Problemet=för snäll ryttare

E

EnWisa

Jag är helt inne på det här med Natural Horsemanship, har aldrig sett någon "riktig" tränare, men några i mitt stall har hjälpt mig lite med en del övningar. Det som är svårast för mig dock är att jag är för snäll... det är jättesvårt att vara ledare om man alltid är undergiven! jag har bett en kille, ej utbildad, som kan lite om NH att hjälpa mig, men jag vet att det svåraste sedan blir att hålla det och inte bli för snäll igen.. någon annan som har samma problem och hittat en lösning?! vet ju att man kan få ut så mkt mer genom att till fullo tala hästens språk..!

Sv: Problemet=för snäll ryttare

hej jag har exakt samma problem hittar du en bra lösning välkommen att meddela mig. Jag tror att mitt kan ha att göra med dåligt självförtroende och självtillit.. och sånt bygger man ju inte upp över en natt.

Det handlar inte om att vara snäll eller inte. Det handlar om att vara konsekvent och bestämd.

Jag har förstått att många tror att de är elaka mot sin häst när de är ranghöga, tvärt om, man gör ju sig själv och hästen en tjänst genom att befästa ledarskapet. Hästar är nöjda oavsett rangordning, bara de vet vad som gäller.

Visst kan det vara jobbigt eller påfrestande om man har en häst som testar mycket i början eller har gamla ovaner som man hela tiden måste visa inte är acceptabla, dock kommer ni ju över den tröskeln så småningom och det är då allt kommer att bli så lätt, kommunikationen flyter på... Det är värt allt slit.

marijaa skrev:
Det handlar inte om att vara snäll eller inte. Det handlar om att vara konsekvent och bestämd.

Jag har förstått att många tror att de är elaka mot sin häst när de är ranghöga, tvärt om, man gör ju sig själv och hästen en tjänst genom att befästa ledarskapet. Hästar är nöjda oavsett rangordning, bara de vet vad som gäller.

Visst kan det vara jobbigt eller påfrestande om man har en häst som testar mycket i början eller har gamla ovaner som man hela tiden måste visa inte är acceptabla, dock kommer ni ju över den tröskeln så småningom och det är då allt kommer att bli så lätt, kommunikationen flyter på... Det är värt allt slit.

Jag tror inte att jag är elak mot min häst om jag är ranghög, tvärtom så gör jag den en tjänst genom att jag från början visar vem som bestämmer och på så sätt besparar den en massa onödiga bråk, precis som du säger. MEN det svåraste är för mig att bryta gamla "snälla" vanor och att veta när hästen har rätt att göra vissa saker och när jag ska säga ifrån. det är väl det som är mitt problem.. just det där med att vara konsekvet är inte min starka sida, jag ger vika för lätt och hästen "vinner" igen.. jag kan hålla det i några dagar, men sedan så tycker jag så synd om hästen och då faller allt, även om jag vet att det INTE är synd om henne..detta är absolut inte ett jättestort problem, men jag vet att det kunde vara bättre ändå...Jag har så svårt att tro på att ALLT verkligen går som en dans när man väl befäst ledarskapet för gott, men visst låter det som himmelriket! i vilket fall som helst så vet jag som sagt att min häst och min kommunikation kunde vara bättre, så jag får väl jobba på att vara konsekvent!

i vilka situationer, vad gör hästen, i de fall då du faller tillbaka och tycker synd om hästen?

marijaa skrev:
i vilka situationer, vad gör hästen, i de fall då du faller tillbaka och tycker synd om hästen?
Alltså, det är bara töntiga saker som tex att hon inte ska klia sig mot mig med sitt huvud, men så ibland tycker jag synd om henne för det kliar ju o då får hon det, FAST jag vet att hästar bara gör så mot ranglägre varelser. och om vi går och jag vill att hon ska gå bakom mig, inte framför lr bredvid så kommer hon upp vid sidan iaf och då tycker jag synd om henne o tänker att hon får gå där iaf för hon gör ju ingen skada.
det är töntigt, jag vet, men jag e sån!
sedan har vi ju oxå problem tex när jag ska sitta upp, då vägrar hon att stå still. jag får väl skylla mig själv eftersom jag inte varit konsekvent i de andra lägena o på så sätt så kan jag ju inte begära att hon då ska lyda mig..
typ vid sådana tillfällen..!

Jaenette Matzen skrev:
hej jag har exakt samma problem hittar du en bra lösning välkommen att meddela mig. Jag tror att mitt kan ha att göra med dåligt självförtroende och självtillit.. och sånt bygger man ju inte upp över en natt.
Jag säger till när jag kommit på lösningen!;)

Men du kan ju istället för att låta henne klia sig mot dig klia henne, på dina villkor, hon har ju visat vart det kliar, sen kliar du henne där. Du låter inte henne gnugga sitt huvud mot dig.
Så att man använder sin specifika mänskliga kunskap att vända på situationen och fortsätta vara snäll. Men inte korkad om man säger så. Men sen måste man kunna sätta gränser. Det är jävligt mycket inte snällt att inte göra det. Jag är ytterst sällan brutal. jag är liksom ni alltför snäll, men aldrig mesig och konsekvent är jag också och vet ni... då får man snälla hästar. Tror jag. Är man relativt konsekvent men samtidigt snäll och vänlig och pålitlig i åratal, så blir din häst lika snäll som du. Det är min erfarenhet.
Slå banka skrik på hästen så blir den ju bara asjobbig om den inte
är tuktad från början. Så fortsätt ni vara snälla. Men konskekventea med vissa smarta saker. Att hästen ska respektera en osv. Det blir fantastiska hästar av sånt.

Jag håller med Boella!

Och just de små grejerna som klia och att leda hästen kan direkt vara avgörande, lätta men effektiva sätt att visa vad som gäller.

Och som Boella skriver, gör det i stället till en vana att när du sitter av (eller när hästen nu vill klia) ta av nosgrimman och klia henne en stund, sen räcker det och ni gör något annat, punkt.

jo, ni har helt rätt. jag måste helt enkelt bara tänka på det hela tiden och använda min fantasi till att ta mig ur sådana situationer. tack för era svar, det känns mkt bättre nu!

Man måste inte hålla benhårt på allt heller. Jag har tränat mina hästar enligt VISSA nh-metoder i många år nu, men vissa saker släpper jag på. Dom kan få klia sig mot mig, men inte i vilket läge som helst. Det är skillnad på att klia och knuffa, och aldrig med träns på. Tigger dom tillräckligt gulligt så kan dom få en godis. Att nafsa är inte gulligt, likaså skrapa med hoven och greja.

Finns säkert fler saker jag släppt på, men kommer inte på det nu. Jag tror inte att hästen ser mig som mindre ledare för det, men jag tror inte att den tycker om mig mer heller, jag gör det för min egen skull. Däremot är jag väldigt konsekvent vad gäller att har jag bestämt mig, så är det så. Vill jag inte att hästen ska göra något, så kommer jag inte att ge mig, trots att hästen får stora, tårfyllda hunögon.

Arwyn skrev:
men inte i vilket läge som helst. .
och du tror att hästen kan skilja på situationerna när de får och när de inte får... *suck*

Ja, det är ganska lätt för en häst att skilja på "nu har jag träns på mig, alltså föreligger arbete, då kliar jag mig inte på matte". Det har iaf alla mina hästar förstått utan problem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 099
Senast: Jadzia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 466
Senast: Calmiche
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 607
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar