MinIan

Trådstartare
jag har 3 katter, 2 honor och en kastrerad hankatt.
ska berätta lite om dom två honkatterna, för det är dom som är problemet

Rita- är ca 2 år, jag och min pojkvänn räddade henne från en kattsmalare, hon höll uppriktigt sagt på att svälta ihjäl, så vi tog hand om henne och då var hon kanske 12-15 v gammal.
och hon har alltid varit skygg, hon måste ha det lugnt omkring sig och hon blir stel som en pinne så fort någon lyfter upp henne.
hon har för tillfället bott hos min mamma ett tag nu, men igår kväll hämtade vi hem henne igen.

Mira- är ca 1 år, har haft henne sen hon var liten och hon är väldigt social, man kan säga.. hon är motsatsen till Rita.

nu är det såhär att, Rita HATAR Mira, Rita ligger i ett hörn, har gjort det sen hon kom igårkväll, och bara morrar och fräser åt Mira. Mira verkar inte fatta nått av det eller så skiter hon i det, för hon ska ändå gå emot Rita och nosa på henne, har många gånger fått ta bort Mira ifrån Rita så dom inte börjar bråka.
hur ska jag göra? ska jag bara låta dom vara så dom får lösa sina problem? eller?
någon som förstår sig på kattspråket? :p
 
Sv: problem..

Låt dom vara, dom brukar lösa det där själva och det kan ta upp till en månad innan dom accepterar varandra. Håll lite koll på dom så dom inte flyger ihop ordentligt, det kan hända att katter inte alls accepterar varandra men det är ovanligt och det märker du ganska snabbt isf, att dom morrar och fräser åt varandra är inget konstigt.
 
Sv: problem..

ja dom rök ju ihop nyligen, det tjöt ganska mycket i andra rummet :cool:
men då särade jag på dom, och lilla Rita ligger fortfarande stilla för sig själv i kattburen.. (hon är inte inlåst) buren är öppen, men hon ligger där ändå
 
Sv: problem..

jag har fyra katter nu å en av dom e en liten kattunge ... alla dom tre stora har tagit olika lång tid på sig att acceptera den nye lille vännen .. Min honkatt var väldigt avaktande och ja fick knappt in henne när hon gått ut för hon va så rädd för den lille men låter man dom bara vara så löser de sig brukar ta nån/några månader ... så länge dom inte slås hela tiden så löser de sig nog ... Därimot brukar man få utstå några små fräs å morr . ja tror man ska läga sig i så lite man kan så dom får sköta de själva annars kan man ju sabba deras sätt att göra upp rang å sånt ... men självklart måste man få säga ifrån om de blir allt för vilt .
 
Sv: problem..

en sak som man kan göra . när ja från början bara hade två vuxna katter å skulle släppa ihop dom me en tredje vuxen katt så köpte ja kompostgaller ( sånt där grönt vanligt) å gjorde en dörr av de satte upp de i en dörröppning å lätt katterna va på varsin sida i typ en vecka sen när ja väll släpte ihop dom vart de inte änns ett lite fräs dom hade ju som redan kunnat bekanta sig å nosa på varandra utan att ja behövde va rädd att dom skulle flyga ihop :bump: så de kan ju va ett tips
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
561
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
174
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 881
Senast: Badger
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 915
Senast: Catsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp