hästens möjligheter att få en så trevlig upplevelse som möjligt av sina första dressyrprogram.
Sen kan jag nog tycka att det inte hade varit helt fel att alla fick rida lätt i
LC. Nedsittningen kommer man få träna på tids nog. I början är det tillräckligt med att hålla ordning på vägar och rätt gångarter på rätt plats.

Sen tycker jag att det säger sig själv att man inte sitter ner på en icke lösgjord häst. Hur många hästar i LC, framförallt orutinerade unghästar, är lösgjorda och avspända första gångerna på tävling?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 486
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 599
Senast: mackan
·
Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
4 099
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama