Problemponny :(

Sv: Problemponny :(

Hon är ju pigg och kry NU!
Men det kommer tydligen inte att hålla i sig.
Vi har inte pratat med vet idag men min mamma sa att vet redan hade sagt det och det visste inte jag om.

Och det är just det jag menar att det GÅR INTE att på telefon säga ett smack om det.

Du kan inte säga någonting om saken utan att göra en utredning. Som inkluderar röntgen.

Däremot kommer det inte hålla i sig som ingen ändring görs mot hur det varit innan. Men beroende på hovbenets läge så kan ändrad verkning/skoning, ev sjukbeslag, förändrad utfodring och ridning etc göra STOR skillnad.

Men för att veta om det är lönt måste man studera graden av hovbenssänkning och eller rotation, och för att kunna verka/sko rätt behöver man veta hur hovbenet ser ut, för att ens veta om det är fång som hon har haft/som ger henne problem måste man - just det - kika hur det ser ut i hovarna.

Men veterinären har ju kollat henne hemma hos oss!
Det är klart att vi inte bara pratar i telefon.

Alltså, veterinären sa att det inte är så mycket att göra åt. Det var inte jag som sa det!
Men jag vill helst av allt röntga henne, och jag har inte bestämt något om hjälmen. Men det kommer minst eett år att spara ihop det och då är det försent.

Men veterinären har ju kollat henne hemma hos oss!
Det är klart att vi inte bara pratar i telefon.

Alltså, veterinären sa att det inte är så mycket att göra åt. Det var inte jag som sa det!
Men jag vill helst av allt röntga henne, och jag har inte bestämt något om hjälmen. Men det kommer minst eett år att spara ihop det och då är det försent.

Veteriären har inte röntgensyn.

Ett år att spara ihop? Dina föräldrar då? De torde vara ekonomiskt ansvariga för ponnyn, och om de inte vill försöka så självklart så avliva. Men om de vill de ska bli bra?

Det lär nämligen bli lika dyrt eller dyrare att avliva som att kolla upp på klinik (såvida ni inte ska begrava hemma), så som jag ser det hänger det på vad dina föräldrar vill? Försöka eller inte?

Jag håller helt med Alexandra W.
Hur kan en häst vara pigg i ena minuten och obotligt sjuk i den andra?
Jag undrar lite över varför ni så bestämt vet att det inte går att bota henne om hon nu är så mkt bättre.

Jag är medveten om att fång är en allvarlig sjukdom och att antagligen inte alla hästar går att bota. Jag tycker inte heller att det är fel att avliva hästen om det inte går att göra något.
Men samtidigt så tror och hoppas jag verkligen (med tanke på min egen lilla häst) att man kan komma ganska långt om man tar hand om den på rätt sätt.

Min mamma tycker att vi ska ta bort henne,
efter vad vet har sagt, jag vet att vi borde röntga henne och jag tjatar och tjatar men hon säger att vi inte har pengar.
Men hon säger efter vad vet har sagt och kolat henne så är det bara att ta bort henne.
Dom kan inte betala, som jag redan skrivit., vi bygger ett nytt hus. Och du tror det är gratis?

Tror du verkligen det är så lätt för mig nu?

Min mamma tycker att vi ska ta bort henne,
efter vad vet har sagt, jag vet att vi borde röntga henne och jag tjatar och tjatar men hon säger att vi inte har pengar.
Men hon säger efter vad vet har sagt och kolat henne så är det bara att ta bort henne.
Dom kan inte betala, som jag redan skrivit., vi bygger ett nytt hus. Och du tror det är gratis?

Tror du verkligen det är så lätt för mig nu?

Nej, jag tror inte det är lätt för dig. Jag har full förståelse för att det är jobbigt för dig. Jag vänder mig emot de rena faktafel som finns i tråden.

Det ÄR helt okej att ta bort en häst för att bespara den från framtida lidande. Utan minsta tvekan. Jag höll min högst älskade valack i förmiddags när han tog klivet in i himlen. Jag skulle kunna åkt och röntgat och se hur mycket värre det var och om det var ide att behandla igen. Jag skulle kunna behandlat igen. Det skulle kunnat gett oss många fina år extra tillsammans. Men jag valde att låta honom somna, för att bespara honom lidande i framtiden, oavsett om det skulle komma om 2 månader, 2 år eller 10 år. Däremot så sa jag inte att 'det går inte att behandla, det är ingen ide'. För jag VET inte det. Eftersom jag inte åkte in och röntgade. Jag TROR det var kört (dvs ej behandlingsbart), men jag VET INTE.

Jag hade kunnat ta ut en veterinär, som tittade på hästen, konstaterade att med 99.9% säkerhet var det spatten som spökade igen. Och hon hade kunnat säga att med tanke på ålder och historia och bla bla så var det inte troligt det skulle bli bra. Men hon hade bara gissat hon med, för den ENDA som kunde svarat på om det var kört eller inte är röntgenapparaten på kliniken.

Så jag vänder mig emot att säga att 'det går inte behandla, vi MÅSTE ta bort'. För det vet ni inte. Det är fortfarande INTE fel att ta bort, alls. Men jag stör mig på sakfelen.

Och så, ärligt, stör jag mig extremt på folk som har 'råd' med märkeshjälmar och nya hus och grejer men inte att ge de hästar de har vård. Iofs är huvudsaken att de har råd att avliva (men som sagt, lika dyer eller dyrare än koll om ni inte begraver hemma). OBSERVERA att ekonomibiten inte är 'ditt fel', det är dina föräldrars (dock undrar jag fortf hur märkeshjälmen kommer in i bilden).

Men klappa extra mycket på din ponny nu, och ta farväl av henne. Hon kommer äta gräs i massor utan fång, och galoppera på oömma, fina hovar uppe i himlen.

Förstår att det är jättejobbigt för dig, men har man inte råd att ta sin häst till klinik så ska man inte ha häst. Själv har jag aldrig haft råd att ha egen häst förrän nu när jag är vuxen och stadgad.

Tycker att det är väldigt oansvarigt av dina föräldrar att inte ta sitt ansvar:mad:

Förstår att det är jättejobbigt för dig, men har man inte råd att ta sin häst till klinik så ska man inte ha häst. Själv har jag aldrig haft råd att ha egen häst förrän nu när jag är vuxen och stadgad.

Tycker att det är väldigt oansvarigt av dina föräldrar att inte ta sitt ansvar:mad:

Fast de tar sitt ansvar om de avlivar. Faktiskt. Kanske inte idealvägen, men en väg HELT i ponnyns välfärds bästa. Den lider ju inte av att tas bort.

Så att ta bort för man inte har råd att behandla tycker jag är helt acceptabelt (även om jag själv aldrig skulle vilja hamna i den situationen, jag har varit nära dock). Då är det MYCKET värre med de som inte har råd att behandla men vägrar ta bort..

Fy, nu gråter jag ju. Men jag LOVAR att jag har sagt till mina föräldrar: "Måste vi bygga hus? Kan vi inte tänka på hästarna ist? Vi har ju redan ett hus."
Och det där med hjälmen, jag har inte bestämt något om den, det är bara det att jag behöver en ny tävlingshjälm men det kan vänta.
Jag vet att jag har skrivit väldigt 'sluddrigt' och det får ni ursäkta.

Jag kommer verkligen att sakna henne. Men jag vet att hon kommer få det bättre och då blir det lite bättre.
Det är så jobbigt, jag kan inte hantera sorgen så bra, eftersom jag är så ung och väldigt känslig.

Nu ska jag gå ut och kela hela kvällen. Hejdå.

Du känner inte mina föräldrar:mad:
Dom tar ansvar, det kan jag lova dig. Men kanske inte just i det hät läget och det gör mig oxå arg.

Men hon kommer få det så mkt bättre om vi tar bort henne.

Håller helt med dig. Jag skrev lite kort, men jag menar ju att man måste åtgärda med någonting. Har inget emot att man tar bort en häst ist för att behandla men jag har något emot att man inte gör någonting alls!

Jag menar inget illa mot mina föräldrar, dom hjälper till så otroligt mycket med mina två små ponnisar men i det här läget är det ekonomikärvt.
Nejmen, nu måste jag ut, hejhej.

Nej jag känner inte dina föräldrar, men som du beskrivit här i tråden så tycker jag att det hela är skött dåligt. Nu har ni ju tagit beslutet att hästen ska få somna och det tycker jag verkar vara rätt beslut.

Har själv varit i liknande sits som du är nu med fånghäst. Tog bort henne och det var jättejobbigt, men jag ångrar det inte för hon har det bättre nu. Du gör det som är bäst för din häst så får du tänka när det känns som mest jobbigt.

Kram

Fy, nu gråter jag ju. Men jag LOVAR att jag har sagt till mina föräldrar: "Måste vi bygga hus? Kan vi inte tänka på hästarna ist? Vi har ju redan ett hus."
Och det där med hjälmen, jag har inte bestämt något om den, det är bara det att jag behöver en ny tävlingshjälm men det kan vänta.
Jag vet att jag har skrivit väldigt 'sluddrigt' och det får ni ursäkta.

Jag kommer verkligen att sakna henne. Men jag vet att hon kommer få det bättre och då blir det lite bättre.
Det är så jobbigt, jag kan inte hantera sorgen så bra, eftersom jag är så ung och väldigt känslig.

Nu ska jag gå ut och kela hela kvällen. Hejdå.

Det är en klen tröst, men när det är över, så känns det lättare. Den absolut värsta tiden upplever du NU. Den mellan att beslutet är taget och det sker. Den är värst, oavsett om man är gammal eller ung, och oavsett om det är första gången eller man har varit med förr.

Så det blir lättare sen, även om det inte känns så nu och inte är någon tröst nu.

(Jag ska släppa ekonomidiskussionen, det är fel tillfälle, men jag hisnar över vissa formuleringar).

Pussa nu lillponnyn riktigt ordentligt, och boka tid åt henne så fort som möjligt!

Jag menar inget illa mot mina föräldrar, dom hjälper till så otroligt mycket med mina två små ponnisar men i det här läget är det ekonomikärvt.
Nejmen, nu måste jag ut, hejhej.

Efter att ha läst tråden så tycker jag absolut att ponnyn ska få somna in. Den kommer ju inte få gå igenom en ordentlig utredning hur som helst och därmed kan den inte få rätt behandling.

Men är lite nyfiken på hur man inte kan ha råd att åka till klinik och ist väljer att avliva.. Det kostar minst 5000:-

Men är lite nyfiken på hur man inte kan ha råd att åka till klinik och ist väljer att avliva.. Det kostar minst 5000:-

Jag tog ju också upp att det blir lika dyrt eller dyrare att avliva. Samtidigt så om man inte tror på prognosen så måste man ju ta med i beräkningen att man FÖRST kan få betala X tusen för att utreda, och sen Y tusen för att avliva. Jmf med 'bara' Y tusen för att avliva.

Sen är din summa fel, det kostar inte minst 5000 kr. Däremot är det inte billigt, och det går utan svårighet att komma över 5000 kr.

Men om man begraver hemma kan man få en rätt låg kostnad. Anlitar man lantbrukstjänst så kan man räkna med ca 4000 kr. (Vet inte om de har samma i hela landet men i stora delar iaf om man kikar här på Buke.)

Jag tog ju bort med lantbrukstjänst idag - 3900 kr. Och de tidigare två på klinik, strax under 7000 kr om jag inte minns fel (KAN varit strax under 8 000, ids inte kolla, men tror det var 7). Och även det lägre priset där får man utan problem plåtar och en bedömning för på närmaste ATG-klinik ja. Men då gäller det ju förvisso att man har kvar till avlivningen. Vilket jag är rätt säker på att TS föräldrar har, man kan inte ha hus om man inte har möjlighet få fram sådana pengar. Men sen är det ju alltid en personlig värdering om hur mycket pengar man vill lägga i olika lägen. Och väljer man att avliva isf att utreda och riskera att ändå få avliva så är ju det okej. Fast då får man gärna stå för att det är anledningen...

Jo du har rätt.

Tycker hur som helst att det bästa för ponny är att somna in. Men det är tufft :(

Oavsett VAD så är det ändå uppseendeväckande att Du säger att du inte har råd med klinik, trots att du verkar shoppa hästprylar i kubik, och att du säger att det inte finns någon klinik i närheten. Kalmar o Mantorp ligger helt klart inom rimligt avstånd.

Att du får kritik när du ojar dig över din sjuka häst, och är ledsen för att du måste ta bort den, men inte verkar seriöst vilja försöka utreda felet och hellre lägger pengar på en snygg ridhjälm är inte så konstigt...

Läste nu klatr tråden, och visst är det synd om dig på sätt och vis. Att ta bort hästen verkar vara det bästa i dagsläget, trots allt.

Lycka till!

Senast ändrad:

JAG vill reda ut problemet. Men vår ekonomi är dålig pga av husbygge. Vi hade ju inte dålig ekonomi innan vi började bygga utan den är ju kärv efetrsom vi bygger. Hängde ni med? Och jag handlar då inte mycket hästprylar. Det mesta önskar jag mig i julklapp och det där hjälmtjatet, jag har inte en enda krona till en hjälm nu. jag behövde mest info om olika hjälmar.
Jag har verkligen inte mycket hästsaker och shoppar nästan aldrig, kanske 4-5 ggr om året. Ett träns, en sadel, två schabrak, ett par senskydd från Börjes för typ 60:- och några täcken, och en gammal Pinto. oj..jag har verkligen mycket ni.. Inget av dom i dyra märken, allt är typ budget.
Men jag nöjer och är tacksam över det lilla jag har.
Jag lägger ut penagr på foder också, men det är väl ganska nödvändigt, eller?

Jag är verkligen ledsen över det här, men jag vet att hon får det bättre om jag tar bort henne.
Jag vill bara hennes bästa, men bara för det är jag inte rik. Vilket jag gärna skulle vart om det var möjligt.
Om någon annan hade skrivit som jag nu, hade jag skrivit precis som er, att jag ska betala klinik och allt det där..
Men nu när jag är i den positionen själv och jag vet hur det är. Så ni kanske inte förstår riktigt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 584
Hästhantering Har ni fånghästen själv? Tillsammans med andra fånghästar? Tillsammans med friska hästar? Jag har sedan en av mina hästar fick fång...
Svar
14
· Visningar
2 169
Senast: taccotad
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 979
Hästvård Sly, bark ,löv, mossa, lingonris, blåbärsris, hallonris etc. Finns det någon forskning/kunskap om vad andra växter än gräs innehåller...
Svar
1
· Visningar
2 360
Senast: Noak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka