Anna-panna

Trådstartare
Hello!
Jag är lite förvirrad när det gäller procenten i programmen. Jag har fått för mej att allt över 50% är "godkänt" och att allt över 60% är "mer än godkänt". Men jag har en kompis som säger att det är bara över 60% som man är godkänd. Så vem har rätt?:confused:
/anna:cool:

Sv: Procent

50 % = med tvekan godkänt
60 % = godkänt

enl TR

På inbjudanstävlingar och liknande clearro. brukar dock 50 % räknas som godkänt.

Jag tror att du har rätt 50 % godkänt iaf så tycker jag att det ska vara så. :idea:

Ja instämmer.

en 6:a är ju Godkänt
och en 5:a med tvekan godkänt.

På CR och dyl är 55 % rosett..

Förr om åren var 50 godkänt.

Waco skrev:
för mig är 60 % godkänt och 50 % dåligt :crazy:

Det är klart att det beror på vad man tycker är bra eller mindre bra, för de som har varit ute och tävlat är ju inte 50 % bra, men är man ny ute så tycker jag man ska vara glad för 50%.

Att sätta clear round på 58 % för att få rosett tycker jag är högt, oftast är det bara de som ändå placerar sig som får rosett, och då vill man ju inte ha en clear round rosett.
Nej, sänk clear rounden till 50% och det är fler än de som ändå får placeringar som kan få en rosett med sig hem. I hoppningen så räcker det att man går felfritt.

Låt oss göra det roligt även i dressyren och glöm inte bort de som är nya!

jo iofs. skulle det vara ett bra sätt att motivera "nybörjarna", men är det inte smartare att lära dom rida rätt, sitta rätt m.m från början...?

Anna-panna skrev:
Hello!
Jag är lite förvirrad när det gäller procenten i programmen. Jag har fått för mej att allt över 50% är "godkänt" och att allt över 60% är "mer än godkänt". Men jag har en kompis som säger att det är bara över 60% som man är godkänd. Så vem har rätt?:confused:
/anna:cool:

Att få över 60% betyder att du är godkänd enligt TR. Att få under 60% betyder att du är med tvekan godkänd. Dessa uttryck kommer sig av att du behöver kvalificera dig för att få tävla vissa klasser. För att tex få starta en nationell Lätt A skall ekipage ha uppnått minst 62% i Lätt A eller högre klass på regional tävling. Sen är det ju upp till dig själv att avgöra vad som är godkänt för dig, personligen. Men tänk över detta..varför fick du en femma som betyder "med tvekan godkänt" när domaren kunde ha satt en sexa för "godkänt"..det innebär ju att domaren tyckte att det fanns något i rörelsen som var tveksamt att godkänna.

Däremot tycker jag personligen att uttrycket "med tvekan godkänt" är väl luddigt..jag skulle tycka att uttrycket "ej helt godkänt" skulle vara bättre uttryck för siffran fem, för att undvika förvirring.

Ska man som ny på tävlingsbanorna vara glad för 50%? Om man har tävlat och fått 50% och dessutom är nöjd med det, så tycker jag att man ska stanna hemma och träna ett tag till innan man ger sig ut...

PathOfClovers skrev:
Ska man som ny på tävlingsbanorna vara glad för 50%? Om man har tävlat och fått 50% och dessutom är nöjd med det, så tycker jag att man ska stanna hemma och träna ett tag till innan man ger sig ut...

Håller med ovanstående talare,,,
Ska man vara nöjd med så låga procent så bör det bero på att något har hänt på banan, som ex, att hästen har blivit jätteskrämd av något och man missar massor, alt, trampat över dressyrstaketet :o
Annars bör man ju stanna hemma och träna.

Själv har jag väntat med att debutera tills jag vet att jag kan gå in och rida till en placering.

Enligt unghäst klasserna är 58% godkänt.
Men "Godkänt" är ju helt klart olika för olika personer och klasser och vilken domare. Det var en domare som dömde en reg tävling nu ihelgen vinnaren låg på 78,65% och den sämsta på 58,65% och då var det inte några säkilt bra ryttare. Utan domaren hade lagt sig högt bara. Det vara bara 1 som låg under 60%.

NoExit skrev:
Ska man vara nöjd med så låga procent så bör det bero på att något har hänt på banan, som ex, att hästen har blivit jätteskrämd av något och man missar massor, alt, trampat över dressyrstaketet
Annars bör man ju stanna hemma och träna.

Det är du det.. Varför bör "man stanna hemma och träna"? Det finns de människor som "tävlar mot sig själv" och ser en förbättring i procent som en jättevinst personligen, men kanske ligger under 50%

Det finns också de som har själva tävlingen som träning!? Det kan gå jättebra hemma på träning men brist på tävlingsnerver gör att det går kajko.

Om jag skulle tävla min häst för första gången och få 50% så kanske jag kan vara nöjd ändå.. kanske skritt och travprogrammet gick lysande medans vi gjorde bort oss i galopp.. jag har inte så höga krav på procenten, huvudsaken är att det går framåt!

Detta var även ett svar till PathOfClovers...

Tycker det är en tråkig inställning till andra som kämpar på och inte kanske uppnår de procent NI tycker är okej. För vems skull tävlar man, för min egen eller andras?

PathOfClovers skrev:

:bow: ....eller träna på att tävla(tävla mer;) ) för att tävla och träna är stor skillnad på ridning, alla kan vara världsmästare på hemmaplan, men bara en på tävlingsbanan.

Senast ändrad:

rostad skrev:
Enligt unghäst klasserna är 58% godkänt.
Men "Godkänt" är ju helt klart olika för olika personer och klasser och vilken domare. Det var en domare som dömde en reg tävling nu ihelgen vinnaren låg på 78,65% och den sämsta på 58,65% och då var det inte några säkilt bra ryttare. Utan domaren hade lagt sig högt bara. Det vara bara 1 som låg under 60%.

tänk om vi oxå kunde ha sådanna dommare här uppe:love: dommarna här känner bara till 5-6-7 skalan:mad:

Jag tycker inte heller att man ska utsätta hästen för en uppgift som den inte reder ut, det tycker jag är att lämna hästen i sticket. Med undantag för, som NoExit skrev, att det hänt något, hästen ville inte gå till kortsidan för att den tittat på något etc.

Det kanske beror på att jag tänker lägre program än dig. Ska jag starta min unghäst så blir det LC eller LB för att få tävlingsvana, både för honom och mig. I de programmen kan jag knappast utsätta honom för ngt han inte reder ut förutom att han kan bli rädd för vad som helst.

Dock skulle jag i första tävligen bli nöjd om vi klarar programmet med honom avslappnad.. vad sedan procenten är är egalt, för det är inte tävlingsmomentet jag är ute efter, utan vana för oss att tävla.

Därför tycker jag att det ser illa ut i mina ögon när somliga skriver att får man så dåligt som 50% ska man *hårddraget* inte vistas på tävlingsbanorna utan åka hem och träna ordentligt först.

Men det är ju min åsikt, som tydligen går stick i stäv med flera andras....

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
791
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 103
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?