Produkt för att locka håret?

Monkie

Trådstartare
Min son har lockigt tjockt hår, grova strån. Lockarna tar sig inte riktigt utan det blir ganska lätt som ett stort svintoburr. Tänker att det finns produkter att krama i vått hår som hjälper lockarna på traven lite?

Han gillar inte att håret blir stelt, kladdigt eller ser ut som att det är stylat.

Tips på produkt med rimlig prislapp?
 
Jag har förvisso inte tjockt hår eller grova hårstrån, bilden är när jag enbart har duschat och låtit håret självtorka, har inte haft i något (försökte hitta någon gammal bild när jag hade de produkter jag brukar använda, men lättare sagt än gjort när jag föredrar att inte ta fram lockarna utan bär det rakt/vågit utan att använda plattång 😅 ).

Jag använder Noughty Intensive Care (tas i på handdukstorkat hår, och då kramar jag bara håret i handduken för att inte frissa det ännu mer), sen när det torkat helt brukar jag ta i Kevin Murphy Free Hold, tar en liten klick och sen gnuggar in det i händerna, sen kramar jag genom håret. Bästa är att det inte känns att man har något i håret
Båda går väldigt snabbt att ta i dock inte allt på en gång.

Det jag vet när jag har lockigt hår är att jag inte bör borsta eller kamma det för då kommer svintoburret fram, "kammar" det försiktigt med fingrarna och reder ut de värsta tovorna.

Sen har jag även använt Vision Haircare Thicker när jag rett ut håret, likadant där en liten klick smeta ut på händerna och krama i håret, använde den ofta före Kevin Murphy. Tycker produkterna är prisvärda då de räcker länge i alla fall för mig. Dock vet ja inte hur de funkar på andra hårrtyper.
 

Bifogade filer

  • Foto 2020-05-06 21 36 34.webp
    Foto 2020-05-06 21 36 34.webp
    130,2 KB · Visningar: 84
Jag har förvisso inte tjockt hår eller grova hårstrån, bilden är när jag enbart har duschat och låtit håret självtorka, har inte haft i något (försökte hitta någon gammal bild när jag hade de produkter jag brukar använda, men lättare sagt än gjort när jag föredrar att inte ta fram lockarna utan bär det rakt/vågit utan att använda plattång 😅 ).

Jag använder Noughty Intensive Care (tas i på handdukstorkat hår, och då kramar jag bara håret i handduken för att inte frissa det ännu mer), sen när det torkat helt brukar jag ta i Kevin Murphy Free Hold, tar en liten klick och sen gnuggar in det i händerna, sen kramar jag genom håret. Bästa är att det inte känns att man har något i håret
Båda går väldigt snabbt att ta i dock inte allt på en gång.

Det jag vet när jag har lockigt hår är att jag inte bör borsta eller kamma det för då kommer svintoburret fram, "kammar" det försiktigt med fingrarna och reder ut de värsta tovorna.

Sen har jag även använt Vision Haircare Thicker när jag rett ut håret, likadant där en liten klick smeta ut på händerna och krama i håret, använde den ofta före Kevin Murphy. Tycker produkterna är prisvärda då de räcker länge i alla fall för mig. Dock vet ja inte hur de funkar på andra hårrtyper.
Tack, ska kika på de produkterna! Han har nog grövre strån än men samma lockighetsgrad!
 
Jag har förvisso inte tjockt hår eller grova hårstrån, bilden är när jag enbart har duschat och låtit håret självtorka, har inte haft i något (försökte hitta någon gammal bild när jag hade de produkter jag brukar använda, men lättare sagt än gjort när jag föredrar att inte ta fram lockarna utan bär det rakt/vågit utan att använda plattång 😅 ).

Jag använder Noughty Intensive Care (tas i på handdukstorkat hår, och då kramar jag bara håret i handduken för att inte frissa det ännu mer), sen när det torkat helt brukar jag ta i Kevin Murphy Free Hold, tar en liten klick och sen gnuggar in det i händerna, sen kramar jag genom håret. Bästa är att det inte känns att man har något i håret
Båda går väldigt snabbt att ta i dock inte allt på en gång.

Det jag vet när jag har lockigt hår är att jag inte bör borsta eller kamma det för då kommer svintoburret fram, "kammar" det försiktigt med fingrarna och reder ut de värsta tovorna.

Sen har jag även använt Vision Haircare Thicker när jag rett ut håret, likadant där en liten klick smeta ut på händerna och krama i håret, använde den ofta före Kevin Murphy. Tycker produkterna är prisvärda då de räcker länge i alla fall för mig. Dock vet ja inte hur de funkar på andra hårrtyper.

Jag skulle döda för att få dina lockar! 😍
 
Jag använder Redkens arganolja. Gör superstor skillnad på mitt lite smårisiga hår, blir liksom "normalt" i kvaliteten. Tror kanske också att inpackning skulle kunna hjälpa mot frissigheten mer långsiktigt. @Monkie
 
Bed head tigi small talk i kombination med olaplex nr 3 använder jag. En liten mängd (några droppar bara) Olaplex efter hårtvätt som sedan får sitta i till nästa hårtvätt, bed head tigi small talk efter, också bara en liten klick, bara krama i, aldrig använda kam, hårborste eller annat på lockigt hår utan dra igenom med fingrarna i blött hår och rör det inte sedan är mitt bästa tips.
Jag använder också äppelcidervinäger i håret. Blandar 0,5-1 msk i ca 2 dl vatten och sprayar håret med det efter tvätt. Det dämpar statisk elektricitet vilket ofta är orsaken till burr om allt annat sköts rätt. Äppelcidervinäger ger också glans och ett välmående hår. Det luktar när håret är blött men det försvinner när håret har torkat.
Det viktiga är att hitta ett schampo håret trivs med och som sagt, inte använda borste eller kam.
 
Låter bra, men tror att det blir för svårt för honom att inte tväyta så ofta! Han är 19 och inte så intresserad, det ska vara lätt och snabbt. 😇
Lite arganolja el dyl i, lockar mitt hår snabbt. Men med lite då menar jag pyttelite, som en droppe. Och om man borstar in det blir ju håret rakt så det måste in lite med händerna eller borsta in och sedan duscha efteråt och inte borsta det efter duschen utan låta självtorka till lockar.

Med nyborstat hår har jag nära rakt, med duschat och oborstat kan jag ha korkskruvslockar i vissa längder.

(Jag borstar alltså då håret innan jag tvättar det, annars blir det ju en röra.)
 
Bed head tigi small talk i kombination med olaplex nr 3 använder jag. En liten mängd (några droppar bara) Olaplex efter hårtvätt som sedan får sitta i till nästa hårtvätt, bed head tigi small talk efter, också bara en liten klick, bara krama i, aldrig använda kam, hårborste eller annat på lockigt hår utan dra igenom med fingrarna i blött hår och rör det inte sedan är mitt bästa tips.
Jag använder också äppelcidervinäger i håret. Blandar 0,5-1 msk i ca 2 dl vatten och sprayar håret med det efter tvätt. Det dämpar statisk elektricitet vilket ofta är orsaken till burr om allt annat sköts rätt. Äppelcidervinäger ger också glans och ett välmående hår. Det luktar när håret är blött men det försvinner när håret har torkat.
Det viktiga är att hitta ett schampo håret trivs med och som sagt, inte använda borste eller kam.
Jag använder det också! häller igenom 5 dl vatten med en msk äppelcidervinäger efter tvätt, fungerar som balsam :D men duschar håret en gång till efter. Blir glansigt och trevligt, lätt att reda ut eller att strunta i att reda ut utan hemska efterverkningar.
 
Min son har lockigt tjockt hår, grova strån. Lockarna tar sig inte riktigt utan det blir ganska lätt som ett stort svintoburr. Tänker att det finns produkter att krama i vått hår som hjälper lockarna på traven lite?

Han gillar inte att håret blir stelt, kladdigt eller ser ut som att det är stylat.

Tips på produkt med rimlig prislapp?
Jag använder olja. En liten klutt som jag kramar i nytorkat hår. Finns säkert sådana oljor man kan använda på vått hår också.
 
Tack för alla svar! Tror faktiskt att vi har både tigis produkt och arganolja hemma, ska testa!
Vad roligt! berätta!

Det är säkert väldigt olika hur mycket arganolja ett hår tål innan man ser ut som slickad av en katt :D mitt kan variera från en droppe till mer i topparna för helt perfekt. Men lite i taget, en droppe, lite till osv, om man går över gränsen direkt och tar i från tårna det första man gör så kanske man tänker att det inte funkade så bra :laugh:. Då kan man iofs duscha varmt så rinner det ut och blir fint.

(För mycket gjorde jag med olivolja en gång, tänkte en tesked är säkert lagom, det var det inte. :rofl: )
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 403
Senast: anna_panna
·
Kropp & Själ Har sedan början av tonåren haft dålig hårkvalité, visserligen rätt tätt med hårstrån, men dom är tunna, frissiga och torra och helt...
2
Svar
24
· Visningar
4 547
Senast: Unafraid
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 901
K
Foder & Strö Hej! Är så att min ponny älskar mat och är lättfödd, och har ganska lätt att lägga på sig. Tar det hela från början så att det blir...
Svar
4
· Visningar
1 408
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp