Problemponny :(

Sv: Problemponny :(

Jag har haft en fångponny och tänkte ge lite förhoppningsvis bra råd. Det låter som din häst har förmycket av sockerätande bakterieflora i tarmen, pröva att ge mariatistel som är leverrenande och något tarmflora som exempelvis protexin(finns hos vet) i minst ett halvt år och se om hon tål mat sen. Din häst behöver inte vara lös i magen för att hon ska ha problem med tarmen. Du måste naturligtvis göra detta med tanke på din häst, om hon måste svälta kan du inte hålla henne vid liv. Mariatistel köper du hos borgeby kryddgård över nätet(inte dyrt)
Hoppas det fixar sig, tänk på att hon måste äta kan du inte ens fylla det behovet ta bort henne.

Jag har en islandshäst med både fång och knottallergi...

Knottallergin blir hjälpt med eksemtäcke hela tiden, står inne när det är som värst med knott samt att han blir behandlad med Horsol.

Fången har han inte varit drabbad av sedan han blev skodd med riktiga sjukbeslag, fick en väl anpassad foderstat och när det är sommar går han i en hage med yttepytte lite gräs och blir i stället fodrad med hö.

I den mest akuta fasen av fånget han hade fick han "butta", stå på boxvila 2 veckor, därefter sjukhage ett par veckor och sedan otroligt försiktig igångsättning...

Nu rids han precis som vanligt och tävlar i både western, dressyr och lite hoppning! :banana:

Vad jag menar är att det borde gå att göra något mer??

Det här lät ju mystiskt. Jag har aldrig hört om hästar som inte kan äta ens hö, utan att få fång. Att veterinärerna inte är till mer hjälp verkar ju också konstigt. Har ni varit på klinik och gjort en ordentligt undersökning, eller har ni tagit ut vet. till er? Har ni haft kontakt med hovslagare? Det finns ingen medicin mot fång. Smärtlindring ges ju när hästen har ont, men det finns ingen medicin som håller fång borta.

Vad menar du med hage utan gräs? Skogshage? Sandhage? Det behövs inte mycket för att fången ska komma tillbaka, så det ska inte finnas ett strå.

Först säger du att hästen får tillbringa sommaren i stallet pga. knottallergi, sedan säger du att det inte är så farligt längre. Hur ligger det egentligen till? Och om det är som du säger, att du vet att hon får det bättre om hon avlivas, ja, då ser jag inte vad som måste funderas på. Men hela fallet låter väldigt konstigt i alla fall. Ovanligt, åtminstone.

Hon står i en gräshage utan gräs, om ni förstår vad jag menar;)
Typ torr jord (absolut inte värsta jordhögen:eek:) utan lite mer platt..

Men jag sa att hon har knottallergi men den har börjat försvinna! Det var bara info! den var jätteextrem för att par år sen, kan väl vara bra med lite info..veterinärerna har ju sagt att hennes allergi kan höra ihop med fången.

Men jag har iaf börjat jag tömköra och longera henne.

Och ni verkar inte riktigt förstå vad jag menar tror jag,
min förklaring vart lite sluddrig:crazy:

Till alla er som skrivit om klinik/vet.station: Jag tor inte det hjälper, då hade nog de olika veterinärerna sagt det:(

aja, hoppas ni förstår..

Innan du tömköt och longerar bör du röntga hovarna på klinik, och se om hovbenet ändrat läge. Då får du också svar på lämpligaste beslaget.

Vill du ha en möjlighet att ha din ponny kvar och att hon ska få chansett smärtfritt värdigt liv så måste du åka in på klinik med henne.

/Alexandra - med två fånghästar i bagaget

Okej. det får väl bli så.
Vad brukar det kosta? vet inte ens om det finns någon i närheten:crazy:

Okej. det får väl bli så.
Vad brukar det kosta? vet inte ens om det finns någon i närheten:crazy:

Väldigt svårt säga vad det kostar, dels varierar det från klinik till klinik, och sen beror det på hur många röntgenplåtar som måste tas, och om hästen skos på kliniken eller ej, och sådant. Minst ett par tusen får du räkna med. Är hästen försäkrad, då tar ju försäkringen större delen av summan efter att självrisken är avdragen?

Var bor du någonstans?

Bara en nyfiken fråga, annars håller jag med de andra. Ta bort henne ifall hon inte ens kan äta hö. Har du kollar näringsinnehåll på hö och sådant. Orsaken till att jag frågar är att vi har en extrem fångponny i vårt stall. Vårt kraftiga hö får hon fång meddetsamma på. Nu har vi hittat ett hö med rätt kvot och än så längre går det bra. Inte så hög kvot och så får hon äta ordenligt av det.

Bara en nyfiken fråga, annars håller jag med de andra. Ta bort henne ifall hon inte ens kan äta hö. Har du kollar näringsinnehåll på hö och sådant. Orsaken till att jag frågar är att vi har en extrem fångponny i vårt stall. Vårt kraftiga hö får hon fång meddetsamma på. Nu har vi hittat ett hö med rätt kvot och än så längre går det bra. Inte så hög kvot och så får hon äta ordenligt av det.

Vi köpte hö som var typ två år, inga proteiner i. (inte mögligt asså! :eek: ) som var fint men hon fick fång av det också:(

Alexandra_W: Hon är inte försäkrad. vi får se hur det blir..
Jag bor utanför Västervik.

Låta henne somna in gör din bästa kompis den största tjänsten du kan ge henne. jättejobbigt, jag vet, tog bort min för snart 2 veckor sedan men efteråt var det skönt att veta att hon ej lider längre.

Proteinsnacket är gammalt och gäller inte längre. Vad som är väsentligt är kvot, sorts hö (gärna timotejbaserat). Det är bra att det inte är mögligt, givetvis. Men det låter inte som ett bra hö för någon annars.

Min stallkamrat vattnar allt sitt hö i cirka tjugo minuter för att bli av med fructanet (som är det som man numera tror orsakar fång). Det är nämligen vattenlösligt.

Jag förstår att det inte är du utan föräldrarna som bestämmer, och jag säger inte det här för att vara elak. Men om du/ni inte tar henne till klinik och en gång för alla reder ut VAD som felas henne, samt hur mycket skada de upprepade fånganfallen gett, så är det bästa och för övrigt ENDA rätta att låta henne somna in nu.

Lycka till. Jag har inte stenkoll på klinikerna därnere, eller vilka som är bra etc. Men kliniker finns det. Det finns definitivt en på Kalmartravet, sen om den är bra eller dålig är en annan femma. Även på Mantorp finns en ATGklinik, borde vara hugget som stucket avståndsmässigt från Västervik.

Bägge de klinikerna har röntgen.

Vi köpte hö som var typ två år, inga proteiner i. (inte mögligt asså! :eek: ) som var fint men hon fick fång av det också:(

Varför snurrar du till det så?
Ett hö som är två år gammalt i dessa fuktiga vintrar vet jag inte precis om jag hade velat ha. Men bortsett från det.
Ett hö utan proteiner tror inte jag finns. Däremot kan det vara låg proteinhalt i det. Vad har möglet med proteinerna att göra?

En fånghäst ska inte äta ett hö med låg proteinhalt då måste den äta massor av det höet för att eventuellt lyckas få i sig tillräckligt med proteiner så att bla vävnaderna i hovarna kan läka ihop igen. Om den äter massor av sådant hö får den i stället i sig mycket av de kolhydrater som kan orsaka fång. Så det blir bara ännu värre.

Är du säker på att det gamla höet inte var/är mögligt? Det kan vara svårt att se och kan nog vara en orsak till fång i sig. Naturligtvis behöver det inte vara mögligt bara för att det är gammalt.

Ett hö förlorar förresten enbart vitaminer vid korrekt lagring. Dvs är den hygieniska kvaliten okej, så kommer både energi och proteinvärdet vara precis detsamma som vid skörden på ett hö som är 1, 2 eller 3 år gammalt.

Så fjolårshö är inte generellt proteinfattigare än årshö, utan det beror helt på när det slogs, hur det odlats etc. Ett fjolårshö kan ha mycket, mycket bättre värden än årshö.

Och fånghästar ska ha ett välbalanserat grovfoder med samma kvot melan protein och energi som 'alla andra' hästar. De har inte på minsta vis mindre behov av protein än icke fånghästar.

Däremot är de ofta känsligare än andra hästar för magtarmstörningar, vilket att gammalt halvdåligt lagrat foder kan bidra till.

Ett hö förlorar förresten enbart vitaminer vid korrekt lagring. Dvs är den hygieniska kvaliten okej, så kommer både energi och proteinvärdet vara precis detsamma som vid skörden på ett hö som är 1, 2 eller 3 år gammalt.

Jag antar att du inte svarar mig utan ts. Det är helt OK. Det var det jag menade med att det är klart att det måste innehålla protein även om det är gammalt.

Till ts
Det finns mer man kan göra förutom att vattna höet som du redan fått tips om. Jag ger lusern, betfor och vanlig bakjäst till min fånghäst för att hennes mage/tarmar ska få lite hjälp. Lusernet innehåller även mkt protein. Hon hade lindrig fång för ett år sedan och mår nu bra trots att hon gått i stora hage nästan hela tiden.
Det är möjligt att din häst inte tål socker och då ska den nog inte få vanlig betfor (utan i så fall melassfri).
Men jag tycker nog att ett klinikbesök är det enda rätta eller att du vänder dig till ngn annan veterinär som är bra på fång. Om man har en så pass sjuk häst tycker inte jag att det är lämpligt att bara vända sig till ett forum. Men det är min åsikt.

Ang höet: vi köpte det från ett tävlingstall och dom använde det själva, såklart det inte är mögligt! Jag ger inte mina hästar mögligt gammalt hö bara för att en av dom har fång? :smirk:

Forest Autumm: Jag har precis pratat med min mamma (som f.ö har hållt på med hästar hela livet så ni inte tror att jag frågar någon som inte vet ett skvatt..) och hon sa att det inte finns så mycket att göra åt saken:( Hon (ponnyn) har så pass ovanlig och extrem fångsjukdom att det inte finns så mkt att göra åt det. Och jag pratade med min mamma om det här efter jag bad om hjälp här. Det skadar väl inte med lite extra åsikter om jag frågar er här? Eller?

Jag kan väl inte hjälpa att jag snurrar till det, är verkligen ingen bra förklarare och det vet jag..

Ang höet: vi köpte det från ett tävlingstall och dom använde det själva, såklart det inte är mögligt! Jag ger inte mina hästar mögligt gammalt hö bara för att en av dom har fång? :smirk:

Forest Autumm: Jag har precis pratat med min mamma (som f.ö har hållt på med hästar hela livet så ni inte tror att jag frågar någon som inte vet ett skvatt..) och hon sa att det inte finns så mycket att göra åt saken:( Hon (ponnyn) har så pass ovanlig och extrem fångsjukdom att det inte finns så mkt att göra åt det. Och jag pratade med min mamma om det här efter jag bad om hjälp här. Det skadar väl inte med lite extra åsikter om jag frågar er här? Eller?

Jag kan väl inte hjälpa att jag snurrar till det, är verkligen ingen bra förklarare och det vet jag..

Jag har inte påstått att du ger den mögligt hö - fick bara inte ihop det med det andra du skrev.
Jag är medveten om att det inte är lätt att förklara när man skriver korta inlägg. Jag kan själv snurra till det ganska bra. Men det är svårt att förstå hur det är med din häst.

Om det är så att det inte är mkt att göra åt fången så tycker inte jag att det är ngn tvekan om vad ni måste göra. Men jag antar att du vill ha annat svar.
Det jag kan säga i så fall är att bara för att man har hållt på med hästar i hela sitt liv behöver man inte veta allt om fång för det. Jag började rida 1968 och har fortsatt sedan dess förutom ett längre uppehåll på tretton år för ganska länge sedan. Men när min häst fick fång för ett år sedan trodde jag att fång berodde på att hästen hade ätit för mkt protein. Det trodde man på den tiden när jag red som ung och jag kom i kontakt med några hästar som fick fång.
Nu har jag tagit reda på mer och vet att det inte är så. Jag vet också att forskningen har gått framåt mkt den senaste tiden och även om man inte har lyckats hitta ngt som botar sjukdomen kan man ändå göra ganska mkt för att förhindra att den kommer tillbaka. Det viktiga är nog att hitta en veterinär som är insatt i den senaste forskningen. Men din mamma vet kanske allt detta redan.

Jag påstod inte att hon visste ALLT..men hon vet väldigt mycket iaf. Allt känns så jobbigt nu, kan inte tänka klart eller förklara så att ni förstår hyfsat..jag är bara så, ledsen..
Tänk om jag avlivar henne, går till stallet varje dag och ser hennes tomma box. jag skulle inte klara det.
jag vet att jag tänker egoistiskt men jag kan inte hjälpa det! jag älskar henne för mycket.

Jag ska se vilka smärtlindrande mediciner jag kan ge henne. Men just nu har inte fång, det är mer på sommaren, våren & hösten. då kanske hon är frisk bara några veckor på all den tiden..och jag har gett henne smärtlindrande medicin förut men jag märkte inte så mycket..

jaja, nu måste jag gå ut och longera henne:)
Hejdå.

Senast ändrad av en moderator:

Tänkte skriva om knottallergin men såg sen att det bara var info.

Senast ändrad av en moderator:

Jag påstod inte att hon visste ALLT..men hon vet väldigt mycket iaf. Allt känns så jobbigt nu, kan inte tänka klart eller förklara så att ni förstår hyfsat..jag är bara så, ledsen..
Tänk om jag avlivar henne, går till stallet varje dag och ser hennes tomma box. jag skulle inte klara det.
jag vet att jag tänker egoistiskt men jag kan inte hjälpa det! jag älskar henne för mycket.
Jag ska se vilka smärtlindrande mediciner jag kan ge henne. Men just nu har inte fång, det är mer på sommaren, våren & hösten. då kanske hon är frisk bara några veckor på all den tiden..och jag har gett henne smärtlindrande medicin förut men jag märkte inte så mycket..

jaja, nu måste jag gå ut och longera henne:)
Hejdå.

Om du älskar henne gör du vad som är BÄST för henne.

Och longera inte förrän du vet hur hovbenen ser ut - snälla =/

Och ge smärtlindring mot VAD, om hon inte har fång?

Jag börjar önska du är ett troll =/

Liknande trådar

Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 584
Hästhantering Har ni fånghästen själv? Tillsammans med andra fånghästar? Tillsammans med friska hästar? Jag har sedan en av mina hästar fick fång...
Svar
14
· Visningar
2 169
Senast: taccotad
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 979
Hästvård Sly, bark ,löv, mossa, lingonris, blåbärsris, hallonris etc. Finns det någon forskning/kunskap om vad andra växter än gräs innehåller...
Svar
1
· Visningar
2 360
Senast: Noak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka