Karin87

Trådstartare
Har fått ett problem...
Har två st. Jack Russel Terriers (tikar), en som är 8 år och en som nyss fyllt 1 år. Ända sen vi köpte den nya hunden (när hon var valp) har den gamla hunden varit "bossen"..men nu när den unga hunden blivit äldre har de ibland rykit ihop över nåt ben eller liknande. Men idag har det "gått över styr", när de rök ihop och den gamla hunden blev rädd för den unga...den unga morrar och tror hon är den som bestämmer. Vad gör man åt detta? Låter de komma fram till vem som bestämmer själva, eller ska vi bli arga när den unga hunden håller på som hon gör? Hittills har vi sagt åt den unga hunden, men det kanske är fel?

Hoppas någon har tips på vad som är bäst att göra...
Vad hade du gjort?

Sv: Problem!

Jag har tyvärr inga tips men det var precis den anledningen som gjorde att jag fick min JR tik. De hade också två tikar och när den yngsta (min) började bli könsmogen så blev det bråk. Ägarna kämpade i över ett år för att få det att fungera men det blev bara värre och värre och efter ett antal veterinärbesök pga sönderbitna hundar fick de ge upp och göra sig av med den ena.

Hon gör som hon gör för att klättrar över den äldre i rang och hamna högre upp i flocken.

Det som kan hjälpa är att markera rätt ordentligt att det beteendet inte är ok för dig som ledare av flocken.

Personligen skulle jag ha sugit tag i nacken i samma ögonblick som hon ryker på den äldre och med både röst och kroppspråk upplyst om att det inte är acceptabelt..

Det ska man dock inte göra om man inte vet på förhand att man som ägare är den som går segrande ur konfrontationen, för då kan det sluta med katastrof.

Det ni kan testa är att hiva x liter kallvatten över henne var gång hon går på den andra tiken och samtidigt tala om att det inte är ok att göra så.

Tycker du att de ska få göra upp på egen tass, så gör ingenting. Förr eller senare ger sig den äldre hunden helt och då lägger den yngre av att gå på henne.

Ja, det är så vi gjort hittills, tagit tag i nackskinnet och sagt åt att det INTE är ok! Får hoppas det löser sig. Kan ju vara den tiden efter löpning då den yngre hunden tror hon ska ha valpar eller nåt oxå så hon är extra vaksam. Vi får se hur det utvecklar sig. Tack för svar!

Låt dom göra upp rangordningen själva, det ligger i deras natur. Inget du varken kan eller ska stoppa. När min yngre schäfer var ca 1 år och den gamle 9-10 år gick de upp i skogen och "gjorde upp". Hem kommer den äldre biten och slokörad, den lille :devil: kom med rest huvud och svans. Det var fixat och klart och sen var de var kompisar igen. Zorro blev den nye ledaren och gamle Tarraz den underdånige.

Min personliga åsikt, som ägare till en stor russellflock, är att råd som "låt dem sköta det själva" är förkastliga. Kanske accepterar den äldre hunden att den unga vill ta över utan att de hinner få några större skador under tiden och sen lever de i harmoni i alla sina dagar - KANSKE. Risken är dock stor att de inte alls klarar ut det, åtminstone innan blodet har hunnit stänka såpass att ni MÅSTE sära på dem och i ett sådant läge är det ytterst tveksamt om det öht går att ha hundarna tillsammans igen.

Om ni låter det passera förbi finns risken att bråken eskalerar och de ryker ihop stup i kvarten i alla möjliga situationer och vem orkar leva så i längden, snarare blir det så att man blir tvingad att hålla dem separerade (eller omplacera den ena). Var och en gör sina egna val givetvis, men var medveten om riskerna.

I min flock är reglerna självklara, alla former av bråk och mätningar är förbjudna. Alla antydningar till dumheter stävjas omedelbart. På så sätt bebehåller jag lugn och trygghet i en flock med både hanar och tikar där flera av hundarna dessutom är väldigt nära varandra i ålder. Givetvis får vuxna hundar uppfostra/säga åt valpar och unghundar, sånt lägger jag mig inte i, men det är en viktig skillnad mellan det ena och det andra.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
1 864
Senast: MML
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 601
Senast: fixi
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
882
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka