Problemhäst! snälla hjälp mig!!!

C

CathrinvanGeijt

Jag har haft ett halvblod sen ett halvår tillbaka. Han är 9 år och får normalt med foder och rids/tränas/tävlas regelbundet. Där han stod innan gick han bara i hagen sedan in i stallet, han stod också med en shetlandsponny i boxen :crazy:

Nu är det så att varje gång jag ska rida ut, till paddocken eller till travbanan som jag brukar arbeta på så har han börjat med att vägra gå framåt.. jag har haft soprrar, spö, barbacka allt och så fort han får motstånd så börjar han stegra. Om jag hoppar av så kan han sluta att gå sedan igen.. Han är aldrig så när jag rider med någon annan, men jag vill inte vara beroende av någon hela tiden för att kunna rida ut med min häst. Vad ska jag ta mig till?? snälla hjälp mig.:confused:

Sv: Problemhäst! snälla hjälp mig!!!

Det kan inte vara så att du gått lite för fort fram; från att hästen praktiskt taget stod stilla för 6 månader sedan till regelbunden ridning/tävling/träning? Skulle kunna vara överansträngd och ha fått ont någonstans? Kollat mun, rygg, ben etc?

Hur länge har du haft problem att få med honom till era träningsplatser och ridvägar; ända sedan från början eller har det kommit senare/nyligen?

Hej !
Det verkar vara en rädsla, har det varit någon händelse som har påverkat honom negativt?
En häst kan många gånger möta en rädsla när en annan häst närvarar men kan sällan möta den själv. Hästar är bra på att ta över en själv känsla och känna trygghet för de är ju trots allt flockdjur.
Ett tips är att du tar med dig någon som observerar från marken för att se varför detta beteende utlöses.
O vad du än gör så kasta spöt för du förstärker bara det dåliga beteendet med det!
Återkom gärna och tala om hur det går för dig!
Mvh/ PV61

Jag tycker det låter som om hästen testar dig, han är inte van att vara utan hästsällskap och tänker inte gå med på det nu heller. Du måste visa vem som är ledaren helt enkelt.

Om du inte vågar rida framåt när han protesterar (om han stegrar sig) så får du hoppa av och leda honom, för han SKA gå fram när du kräver det. Beröm så fort han gör rätt.

Rider du varje dag? Som någon sa kan det ha blivit lite för mycket för honom också, ge gärna ett par dagars ledighet i veckan när han bara skrotar i hagen.

Hästen har alltså inte gjort någonting innan den kom till dig? Och nu efter 6 månader så tävlas/tränas den regelbundet?
Låter som du gått lite väl fort fram med hästen, dessutom verkar du ha missat några viktiga bitar i grundutbildningen eftersom hästen går emot skänkeln på det där viset.

Låt hästen vara ett tag, börja sedan om från början och låt det ta lite tid!

Vad händer om du slutar att pressa honom framåt? Dvs tar bort alla framåtdrivande hjälper och bara ser till att hans framdel står åt det håll ni ska. Låt honom stå så och fundera tills han går framåt igen - vilket kan ta en god stund de första gångerna så se till att ha gott om tid.

/V

Tror också att du kan ha gått för fort fram...jag hade nog hoppat av och om hästen inte följer dig när du försöker le hästen, vänd på ekipaget och backa. Testa efter några meter om hästen väljer att följa dig, annars backa igen. Jag gjorde så när min häst växte fast och vägrade röra sig ur fläcken när skulle hämta in från hagen.2 gånger gjorde jag så, har seda aldrig haft problem med fastvuxen häst....nu förutsätter jag att hästen är kollad så den inte protesterar mot smärta...

Min märr höll på mycket med detta när jag började rida henne och får fortfarande för sig att stanna och stå ibland. Om du är säker på att han inte är rädd eller förvirrad och inte har ont så testar han antagligen bara dig, och gör han det så ska du inte hoppa av och leda, då vinner han. Prova att låta honom stå givakt i den riktning ni ska, hästar brukar tröttna snabbt på det och då gå fram, vilket beröms. Men om du inte vet anledningen, vilket är svårt för oss att veta också, bör du få hjälp med att bedöma varför han gör som han gör.

Hej!

Eftersom jag inte vet exakt hur mkt ni tränat o hur allt annat ser ut vill inte jag säga om du har gått för fort fram i träningen. Det jag kan säga är att hästar som stegrar vid "lämnandet" av stall/säkerplats/kompisar/inför ngt nytt etc har oftast problem med tillit och ledarskapet. Jag personligen jobbar mkt fr marken innan jag pressar en sådan häst just för att skapa fötroende och en säker ledarroll. Men givetvis kan andra faktorer som smärta, utrustning som inte är anpassad eller brist på kommunikation/för svårt uppg för hästen finnas men om jag utesluter dessa för denna gång..

När det då ska ridas får man ALDRIG i min värld hoppa av i samband med stegringar/olydnader för då kommer hästen undan med det negativa beteende. stegrar den högre och högre när du manar på den? ta kraftigt i ena tyglen (nödvärn) för då tvingas den gå ned. Vänta ut, beröm kraftigt när den gör rätt (stimuli).
Jag har ett sto som gjorde rejäla stegringar fr början och gav sig inte i första taget och det som hjälpte var tålamod och lite tuffare (hon ville skrämmas för hon hade minsann kommit undan förr..) så med henne fick jag jobba mkt fr marken först och när jag började rida o stegringen kom fram ex vid öppningen av ridhuset/utgången/påväg fr stallet/vid passagen över en bro fr stallet var det ledande tygeltag och lugna men bestämnda (tydliga) komandon. Stressa inte upp dig och bli inte arg, lätt sagt men du vinner mkt på att vara lugn. Efter hon börjar gå frammåt pressa inte hästen till jobbigt/tråkigt arbete utan busa lite med den för att få dne på bättre tanakar för att sedan komma till arbete med en positiv häst.

Hängde du med i mitt nystan av funderingar?
=)

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 080
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 471
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 264
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka