Problemponny :(

Sv: Problemponny :(

Är jag troll? För att jag ber om hjälp?
men snälla.

jag är inte någon liten omogen unge som vill dra till mig uppmärksamhet?!
Jag vill ha hjälp! Om ni inte fattar det så är det väl ert problem..

Senast ändrad av en moderator:

Är jag troll? För att jag ber om hjälp?
men snälla.

jag är inte någon liten omogen unge som vill dra till mig uppmärksamhet?!
Jag vill ha hjälp! Om ni inte fattar det så är det väl ert problem..

Men snälla lyssna då på råden! DU ber om hjälp, och om du inte är ett troll så har du en häst som LIDER.

Du struntar i råden. Du tar henne inte till klinik, du longerar henna utan att kollat hur mycket skada fånget ställt till med, du har inte utrett 'fånget' som om det är fång är unikt. Du ger fel foder etc.

och så tycker du att du älskar henne, vill ha henne kvar och inte kan tänka dig att ta bort henne.

Men du gör ju inget för henne, och det gör mig ont. Och då vore det bättre om du var ett troll, för då fanns ingen häst som led iaf.

Om du älskar henne gör du vad som är BÄST för henne.

Och longera inte förrän du vet hur hovbenen ser ut - snälla =/

Och ge smärtlindring mot VAD, om hon inte har fång?

Jag börjar önska du är ett troll =/

Tror du inte jag vill ta henne till klinik? Men jag som är 14, hur ska jag betala det? Mina föräldrar bygger ett nytt hus som kostar en herrans massa pengar, så..nu är hon hur pigg som helst men det är hon ju inte alltid?!

Smärtlindring mot fång! När hon får den, hon får ju fång ibland som jag tycker att jag har sagt ganska tydligt.

Om avlining är enda vägen så gör jag det, det är väl klart! Jag vill inte att hon ska lida:cry:
Men jag har inte pengar till klinik? Men jag kan ju råna en bank eller nåt..

Senast ändrad av en moderator:

Tror du inte jag vill ta henne till klinik? Men jag som är 14, hur ska jag betala det? Mina föräldrar bygger ett nytt hus som kostar en herrans massa pengar, så..nu är hon hur pigg som helst men det är hon ju inte alltid?!

Smärtlindring mot fång! När hon får den, hon får ju fång ibland som jag tycker att jag har sagt ganska tydligt.

Den där JW-hjälmen du funderar på att köpa i annan tråd, vem betalar den? De pengarna kan väl gå till veterinär istället? Du skriver väldigt många 'köpa utrustningstrådar', så det borde väl gå att skrapa ihop pengarna? Om det inte går - avliva hästen (det kostar också).

Nu börjar du ändra historien. Vad äter hästen nu? Står hon fortfarande på enbart halm är hon knappast hur pigg som helst.

och fång botas inte med smärtstillande. Och även om hon inte har fång nu så har hon haft fång upprepade ggr av det du säger, och det kan ha gett följdskador. Och det är de som ska kollas upp på klinik, hellre nu när hon kan åka smärtfritt än sen. Och dessutom måste du utreda VAD som är problemet. Är det verkligen (jag tvivlar starkt) att hon får fång av hö, ja då låter du henne somna.

Om det är så att dina föräldrar tycker att de inte vill lägga pengar på henne, utan hon ska avlivas, då får du helt enkelt acceptera det. HON lider inte av det.

Men du kan inte fortsätta låta det vara såsom du beskriver!!

Dom flesta av mina utrustninstrådar skrev jag innan jag visste att hon hade kroniskt fång. (nu ändrar jag inget heller)

Jag lovar. vad du än tror, så är det så. du kan ringa och prata med min veterinär om du inte tror på mig.

om du tycker att historien ändras, så kan inte jag hjälpa att jag förklarar sluddrigt. men jag ändrar inget,
Jag skrev: Att min ponny har väldigt ovanlig och jobbig fång, men jag sa inte att hon hade det just idag. Nu mår hon bättre, jag ryktar och kelar, tar hand om henne varje dag, (ändrar inget nu heller!) Men antagligen kommer fången tillbaka.

Vad veterinär säger: Hon måste röra på sig, hon måste bli av med energi! jag går mest ut och går, jag tänkte ju longera henne idag men jag gjorde det inte, pga av ditt råd. Hon får inte äta av höet hon fick fång av, men hon äter halm med mycket kvickrot i, (det glömde jag helt bort förut, förlåt!)

Jag vill verkligen inte att ni tror att jag är ett troll som bara sitter och ljuger för uppmärksamhetens skull, jag är inte sånn.
Men jag ska verkligen ta till er era råd.

Ingen som vet vad set kostar att kolla hovbenen på klinik?
Medecin (och lite sånt) kan jag betala själv,
jag är beredd att göra så mycket jag kan, så kan du skriva upp dina råd mer tydligt i ett inlägg, tack:)

Vill lägga till en sak: Vi gjorde hovomslag på henne.
Det var i sommras så jag kommer inte riktigt ihåg allt som var i.

Och nu ändrar jag inte, jag lägger till. det kanske låter som jag bara ljuger till en massa saker, men jag satt och pratade med min mamma och då kom det upp mer och mer..så jag kanske återkommer med fler saker.

*jag och mitt dåliga minne, sorry*

Hej ett litet tips. Själv har jag en fång häst som jag har kämpat med. Suck till vems fördel. Men nu fick det bli en sista gång och JA!!!! har lyckats. Tack vare alger, från Alg Börjes. En rensning och sen alger blandat m betfor morötter och melass. Min häst mår sååååååå bra och det känns bra för oss båda. Om hon ändå skulle få ett återfall är det en trotjänar avlivning m djurambulansen som gäller och ett nytt liv i häst himmlen

Okej, tack så otroligt mycket! :bow:

EDIT: Nu fick jag reda på vad det var i hovomslaget:idea:
Åkerfräken & kammomill! Jättebra! Ja, jag vet..låter lite new age aktigt kanske men det var jättebra örter som funka super i hovarna!

Jag svarade ju ang kostnad på klinik, räkna med minst ett par tusenlappar, sen beror det på vad som i övrigt behöver göras och så.

Men okej, vi kommer överens om att du inte är ett troll (jag tror ju inte det heller, men när det ändrades versioner och inte 'gjordes något' började jag önska det).

Men även om hon är 'bra' nu så är det ett par saker som är viktiga, och inte går att 'hoppa över'.

Det första är att ta reda på hur det står till med hovbenen, dvs röntgen.

Det andra är att du måste utreda VARFÖR hon får fång av hö, om det är fång hon får. Det 'stämmer' liksom inte. Däremot om t ex höet är av tveksam hygienisk kvalitet, då kan det utlösa fång. Då är lösningen att byta hö.

Om det blir för tvära foderbyten, för hastigt från halm till hö, då är lösningen att ge längre övergångsperiod. Det är ofta bra att ge fånghästar magtarmbalans vid foderbyten etc, en känslig häst kan behöva det stadigvarande.

Viktigt är också att söka andra anledningar. Är hagen verkligen gräsfri året om eller finns det strån där? Finns det rötter, löv, annat? Får hon 'godbitar'?

För du KAN INTE föda henne på halm allena, hon måste ha protein med. Och tål hon inte hygieniskt bra hö kommer hon knappast tåla lucern heller t ex.

Du MÅSTE köpa analyserat hö till en fånghäst, och de ska ha sina proteiner, kvoten mellan protein och energi ska vara ca 6. Om du bara har en analys så skicka ett PM så kan jag hjälpa dig tala om om det är bra eller dålig osv, dvs räkna på det.

Många fånghästars användbarhet sitter i verkningen och ev beslag. Det är dels viktigt att aldrig slarva med verkningen, inte låta tårna bli långa, men man kan göra saker utöver det med. Korta tår etc. Men grunden för en bra verkning sitter i att ha rtgplåtar på hovbenet (utskriva, och visa för en duktig hovslagare, eller låta klinikhovslagaren sko) och verka/sko utefter det.

Motion 'hipp som happ' är heller inte bra för en fånghäst, inte stå i veckorna och ridas/longeras på helgerna t ex. Promenera henne gärna dock, i snöre is kritt kan du promenera/tömköra henne så mycket du orkar =)

Och sen är det tyvärr mycket jobb oavsett med en fångis, det måste man vara beredd på.

(och hoppa över alger, betfor och melass. Stör inte magen i onödan!)

Medicineringen är en otroligt liten del, den största skillnaden ligger i allt det andra, och HELA skillnaden när det gäller att förhindra återfall ligger i det andra. Medicinen är akut första hjälpen och inget annat tyvärr.

Så, prata med föräldrarna om klinikbesök, fundera själv på vad DU vill - om du vill behålla med det jobb och kostnader det innebär, eller låta henne somna. Det ÄR INTE fel/elakt/dåligt att låta en sådan häst vandra vidare, man FÅR resonera så!

Och lycka till och fortsätt rapportera, och fråga om du undrar något.

Tillägg: och här och nu - håll dig till skolmedicinen. Glöm barfotaverkarna, örterna och ev hokus pokus. Det finns tillfällen för det med, men inte i det här läget.

Hon får inte äta av höet hon fick fång av, men hon äter halm med mycket kvickrot i, (det glömde jag helt bort förut, förlåt!)

Jag vill verkligen inte att ni tror att jag är ett troll som bara sitter och ljuger för uppmärksamhetens skull, jag är inte sånn.
Men jag ska verkligen ta till er era råd.

Jag påstod egentligen inte att du är ett troll.
Jag står fast vid det jag har skrivit tidigare att hästen måste få mat - bra mat med tillräckligt med proteiner. Du fick tips om det i ett av mina tidigare inlägg tror att det är nr 35.

Tack så oerhört supermycket! :bow:
Jag ska se vad som kan göras och göra allt jag kan.

Jag fortsätter rapportera om det är någonting.
Tack än en gång! :)

1. Viktigt är också att söka andra anledningar. Är hagen verkligen gräsfri året om eller finns det strån där? Finns det rötter, löv, annat? Får hon 'godbitar'?

2. För du KAN INTE föda henne på halm allena, hon måste ha protein med. Och tål hon inte hygieniskt bra hö kommer hon knappast tåla lucern heller t ex.

3. Du MÅSTE köpa analyserat hö till en fånghäst, och de ska ha sina proteiner, kvoten mellan protein och energi ska vara ca 6. Om du bara har en analys så skicka ett PM så kan jag hjälpa dig tala om om det är bra eller dålig osv, dvs räkna på det.

4. Motion 'hipp som happ' är heller inte bra för en fånghäst, inte stå i veckorna och ridas/longeras på helgerna t ex. Promenera henne gärna dock, i snöre is kritt kan du promenera/tömköra henne så mycket du orkar =)

1. Ja, den är gräsfri..vi har ett kastanjträd en bit från hagen men dom krattar jag alltid bort! Där det finns några grästrån, där bajsar hon (:o) så det äter hon ju inte.
Hon får lite bröd och så gör jag eget hästgodis:) med typ morot, mjöl, knäcke, och havre (sån som vi äter, går det?) och vatten, som jag mosar ihop och gör små bollar som jag sen sätter in i ugnen.

2. Okej, men halm med mycket kvickrot i då?

3. Okeej, nu är jag trög:o Hur analyserar man hö?

4. Vi är i fullgång med skrittpromenader och en del tömkörningpromenader:)

1.[/B] Ja, den är gräsfri..vi har ett kastanjträd en bit från hagen men dom krattar jag alltid bort! Där det finns några grästrån, där bajsar hon (:o) så det äter hon ju inte.

Okej, det är bra. För lite gräs, nedbetat gräs, rötter, löv, sly och sånt kan räcka. Det kommer ofta en fångvåg på senhösten, då hästarna pga betesbristen börjar äta sådant de normalt skulle ratat, så störs magtarmfloran och vipa har du bäddat för fång. Så att ställa en fånghäst i en hårt nedbetad hage t ex, är ofta rent idiotiskt. Men är hagen gräsfri året om är ju den delen fixad.

2. Okej, men halm med mycket kvickrot i då?

Bättre, men knappast tillräckligt tyvärr. Det beror på hur mkt kvickrot och när den är skördad etc. Vill man veta får man analysera, men jag är tämligen säker på att det inte är tillräckligt. Tål hon kvickrotsinblandningen borde hon tåla hö med btw.

3. Okeej, nu är jag trög:o Hur analyserar man hö?

Bäst är att köpa färdiganalyserat, annars riskerar man stå där med hela skullen full i skithö. Men ska man analysera själv (köp färdiganalyserat!) så man tar helt enkelt försiktigt tussar från 5 - 6 balar, blandar, lägger i påse, skickar in för analys, får svar hem i brevlådan. Kostar ca 600 kr.

Men, köp analyserat så slipper du stå med skithö som iaf är helt olämpligt till din flicka. Däremot kan du ju analysera det hö de andra hästarna äter och se om det är lämpligt.

För du KAN INTE föda henne på halm allena, hon måste ha protein med. Och tål hon inte hygieniskt bra hö kommer hon knappast tåla lucern heller t ex.

Du MÅSTE köpa analyserat hö till en fånghäst, och de ska ha sina proteiner, kvoten mellan protein och energi ska vara ca 6. Om du bara har en analys så skicka ett PM så kan jag hjälpa dig tala om om det är bra eller dålig osv, dvs räkna på det.

Jag har förstått det som att lusern är bra för fånghästar och deras tarmar. Betfor innehåller också fibrer som är bra.

Det hö vi har nu är jättefint klöverhö, men hon får en tuss till varje måltid (tror jag skrev det tidigare) hon har inte reagerat på det. Jag frågade min mamma (tjatigt va?:p) och vi köpte det ju från våran granne, men iaf, han hade inte analyserat höet men det var abslout inte skithö, det var jättefint. Men jag ska försöka övertala henne att vi ska analysera det. Vi kan nog inte köpa nytt nu, vi har jättemycket hemma:crazy:

Jag har förstått det som att lusern är bra för fånghästar och deras tarmar. Betfor innehåller också fibrer som är bra.

Betfor innehåller socker, som inte är bra vid störd tarmflora. Dessutom reagerar vissa hästar mer på socker än andra, dvs är känsliga. Fibrer finns det andra vägar att tillföra, t ex via stråfoder. Undvik kraftfoder övht på en fångis, spec en som inte är stabil.Det kan gå kanonbra, och det kan gå åt skogen.

Lucern är generellt ett bra foder om inte kraftfodrets protein räcker till. Men om TS häst nu är så hyperkänslig att den inte tål hö, då skulle jag inte våga med lucern. Lucern är varmluftstorkat alf-alfahö, som är betydligt mer drag i än normhöet iofs, men tål de inte hö/gräs så tål de knappast varmluftstorkat gräs heller.

(Annars är lucern det jag alltid i första hand rek till en fångis som beh kraft, just för det är torkat stråfoder. Men tills det är klarlagt om TS häst verkligen inte tål hö skulle jag inte ge det. Utredning först, introducera hö av god hygienisk kvalitet med långsam övergång och understöd av magtarmbalans först. SEN gärna lucern om det behövs =)

Det hö vi har nu är jättefint klöverhö, men hon får en tuss till varje måltid (tror jag skrev det tidigare) hon har inte reagerat på det. Jag frågade min mamma (tjatigt va?:p) och vi köpte det ju från våran granne, men iaf, han hade inte analyserat höet men det var abslout inte skithö, det var jättefint. Men jag ska försöka övertala henne att vi ska analysera det. Vi kan nog inte köpa nytt nu, vi har jättemycket hemma:crazy:

Analysera det då du, klöverhö brukar ha helt okej kvot, men man kan inte garantera det. Dock så är klöverhö kanske inte direkt förstahandsvalet till en fångis, men det går ju att blanda med halm. Men för att veta hur mycket av varje etc behövs tyvärr den där analysen.

Så jag ska ge henne betfor och lusern? :)

Jag säger inte att du ska ge henne det. Jag ger det till min fånghäst och jag vet många andra som också gör det. Jag ger henne inte av blötläggningsvattnet från betforen. Det häller jag av först.
Jag förstår det som att Alexandra är av en annan uppfattning.

Hon får dessutom hö, halm (som hon knappt äter), mineraler och bakjäst(10 g per dag vilket är bra för magen).

Liknande trådar

Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 584
Hästhantering Har ni fånghästen själv? Tillsammans med andra fånghästar? Tillsammans med friska hästar? Jag har sedan en av mina hästar fick fång...
Svar
14
· Visningar
2 169
Senast: taccotad
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 979
Hästvård Sly, bark ,löv, mossa, lingonris, blåbärsris, hallonris etc. Finns det någon forskning/kunskap om vad andra växter än gräs innehåller...
Svar
1
· Visningar
2 360
Senast: Noak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka