Problemponny :(

Sv: Problemponny :(

Jag kan nog inte ge betfor, eftersom det är så mycket socker i.
Hennes knottalrgi beror just på att när hon äter gräs, sockret i gräset går ut i blodet och knottena försöker äta upp henne. Sockerblod är ju godare för dom..

Jag kan ju fråga vet om lucern:idea:

Hon får Hippo vitlök/mineral blandning och foderjäst och kanske en skvätt havre så hon äter upp mineralerna:angel:

Jag kan nog inte ge betfor, eftersom det är så mycket socker i.
Hennes knottalrgi beror just på att när hon äter gräs, sockret i gräset går ut i blodet och knottena försöker äta upp henne. Sockerblod är ju godare för dom..

Jag kan ju fråga vet om lucern:idea:

Hon får Hippo vitlök/mineral blandning och foderjäst och kanske en skvätt havre så hon äter upp mineralerna:angel:

Det är inte så mycket socker i betfor. Det socker som har funnits från början har man tagit och framställt vanligt socker av. Betfor är framställt av det som blivit över vid sockerframställningen. Men man kan hälla av vattnet för säkerhets skull. I gräs däremot kan det finnas massor av socker precis som du skriver.

Havre ger jag inte till min fånghäst.

Okej, så jag ska nog testa med betfor och om hon inte reagerar så fortsätter jag eller? och ingen havre!

Got it! :)

Hej igen ville bara tala om att det kan vara ett "meck" m algerna men får man bara rutin så går det av bara farten. rensningen luktar en del att koka så det kan vara bra om det finns möjl till kokplatta. och tänk på att det lätt kan koka över, vi gjorde för flera dagar åt gången

Betfor innehåller socker, som inte är bra vid störd tarmflora. Dessutom reagerar vissa hästar mer på socker än andra, dvs är känsliga. Fibrer finns det andra vägar att tillföra, t ex via stråfoder. Undvik kraftfoder övht på en fångis, spec en som inte är stabil.Det kan gå kanonbra, och det kan gå åt skogen.

Lucern är generellt ett bra foder om inte kraftfodrets protein räcker till. Men om TS häst nu är så hyperkänslig att den inte tål hö, då skulle jag inte våga med lucern. Lucern är varmluftstorkat alf-alfahö, som är betydligt mer drag i än normhöet iofs, men tål de inte hö/gräs så tål de knappast varmluftstorkat gräs heller.

Fördelen med lusern är vad jag kan förstå dels att det inte innehåller så mkt fruktan och dels att det innehåller bra fibrer. Om hästen inte tål hö kanske den tål lusernet bättre (min spekulation i och för sig men inte helt taget ur luften). den största skillnaden mellan hö och lusern måste väl annars vara proteininnehållet och det borde inte spela så stor roll eftersom det kommer från ett grovfoder. Det är ju inte fel att hästen får proteiner.

Sedan envisas jag med att betfor innehåller speciellt nyttiga fibrer. Om man är rädd för sockret och det ska man kanske vara så finns det betfor utan socker eller så kan man hälla av vattnet där en del av sockret har lösts sig.

Visst kan man vattna av betforn, eller köpa melassfri.

Men TS har en häst som har en i grunden skev foderstat, och som sägs inte tåla hö. Det måste utredas INNAN man börjar mixtra med kraftfoder. Utred VAD den inte tål och VARFÖR först, sen kika på foderstat.

Jag har alltså inget emot varken lucern eller betfor, jag vill dock inte se det i TS hästs foderstat just nu. TS häst behöver få ordning på grunden FÖRST.

Fler hästar är överkänsliga mot lucern än andra grässorter btw.

Jag använder redan knottäcke och salva, men knottallergin är inget större problem längre, var bara lite info.
jag har letat och tänkt som en galning efter nån som vill rida..men den enda jag kan tänka mig var min lillasysters kompis lillasyster, men hon har precis slutat rida!! :(
Alexandra_W: Hon tål inget hö eller gräs. Hon får fång om hon äter hö typ i 1-2 veckor (som jag sa, ett tag)
Och hon har fått blödningar i hovarna ett antal gånger.
Min mamma (hästkunning) tycker det är bäst så, att vi låter henne somna:cry:

Menar du Josefin??hon har inte slutat rida helt utan hon rider hoss ielina ibland,jag tror hon skulle tycka de va kul att rida din polle!ska fråga henne många kramar/rebecca o

Det skulle vara jättebra, om det gick..
Men jag vet inte om det går..måste kolla upp allt först.

Det är inte säkert att hon kan ridas,
men vi får väl se.

Jag brukar ju rida henne när hon är frisk, konstigt nog så orkar hon gallopera jättemycket (hon blir ju aldrig trött!) och är fem ggr så pigg som Pommac:angel::D Jag är ju jättelång för henne:)

Tänkte rapportera lite:)

Hon mår jättebra:D Går ut och går med henne varje dag.
Jag ger henne halm blandat med hö just nu.
Hoppas verkligen det håller i sig.

Du har valt att inte ta till klinik utan att chansa? (För det lär ju inte handla om pengarna iom dagens utrustningstråd).

Jag glädjs åt att hon har en bra period och hoppas den håller i sig, men beklagar att du inte valde att utreda ordentligt.

Jag tror inte att ts tar till sig våra råd. Efter vad jag förstår har hon inte ändrat på ngt sedan sitt första inlägg.

Jag tar till mig era råd, det gör jag. Det finns inte ens en klinik här omkring? Jag har ändrat ska du veta.
Men alla kanske inte är lika rika som ni.
Det är klart att hästen hälsa kommer i första hand, jag är inte helt dum i huvudet, men det är inte alltid som man har råd.
Men jag orkar inte hålla på och tjafsa med er, det verkar som hon är frisk och kry men jag ska kolla med vet först och se vad hon säger.

Pratade precis med mamma. :(
Den är obotlig, och det sa veterinären också.

Vi ska ta bort henne. :cry:

Vad var det för fel på ATGklinikerna då? Du har två st inom ca 10 mils avstånd ju? (Mantorp och Kalmar). Jag tipsade om dem redan på sidan två i tråden, bägge klinikerna har rtg.

Och du kan för fasiken inte inte ha råd med ett behövligt klinikbesök, men att köpa en 'dyr' märkeshjälm, nu driver du med mig??

Enda sättet att vet om hon är frisk eller bara symptomfri är en rtg av hovbenen.

Pratade precis med mamma. :(
Den är obotlig, och det sa veterinären också.

Vi ska ta bort henne. :cry:

Hon är frisk och kry i ena inlägget, i andra är fånget obotligt?

Jag förstår att det är dina föräldrar som bestämmer, och det är aldrig fel för hästen att ta bort. Men varken dina föräldrar eller en veterinär på telefon kan uttala sig om det går att göra något eller ej, om hästen inte är röntgad, och idag är pigg och kry???

Hon är ju pigg och kry NU!
Men det kommer tydligen inte att hålla i sig.
Vi har inte pratat med vet idag men min mamma sa att vet redan hade sagt det och det visste inte jag om.

Jag trodde att vi kunde 'bota' den men det gick visst inte.

Liknande trådar

Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 584
Hästhantering Har ni fånghästen själv? Tillsammans med andra fånghästar? Tillsammans med friska hästar? Jag har sedan en av mina hästar fick fång...
Svar
14
· Visningar
2 169
Senast: taccotad
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 979
Hästvård Sly, bark ,löv, mossa, lingonris, blåbärsris, hallonris etc. Finns det någon forskning/kunskap om vad andra växter än gräs innehåller...
Svar
1
· Visningar
2 360
Senast: Noak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka