Problemponny :(

Sv: Problemponny :(

Och jag ska begrava henne hemma. Jag vill ha henne hos mig.
Även om hon alltid finns i hjärtat.

Det är en klen tröst, men när det är över, så känns det lättare. Den absolut värsta tiden upplever du NU. Den mellan att beslutet är taget och det sker. Den är värst, oavsett om man är gammal eller ung, och oavsett om det är första gången eller man har varit med förr.

Så det blir lättare sen, även om det inte känns så nu och inte är någon tröst nu.

(Jag ska släppa ekonomidiskussionen, det är fel tillfälle, men jag hisnar över vissa formuleringar).

Pussa nu lillponnyn riktigt ordentligt, och boka tid åt henne så fort som möjligt!

Hur kan du ha mage och uppmana att ta bort ponnyn snabbast möjligt???:confused: Hon är ju helt besvärsfri och frisk för tillfället och frisk sedan en ganska lång tid tillbaka. Sedan flera månader tillbaka som jag fattat det. Man förundras hur folk tänker....

Nu gråter jag för jag tycker så synd om dig med tanke på ponnyn och alla knepiga svar du fått i denna tråd:(:eek::devil:

Jag har läst hela tråden nu och känner att det måste finnas en bättre lösning på det här fallet just nu i alla fall. Du är lika gammal som min dotter och det är en mkt känslig ålder men det verkar ingen här förstå, inte ens dina föränldrar!

Här kommer mina råd/tips: Alt.1 Låna ut ponnyn på foder med all information om kosthållning, hage utan gräs och specialskoning väldigt ofta osv. Då blir ni av med ponnyn som ni inte har någon användning av och ni blir även av med kostnaderna för foder etc samt att ngn annan mindre tjej/kille blir glad som kan rida din ponny som också blir glad av att bli riden, skött och ompysslad ordentligt.

Alt.2. Låt ngn mindre tjej rida din ponny fast den står kvar hemma hos dig. Det fanns ju en som nog skulle vilja såg jag tidigare i tråden. Då kan ni väl rida tillsammans ibland?

För båda alternativen gäller att om eller när din ponny får ett återfall i fång så avlivar ni henne. Varför i hela friden ska ni ta bort henne nu när hon är så pigg och ohalt? Maten till ponnyn löser sig. Min utgångspunkt har varit att röntgenbesök/klinik inte är aktuellt. Men man vet ju aldrig om en fodervärd kanske skulle vara intresserad av att göra och bekosta röntgen om ponnyn blir dålig i fång igen.

Hoppas att det här ger dig lite hopp, din ponny är ju så pass ung. Visa mitt inlägg för din mamma. Jag är hästkunnig, har häst och en 14årig dotter som tävlar precis som du gör.

Vet inte och förstår inte varför alla bara ser två utvägar: Klinik eller slakt??? Det finns andra möjligheter om ponnyn är fräsch för tillfället. Som sagt, ingen veterinär i hela världen kan säga om fången är obotlig utan att ha tittat på röntgenplåtarna och knappt då ens. Det är ju inte säkert att fången behöver komma tillbaka om ponnyn sköts rätt.

Hur kan du ha mage och uppmana att ta bort ponnyn snabbast möjligt???:confused: Hon är ju helt besvärsfri och frisk för tillfället och frisk sedan en ganska lång tid tillbaka. Sedan flera månader tillbaka som jag fattat det. Man förundras hur folk tänker....

Eftersom TS mår DÅLIGT av hur det är nu. Att ha en ponny hon vet att hon ska förlora. Och som jag skrev så är perioden mellan beslut och det är över värst.

Och för att ponnyn har en foderstat med proteinbrist, och för att ingen vet hur dess hovben mår och för att både den och TS ska slippa ett 'återfall'

Okej, jag hade inte tänkt att avliva henne nu när hon är frisk. det får bli om hon får ett återfall. Jag har märkt här att det finns en del känslokalla personer oxå.

Jag har inte råd med en dyr märkeshjälm, men om man beställer från t.e.x england blir den en hel tusenlapp billigare, och OM jag skulle ha den så tar det jättelång tid´att spara.
Ekonomibiten kommer ni aldrig att fatta, så bra att ni släpper det. Men jag släpper det nu iaf.

ansk: Tack. Du är nog den enda här som förstår riktigt.

Senast ändrad av en moderator:

Okej, jag hade inte tänkt att avliva henne nu när hon är frisk. det får bli om hon får ett återfall. Jag har märkt här att det finns en del känslokalla personer oxå.

Jag har inte råd med en dyr märkeshjälm, men om man beställer från t.e.x england blir den en hel tusenlapp billigare, och OM jag skulle ha den så tar det jättelång tid´att spara.
Ekonomibiten kommer ni aldrig att fatta, så bra att ni släpper det. Men jag släpper det nu iaf.

Jag tror inte att du förstår hur flera stycken av oss menar. Min uppfattning är inte att ngn är känslokall - tvärtom är det säkert fler än jag som tycker att det låter för jobbigt för din lilla häst.

Jag tycker inte att man ska sälja eller låna ut en häst som är så pass dålig som du beskriver det. Det tycker jag är helt fel.

Ska du fortsätta låta henne få för lite protein då, eller hur har du tänkt lösa den biten? *nyfiken*

Jag vet inte riktigt än, men jag ska prata med vet om vad hon ska ha. Just nu får hopn hälften hö hälften halm och det funkar..och så har hon en mineral slicksten i boxen som hon gnager på:)

Ett litet tips är att ge henne en ren slicksten med bara salt, och ge mineralerna utefter behov i krubban.

Dels för att det är omöjligt veta vad de får i sig av mineralstenarna, och för att hästen bara kan reglera sitt saltintag själv och inte mineral, så hästen kan få för mycket mineral 'på köpet' när den eg vill åt/behöver saltet.

Så, mineral efter behov, fritt salt, det är bättre. Och med tanke på foderstaten så se till att hennes selenbehov täcks, endera via de dagliga mineralerna eller mha tokosel 1 ggn/vecka.

(mineralbehovet kan du inte veta hur stort det är utan analys på höet. Selen däremot behöver du ingen höanalys för, räkna med att hö innehåller noll selen. Halm också. Och sen kolla på det selen de ev får i sig via kraftfoder, checka av mot behovet och tillsätt om det saknas. En häst som inte får mineraler (lösa) och heller inte får kraftfoder behöver utan undantag få selen tillfört)

Vi ger ju dom andra hästarna mineraler blandat med vitlök (Hippo) det kan jag ju ge henne ist. Och hon har en slicksten, som är bara salt (en helt vanlig vit) men den slickar hon inte mycket på.

Det är minsann inte lätt att ha häst alltid! Stackars dig och din ponny.
Om ni VET att fånget kommer tillbaka så avliva henne innan hon åker på det igen.
Jag vet att det känns hårt men det är ännu värre om dom blivit dåliga och man ser hur ont dom har.
Jag har avlivat båda mina ponnyer så jag vet hur det känns!
Det är värst innan!
Du kommer vara jätteledsen!
Men jag lovar, det blir bättre och du kommer känna att det var bäst för din ponny iallafall. (det kan bara ta lite tid!)
Hoppas ni får en bra sista tid tillsammans.

Det är minsann inte lätt att ha häst alltid! Stackars dig och din ponny.
Om ni VET att fånget kommer tillbaka så avliva henne innan hon åker på det igen.
Jag vet att det känns hårt men det är ännu värre om dom blivit dåliga och man ser hur ont dom har.
Jag har avlivat båda mina ponnyer så jag vet hur det känns!
Det är värst innan!
Du kommer vara jätteledsen!
Men jag lovar, det blir bättre och du kommer känna att det var bäst för din ponny iallafall. (det kan bara ta lite tid!)
Hoppas ni får en bra sista tid tillsammans.

Jättebra inlägg, skulle precis själv skriva något liknande.

TS: jag har också varit tvungen att ta bort både hästar och smådjur. Har dessutom jobbat som veterinärassistent och varit med vid så många avlivningar att jag förlorat räkningen.

Det mest humana med en häst som är så illa därann är att ta bort henne NU, när hon mår som bäst!
man ska inte vänta tills hon får ett anfall till, då får hon sluta sina dagar i lidande och det är inte att rekommendera.
det ger många sömnlösa nätter att vänta för länge, man tänker om och om igen "Tänk om hon led, väntade jag för länge, undrar om hon hade ont in i det sista", och det är inte bra för ens egen psykiska hälsa.

nej, en häst som mått så dåligt och haft fånganfall och allt möjligt bör tas bort när hon mår som allra bäst- låt hennes sista tid i livet vara lycklig och utan smärta och lidande, jag lovar att du kommer att må mycket bättre av det efteråt!

Kram från Maria

Tack från båda.
Ja, det är otroligt smärtsamt..

Men jag tänker alltid "Tänk om jag avlivar henne, men så hade hon varit frisk, tänk om hon inte hade fått återfall efter, tänk om hon hade varit frisk"

Jag vill verkligen inte att hon ska ha ont in i de sista.
Tänk om inte får återfall? Jag vill inte chansa men det är så svårt.

En häst mår inte dåligt av att bli avlivad, men däremot mår den dåligt av att leva och vra sjuk.
Avlivar du henne nu så kan du vara lugn med att känna att det var det rätta beslutet för henne- du gör din vän en tjänst genom att inte chansa och hoppas på att hon blir frisk! Lycka till

Det blir nog bäst så.
:cry: Det är så fruktansvärt jobbigt och svårt.

Det vet jag- det är hemskt!
jag är en sån som ALLTID gråter när jag är med vid avlivningar, man vänjer sig aldrig. Jag gråter och kramar djurägaren, för jag vet själv hur svårt det är.
Men tar man det svåra och jobbiga beslutet så gör man rätt genetmot sin häst och kan åtminstone glädja sig åt att hästen är smärtfri och slipper gå igenom fler återfall!

Det kanske var fel människa att svara på men går inte kliniken på försäkringen sen? Vi har våra hästar försäkrade i agria och där ingick tydligen inte medicinerna och allt sånt. 4000 fick vi tillbaka förra året när vi hade problem. Vi la ut ungefär 13000 utöver det tror jag. Då hade vi ju pengar, som tur var. Men i längden om det kräver så många besök, borde det inte vara billigare på klinik och göra en rejäl genomgång då med allt inklusive? Det borde man ju kunna dra mer på försäkringen då?

*knapplån*

All den senaste forskningen kring fång tyder på att det går att likna vid våran sjukdom diabetes. Att hästarna är känsliga för att blodsockret går upp och ned gör att de blir sjuka.

Därför tycker jag att du inte sk ge din ponny något som kan ge en blodsockerförhöjning.( precis som när vi äter godis eller andra "snabba" kolhydrater)

Detta inkluderar mineralfoder som är pelleterat, mineralslickstenar, frukt och grönsaker, kraftfoder såsom havre, betfor, pelleterat kraft osv. En häst är i grund och botten en grovfoderomvandlare och din ponny behover inget extra eftersom den inte arbetas speciellt hårt. Det lurar många sockerkällor i saker som man inte tror innehåller socker.Tänk på det.
Dessutom har forskning även visat att ge vitlök kontinuerligt inte är bra och påverkar de vita blodkropparna. Så jag skulle sluta ge det också.

Så ge din ponny inget som kan höja blodsockret och fortsätt med halm/hö som verkar fungera för nu.

Utöver detta tycker jag att du har fått bra råd. Att analysera ditt hö kostar inte så mycket. Och ni borde verkligen låta hästen röntgas. Och till nästa gång, skaffa en försäkring så ni inte behöver hamna i en liknande situation.

Mumin

Liknande trådar

Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 584
Hästhantering Har ni fånghästen själv? Tillsammans med andra fånghästar? Tillsammans med friska hästar? Jag har sedan en av mina hästar fick fång...
Svar
14
· Visningar
2 169
Senast: taccotad
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 979
Hästvård Sly, bark ,löv, mossa, lingonris, blåbärsris, hallonris etc. Finns det någon forskning/kunskap om vad andra växter än gräs innehåller...
Svar
1
· Visningar
2 360
Senast: Noak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka