Problemponny!

U

unimpaired

Hejhej, nu ska jag försöka beskriva det här på bästa möjliga sätt. Jag har haft min d-ponny sedan september, och vi har fortfarande samma problem trots timmar av träning. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra, och ber därför om hjälp.

Min ponny har verkligen ingen motivation till att arbeta i början av ett ridpass (dressyr). De första tjugo minuterna går han knappt framåt, lägger du till skänkeln tar det tvärstopp och han sparkar bakut och backar sedan och rör sig inte alls. Har han en annan häst framför sig, så går det bra och då bjuder han fint nästan som om han "jagar" den andra hästen. Efter ca 20-30 minuter så försvinner all istadighet och han är verkligen supertrevlig och harmonisk att rida - helt okomplicerad och väldigt mjuk. Han tycker dessutom att det är väldigt roligt och är alltid vädligt ambitiös (när han väl har kommit igång och man har passerat det andra stadiet så att säga).
Jag rider ut 2-3 dagar i veckan, för att vända ridningen till något roligt för honom och hopptränar en dag+ att en dag i veckan så "vilar" han. Hoppningen älskar han, och har aldrig något problem med framåtbjudningen ens i början. Han hoppar verkligen allt och älskar det. Jag varierar ridningen så mycket som det går, men det verkar inte hjälpa. Jag har ändå alltid samma problem så fort det är dressyr oavsett vad jag gör.
Det bör tilläggas att han inte har ont någonstans, då jag har kollat upp detta flera gånger. Han har även blivit slagen mycket, vilket har givit honom ett ganska aggressivt och defensivt beteende men det blir lite bättre mer jag kelar med honom (även om det kan variera från dag till dag). Han var dessutom hingst väldigt länge, tills han var åtta och nu är han nyss fyllda tio. Kastrerades på grund av aggressiviteten, och han var nästan ohanterlig. Därför vet jag inte om jag ska vara konsekvent med hans beteende och bli "lite arg" på honom - för om det är gammalt hingstbeteende och bara så att han försöker testa mig så är det klart att jag måste säga till på skarpen och visa att jag är ledaren. MEN chansen finns också att det är en gammal försvarsvana från den tiden då han blev illa behandlad och då vill man ju kanske undvika att ta i lite extra. Det lär ju stjälpa mer än hjälpa. Jag har provat båda varianterna men ingenting verkar fungera, nu ger jag snart upp. Dressyr har blivit något tråkigt, då det alltid innebär en inre kamp med mig själv för att inte drämma till med spöet och tjuta som ett barn. Han är verkligen VÄLDIGT istadig i början, men som sagt var helt underbar när han kommer igång och jobbar. Då får han alltid tonvis med beröm så att jag ska vända arbetet till något positivt och "bråket" till något negativt.

Oj, vad långt det blev men jag hoppas att ni tar er tid att läsa allt. Tack på förhand!

Sv: Problemponny!

Måste fråga: Använder du olika sadlar vid de olika aktiviteterna?

Undrar oxå om du har olika sadlar. Eller bett.
Har du provat att ha hinder framme när du ska rida lite dressyr eller så?
Är ponnyn duktig så låt honom hoppa ett skutt som avslutning. Beröm mycket.
Är han likadan när nån annan sitter på?

Det är ju alltid riskabelt att ställa diagnoser utan att ha sett er, men jag tycker att det låter som att han pga tidigare upplevelser har förutfattade meningar om vad ett dressyrpass innebär. Många hästar pressas för hårt, och är det dessutom tuffa metoder inblandade så är det klart att han har djupa sår efter detta. Du måste släppa prestigen och göra ridningen rolig och kravlös för er båda! Att han protesterar mot uppvärmningen kan bero på att man krävt för mycket av honom för tidigt och han vägrar nu utsätta sin kropp för den typen av slitage. Jag skulle därför ändra uppvärmningen till en form som han inte varit med om tidigare, t.ex. värma honom med olika övningar från marken. Eftersom han tycker hoppningen är rolig så kopplar han en tom ridbana utan bommar till något negativt. Det kan därför vara en bra ide att värma upp med enkla cavalettis eller prova om koner kan ändra hans tankar.

Att sätta en häst på plats är aldrig en bra idé, allt det här dravlet med dominans och hästar som tar över är bara missförstånd. Sätt dina egna känslor åt sidan och lyssna in vad HAN behöver, gå in för att vara hans psykolog och coach. Det är jättebra att du är noga med berömmet och strävar efter att förstärka det positiva, fortsätt på den banan!

Dravel och dravel - sätta på plats är för mig att visa tydligt ledarskap. Efter en månads praktik hos en hovslagare kan jag säga att många hästägare inte har något ledarskap över sin häst. Dessa hästar är rent livsfarliga. En unghingst som går och hummar, spänner upp nacken och visar tydligt att de utmanar en måste "sättas på plats".

Men för att återgå till ts. Jag hade lagt ner allt vad dressyrträning på bana heter. "Träna" dressyr i skogen. Kyra K har bra tips om hur hon utnyttjade träd och annat i sin träning. Ibland kan det räcka att du tänker "idag ska jag träna dressyr" så spänner du dig och hästen märker det direkt och allt det negativa triggas igång. Det kan vara oerhört små saker du gör som hästen märker.

Min dotters häst blev som förbytt när hon red in på tävlingsbanan. Vi fattade inte vad som tog åt henne. Hon gick jättefint på framridningen men så fort hon kom in på banan så spände hon upp sig och gick emot, tappade all framåtbjudning o s v. Av en händelse tittade vi på en vidofilm från en tävling där jag började filma i collect ring. Och vad såg vi? Jo, när dottern hörde signalen tog hon tag i tygeln och blev spänd i handen, tryckte om med skänkeln och spände till sin egen rygg. Hästen reagerade direkt - man såg hur hon tänke "vad är det? varför tar du i mig så? varför spänner du dig?" Dottern var helt omedveten om att hon gjorde så. När hon kände att hästen spände emot tyckte hon ju mer med skänkeln och sedan var den negativa spiralen igång.

Hon fick konsentrera sig stenhårt på att vara avspänd och red in med nästan lång tygel och slapp i kroppen för att hästen inte skulle uppfatta det som obehagligt att gå in på banan. Det löstes inte på en gång men blev bättre och bättre. Lycka till!

Jag skulle lägga ner dressyrträningen på bana helt ett tag. Naturligtvis kan du rida dressyr, men gör det ute - skog, fält. Gör det till en harmonisk och rolig sak att göra, för både dig och hästen.

Har du provat att ha mycket bommar och cavaletti när du rider dressyr? bommar som är bara lite upphöjda sliter ju inte på hästen och han kanske tycker det är roligare om man kanske lägger ut 3 bommar vid M, 3 bommar vid E, 3 bommar vid F och flyttar skänkelvikning emellan dem? Man får lura och lirka fram lite framåtbjudning ibland :grin:

Tack för alla tips! Svar på några frågor: Jag använder inte olika sadlar, då jag inte har de pengarna men jag har en utmärkt allroundsadel som både jag och ponnyn trivs med, och jag använder samma bett. Jag rider för tränare två dagar i veckan (en i hoppning och en i dressyr). Seguir som han heter beter sig likadant oavsett ryttare, även med min tränare och min medryttare så jag tror att det är kopplat till hans bakgrund eftersom han är lika istadig med alla. Antagligen så har han, precis som ni sa, negativa upplevelser i samband med dressyr och beter sig därför på det sättet. Jag har bommar i ridhuset så ofta det går, men då det ibland är många andra i ridhuset/uteridbanan så måste man ta hänsyn till dem också. Alla i mitt stall uppskattar inte att det är några bommar här och där när de ska rida tyvärr.
Jag skulle verkligen vilja lägga dressyren helt åt sidan och bara träna ute i skogen, men nu är ju vädret som det är och i snöstorm så rider man ju helst inte ute. Dessutom så skulle jag vilja gå till botten med problemet i ridhuset, för så fort jag rider dressyr på ett fält eller liknande så sköter sig hästen hur fint som helst och det känns ju väldigt konstigt att därför undvika ridhuset och liksom skjuta upp problemet. Någon gång måste vi ju ta tag i det :)

Du har alltså haft samma problem i fem månader?

En sak är säker, jag hade sålt. Rakt av. Ridning och hästar kostar en förmögenhet, kräver astronomiska summor i tid. Skulle min häst och jag inte komma överens på fem måndader så skulle jag ge upp.

Det måste finnas en enklare häst som du kan ha kul med därute och det verkar helt klart inte vara Seguir.

Här på Buke får man inte ge upp, man ska umgås med hästar som står på två ben, skenar hem med en när man är ute i skogen. Då ska man träna ledarskap. Besla upp är också ett big no no.

Men precis som i vilken relation som helst, ibland är det dags att göra slut.

Jag kan inte sälja honom, tycker alldeles för mycket om honom för det eftersom han är otroligt duktig och trevlig när han väl vill. Dessutom så känns det fel att sälja, eftersom samma ägare lär få samma problem => sälja osv. Risken är stor att han bara "skickas runt" och det vill jag verkligen inte utsätta honom för. Jag har bra träningsmöjligheter och tillgång till tränare, så därför vill jag gå till botten med problemet innan det är för sent :)
Vi kommer bra överens annars, i stallet och i all annan sorts ridning både ute och i hoppning. Han är snäll i all hantering och väldigt gosig, så det känns onödigt att sälja bara för att dressyren inte fungerar.

Jag skulle lägga ner dressyrträningen på bana helt ett tag. Naturligtvis kan du rida dressyr, men gör det ute - skog, fält. Gör det till en harmonisk och rolig sak att göra, för både dig och hästen.

:bow: Håller med. Sen måste du nog fråga dig själv hur viktig dressyr på bana är för dig?

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 703
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 729
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama