problembeteende

leanita

Trådstartare
Har en 9 månader gammal Grandistik som ställer till det när hon är ensam..hon tar saker från köksbord och bokhyllor och tuggar sönder..jag kan inget göra för att hon aldrig gör det när jag är hemma. Finns det någon som har tips om vad jag kan göra?

Mvh Leanita

Sv: problembeteende

Jag skulle ha henne instängd i ett rum, tex köket med en grind/kompostgaller och sen såklart plocka bort allting som hon kan tänkas ta. Min 7månaders går alldeles utmärkt att ha ensam ett par-tre timmar om han är i köket med ben/leksak samt radion på, han blir stressad av att vara i hela lägenheten och tuggar gärna på något då.

Kan du gillra en fälla åt henne? Min gammelman tog grejer på diskbänken, då lämnade jag något gott framme och band fast det i flera skramliga kastrull-lock. Alltihop föll ned med en stor läskig smäll och sen dess har han inte försökt, peppar peppar...

Försök också att minska behovet av sysselsättning genom att se till att hon är rejält trött när hon är ensam, alltså ha fått mycket problemlösning, så hon helst vill sova. Ett märgben att gnaga på och något att hålla på med typ en aktiveringstärning eller liknande kan också hjälpa.

Hon är ALLTID rejält trött, om inte utmattad, när jag lämnar henne. Hon har tuggben och leksaker men föredrar tydligen mina böcker..

När min hund var valp började jag ensamträna genom att ibland lämna henne kvar i ett rum och sätta upp ett kompostgaller mellan oss. Sen började jag lämna henne kortare stunder ensam hemma (endast några minuter, max fem till en början) och ökade successivt när jag märkte att det gick bra.

Nu vet jag inte om du gjort så men om inte skulle jag ha börjat där och aldrig lämna henne ensam längre stunder tills jag märker att det fungerar. Finns många andra här som alldeles säkert kan ge dig ännu bättre tips.

Hon är ALLTID rejält trött, om inte utmattad, när jag lämnar henne. Hon har tuggben och leksaker men föredrar tydligen mina böcker..

Om hunden har rejäl separationsångest så lär det göra saken värre.

Ta hjälp, om du inte vet hur man ensamhetstränar.

Har en 9 månader gammal Grandistik som ställer till det när hon är ensam..hon tar saker från köksbord och bokhyllor och tuggar sönder..jag kan inget göra för att hon aldrig gör det när jag är hemma. Finns det någon som har tips om vad jag kan göra?

Mvh Leanita

Troligtvis gillar hon inte att bli lämnad ensam helt enkelt.
Detta måste du träna in successivt på din hund, så allt inte kommer på en och samma gång , då blir det för mycket för hunden som kanske i denna situation!!!!

Jag har tränat henne så som beskrivits här när hon var liten. Har tidigare kunnat lämna henne i upp till 4 timmar utan att hon hittat på något alls. Men nu är det som förgjort - igårkväll var jag och handlade och var borta i 40 minuter och redan hade hon tuggat på en sko och tagit papper i papperskorgen och tuggat sönder.. strax innan, när vi kom hem, var hon så trött att hon lade sig ner i hissen, så jag trodde ju att hon skulle sova..men icke!
Kan det här bero på att hon håller på att bli könsmogen? Uppfödaren har talat om en "trotsålder" som komma skall..? Någon som har liknande erfarenheter? Hon är annars jättelugn inomhus och gör inte en fluga förnär - tråkigt om jag alltid ska behöva plocka undan precis allting och/eller ha henne instängd i ett rum..

Min förra hund, en grandis va likadant det övergick sen till att hon käkade upp väggar/lister/dörrar... Enligt uppfödaren och några andra jag pratade med så är der vanligt innom rasen. Det tips jag fick va att helt enkelt inte lämna dom mer än nödvändigt under tonårsperuoden eftersom beteendet tyder på osäkerhet /ångest m.m så kan det vara ett övergående beteende. Vet ej om detta stämmer annars tycker jag du ska göra som fler sagt och börja ensamträna igen! Ett annat tips kan vara att inte läma hunden direkt efter promenad eller liknande utan vänta en stund tills hon varvat ner och att inte "köra slut" på henne för mycket, lämnar jag min unghund när hon är supertrött hittar hon alltid på jävulskap. Om hon däremot är lagon trött funkardet fint :-D

Min förra hund, en grandis va likadant det övergick sen till att hon käkade upp väggar/lister/dörrar... Enligt uppfödaren och några andra jag pratade med så är der vanligt innom rasen. :-D

Kan som grand danois uppfödare inte hålla med om att det är vanligt inom rasen. Har haft andra hundar som varit mer på och hittat på mer ofog än GD gjord. Ser det mer indivirelaterat. Vissa hundar är mer påhittiga än andra och i olika perioder och åldrar. Både för det egna välbefinnandets skull och för hundens säkerhet så handlar det om att dels lösa det akuta - dvs plocka undan och tillfälligt begränsa utrymmet. Sen handlar det om att träna ensamhet - och det har TS gjort. Vi pratar nu om en ung hund och de är som barn och tonåringar - det ska testas!

Tack alla för fina tips och råd! Kom att tänka på Cecar Millans ord: "it´s all in the state of mind." Man ska vara LUGN när lämnar hunden ensam, likaså när man kommer hem..
Kanske inte så lätt att vara lugn alltid men en stunds meditation strax innan jag ger mej av har funkat bra nu i ett par dagar..inga större hyss..

Min Grandis var också en riktig rackare när hon var liten. Hon var tjuvaktig hela sitt liv men en odåga när hon var yngre:D
När hon var drygt tolv år kunde hon ligga som en platt flundra i soffan och djupsova, trodde jag, för nästa sekund hade limpan på bordet försvunnit...
Kan glädja dig med att de oftast lugnar ner sig med åren! Fortsätt som du gör, att behålla lugnet själv är A och O!

Självklart tog jag detta med en liten nypa salt allt är ju individuellt, men när 7 av 7 GD jag känner/kände gillade att käka saker så trodde jag faktiskt att det va lite rastypiskt!

Sätt upp en videokamera. Då ser du ju verkligen om hunden är stressad eller helt enkelt uttråkad.

Vissa hundar mår bättre av att ha ett avgränsat område då de är ensamma, där det inte finns en massa saker som stressar hunden.

Hon har ätit upp webbkameran..Allt går bättre nu när jag begränsat hennes utrymme och hon bara är i hallen och sovrummet..

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
588
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 065
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 263
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka