Problemlösning ettåring vs fd fånghäst

Corax

Trådstartare
Just nu har jag har ett stycke ettårig hingst (halvblod)och ett stycke liten fd fångshettis på lösdrift (inte min). Jag har försökt beta in min hingst efter bästa förmåga men han vill inte gå själv i sin gräshage även fast den angränsar till den andra där shettisen går. Det går bra vissa dagar men aldrig längre än en timme, sen börjar han springa.
Jag har betat mycket för hand men det räcker ju inte.
Nu vet jag inte alls hur jag ska göra och betesutsläppet närmar sig med stormsteg.
Och att låta shettisen gå på gräs är ju som att be om fång. Eller skulle det kunna gå om han hade munkorg?

Helst vill jag ju inte ens att shettisen ska så mycket som ens titta på gräs men hur sjutton ska man göra??

Hur har ni med fångshettisar gjort? Har de kunnat gå på gräs med munkorg eller har ni helt sonika undvikit det(vilket jag själv hade gjort om jag haft fånghäst)?

Sv: Problemlösning ettåring vs fd fånghäst

Hej!

Min shettis hade fång sommaren 2006. Det var inte skoj alls. Fick tipset om att skaffa munkorg. Så förutom munkorgen, så så får hon Aloevera också försäkerhets skull så köper Stands Free som är örter i från Dodson & Horell alltså både hängslen och livrem har jag.... Förra sommaren alltså 2007, gick det jättebra. Då gick hon ute hela dagarna och kom ín till kvällen då hon fick lite hö till natten, så jag hoppas att denna sommaren oxå går så bra, men man måste som sagt vara uppmärksam :angel:.

Hoppas att det var lite tips?

Mvh

Just nu har jag har ett stycke ettårig hingst (halvblod)och ett stycke liten fd fångshettis på lösdrift (inte min). Jag har försökt beta in min hingst efter bästa förmåga men han vill inte gå själv i sin gräshage även fast den angränsar till den andra där shettisen går. Det går bra vissa dagar men aldrig längre än en timme, sen börjar han springa.
Jag har betat mycket för hand men det räcker ju inte.
Nu vet jag inte alls hur jag ska göra och betesutsläppet närmar sig med stormsteg.
Och att låta shettisen gå på gräs är ju som att be om fång. Eller skulle det kunna gå om han hade munkorg?

Helst vill jag ju inte ens att shettisen ska så mycket som ens titta på gräs men hur sjutton ska man göra??

Hur har ni med fångshettisar gjort? Har de kunnat gå på gräs med munkorg eller har ni helt sonika undvikit det(vilket jag själv hade gjort om jag haft fånghäst)?

Se till att shettisen inte är överviktig, ge inga spannmål el dyl under sommaren och speciellt inte samtidigt som du vänjer den vid gräs. Om du måste stödutfodra, gör det med med hö och skölj det först så att de vattenlösliga sockerarterna försvinner. Vänj den långsamt vid gräset och använd munkorg. Begränsa också tillgången på gräs genom att inte låta den vara ute hela dygnet i början av säsongen. Jag förstår inte vad aloevera och örter skulle göra för gott om du har ett bra utsköljt hö att ge. Det är sällan det går att bevisa att fodertillskott gör någon nytta, oftas är de waste-of-money...

Lycka till!

Visst absolut är det viktigt att INTE ha hästen överviktig. Sedan att jag ger det där lilla extra bl a Aloevera som jag ger året runt och nu Stands Free som tillskott extra på sommaren, det är vad jag har bra erfarenhet av, och sedan är upp till var och en vad de tycker om det där lilla extra..... Bara tips!!
Det nya är nu att shettisen som går hos grannen satte de munkorg på tidigt i våras för att vara säkra, men nu fick hon akut fång igen, och har fått ställas in helt, så jag säger att jag har både hängslen och livrem, det är bättre att förebygga så mycket man kan, för det är så fruktansvärt synd om djuret när det väl får symptomen. Men som sagt man måste hela tiden vara på sin vakt......

Have a nice evning :banana:!!!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 530
Senast: Efwa
·
Relationer Min svärmor igen! Hon beter sig illa mot mig och hur sjutton ska jag hantera henne? Vi bor på samma gård (tidigare trådar om diverse...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 515
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Försök orka igenom texten för jag behöver hjälp! :) För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag en vän eller numera...
2
Svar
24
· Visningar
2 338
Senast: Aliche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V