Sv: "problem"

En häst som inte lyder när jag kräver avsaktning skulle jag göra halt med och på nytt ta upp samma tempo.
Får jag inte halt på hästen så blir det volt eller "one-rein-stop".

Träna mycket tempoväxlingar när du är ute. Allt från halt till galopp (om du vågar).
"Bromsen" är ju det viktigaste på hästen, därefter kommer styrningen ochsist gasen. *ler*

Jadu.. kan väl säga att jag rider lite allt möjligt. Jag rider mestadels utan träns, och vad i gör beror på vad vi känner för. Min häst älskar dressyr och det är en mkt viktig del i ridningen så där petar vi ganska ofta - men inte så som många andra rider dressyr kanske.
Sen gör vi allt. Vi provar western ibland men det ser jag som dressyr - det handlar ju o att utföra saker med lätta hjälper, med en samlad häst. Öppnar äv. grindar och annat sånt onödigt som bara är kul. :p

Jag rider aldrig efter planering eller schema - vi gör det vi knner för just den sekunden och ändrar vi oss så avbryter vi och gör något annat.

Jag är inte impulsiv också har jag dålig fantasi. jag kommer aldrig på något vi kan göra från marken. också går jag och mår dåligt över det .usch.
Det är just därför man måste sluta tänka. Det är därför barn har sån fantasi - de är öppna och ingenting är omöjligt i ders ögon. De gör vad som komme rför dem innan de tänker efter. Så började jag och så gör jag också nu, när jag inte längre vet hur jag ska gå vidare, eller lösa ett problem.

Blunda och gör.. :cool:

Jag funderar seriöst på att lägga ner allt som har med hästar och göra :cry: nu när vi äntligen kommer väldigt bra överrens, och har förtroende för varandra, jag kan till och med hoppa henne utan tyglar/träns/grimma/nåt och hon har varit hopprädd, fort gick det att få sådant förtroende och nu har vi ju haft det ett tag och har det än.

Men jag tänker för mycket, alldelles alldelles för mycket, nu är det ju jag som förstör det för mig och henne!

Nu har hon kommit hem från betet och här har vi alla möjligheter att rida, träna, köra lite nh kanske, som jag verkligen älskar, jag älskar att träna tillsammans med henne. Men på något vis känns det fel att jag gör det, allt blir "träning träning", vet inte varför det känns så fel. Jag är rädd att min häst bara ska bli ett "träningsobjekt". Och jag kanske borde acceptera henne som hon är och inte hålla på att träna nh? Fast jag gör det ju inte för att ändra på henne.

Det känns som att jag är ju bara 13, varför håller jag på med nh och western? är det därför jag tänker så mycket? fast både jag och hästen gillar det. inte tänkandet förstås men western.

Jag kan inte hoppa, jag kan inte träna, jag kan inte rykta henne, jag kan inte göra någonting JAG tycker är roligt, för då känner jag mig egoistisk.

Innan vi for på betet hade vi inte nån vidare kontakt och det var bara på grund av att jag hade fått för mig att hon inte gillade allt jag gjorde med henne, men det gjorde hon nog. Jag insåg inte att problemen var inbillade. Nu är jag rädd att det blir så igen. Att jag inbillar mig det. Och fastän jag vet att det är inbillning så försvinner det inte.

Fastän jag vet att ALLA mina problem är inbillade försvinner de inte, och så vet jag att det kommer alltid nya!

Och dessutom så är jag rädd för att det inte är molly jag längtar efter och gillar, tänkt om det är typ ridningen eller träningen eller något annat? :( tänk om det är så?

Och, borde jag acceptera henne precis som hon är även om hon är seg att reagera på till exdempel skänkel eller andra saker som hon kan ibland? får ju ont i magen när jag läser om folk som beksriver sina hästar som "pigg och het"eller "går inte så fort" mm. kanske jag borde sluta få henne att reagera fortare osv?? jag får iofs ont i magen av allt jag läser nu för tiden...

Som sagt så är alla, alla problem inbillade. Jag har hästen i ett fint stall, alla ridmöjligheter, hon gillar mig, hon är vacker, allt är perfekt OCKSÅ FÅR JAG INTE BORT ALLA INBILLADE PROBLEM! jag har alltid dem. och när jag tänker på att de inbillade problemen förstör för mig, då får jag ju ännu mer problem och mår ännu dåligare.

Nu har det blivit så att jag aldrig kan vara glad över någonting eller ha roligt för jag vet att för eller senare kommer problemen.

Alltid gnager den där tanken "jag har inbillade problem" i bakhuvudet. ungefär som "jag har inbillade problem och kan därför inte göra nåt med glädje eller glömma att jag har inbillade problem".

Och dessutom har jag fått för mig att jag inte kan tävla, inte ens drömma om det, för det känns egoistiskt eftersom jag gör ju det för min skull isåfall. fått för mig att tävlingsryttare är ego och ser hästar som föremål och inte kommer lika nära dem som de som inte tävlar.

Vi har ju ännu som sagt bra kontakt men jag inbillar mig att vi inte kan ha det, jag minns väl tiden före betet eller nåt.

STALLET ÄR INGENTING JAG VILL TILL LÄNGRE FÖR JAG VET ATT JAG BARA FÅR INBILLADE PROBLEM DÄR!! JAG KANSKE INTE BORDE HA HÄST??

Nu har jag bara läst ditt sista inlägg, men jag kan säja att jag känner igen mej rätt mkt. Jag kan också inbilla mej saker. Problem, att hästen har ont, tråkigt, inte tycker om mej eller det jag gör. Det är jättejobbigt. När jag funderar sådär så tänker jag på "problemet" och hästen jättemkt, när jag ska sova, i skolan osv.. Det gnager i magen. "man borde göra det och det och det, annars är man en dålig hästägare.."
Jag har ingen lösning eller så, men jag tycker inte att du ska sluta med hästarna. Du VET ju att du eg. inbillar dej! Ifrågasätt dina tankar, och bevisa för dej själv att du inte har nåra grunder för dom.

Och detta kanske låter grymt, men man får inte glömma att det faktiskt "bara" är en häst. Självklart ska man bry sej och vara noga osv, men den blir inte sårad på samma sätt som en människa. Den känner inte samma känslor. Hoppas det hjälper lite. :)

Moej skrev:
Jag funderar seriöst på att lägga ner allt som har med hästar och göra :cry: nu när vi äntligen kommer väldigt bra överrens, och har förtroende för varandra, jag kan till och med hoppa henne utan tyglar/träns/grimma/nåt och hon har varit hopprädd, fort gick det att få sådant förtroende och nu har vi ju haft det ett tag och har det än.

Men jag tänker för mycket, alldelles alldelles för mycket, nu är det ju jag som förstör det för mig och henne!

Nu har hon kommit hem från betet och här har vi alla möjligheter att rida, träna, köra lite nh kanske, som jag verkligen älskar, jag älskar att träna tillsammans med henne. Men på något vis känns det fel att jag gör det, allt blir "träning träning", vet inte varför det känns så fel. Jag är rädd att min häst bara ska bli ett "träningsobjekt". Och jag kanske borde acceptera henne som hon är och inte hålla på att träna nh? Fast jag gör det ju inte för att ändra på henne.

Det känns som att jag är ju bara 13, varför håller jag på med nh och western? är det därför jag tänker så mycket? fast både jag och hästen gillar det. inte tänkandet förstås men western.

Jag kan inte hoppa, jag kan inte träna, jag kan inte rykta henne, jag kan inte göra någonting JAG tycker är roligt, för då känner jag mig egoistisk.

Innan vi for på betet hade vi inte nån vidare kontakt och det var bara på grund av att jag hade fått för mig att hon inte gillade allt jag gjorde med henne, men det gjorde hon nog. Jag insåg inte att problemen var inbillade. Nu är jag rädd att det blir så igen. Att jag inbillar mig det. Och fastän jag vet att det är inbillning så försvinner det inte.

Fastän jag vet att ALLA mina problem är inbillade försvinner de inte, och så vet jag att det kommer alltid nya!

Och dessutom så är jag rädd för att det inte är molly jag längtar efter och gillar, tänkt om det är typ ridningen eller träningen eller något annat? :( tänk om det är så?

Och, borde jag acceptera henne precis som hon är även om hon är seg att reagera på till exdempel skänkel eller andra saker som hon kan ibland? får ju ont i magen när jag läser om folk som beksriver sina hästar som "pigg och het"eller "går inte så fort" mm. kanske jag borde sluta få henne att reagera fortare osv?? jag får iofs ont i magen av allt jag läser nu för tiden...

Som sagt så är alla, alla problem inbillade. Jag har hästen i ett fint stall, alla ridmöjligheter, hon gillar mig, hon är vacker, allt är perfekt OCKSÅ FÅR JAG INTE BORT ALLA INBILLADE PROBLEM! jag har alltid dem. och när jag tänker på att de inbillade problemen förstör för mig, då får jag ju ännu mer problem och mår ännu dåligare.

Nu har det blivit så att jag aldrig kan vara glad över någonting eller ha roligt för jag vet att för eller senare kommer problemen.

Alltid gnager den där tanken "jag har inbillade problem" i bakhuvudet. ungefär som "jag har inbillade problem och kan därför inte göra nåt med glädje eller glömma att jag har inbillade problem".

Och dessutom har jag fått för mig att jag inte kan tävla, inte ens drömma om det, för det känns egoistiskt eftersom jag gör ju det för min skull isåfall. fått för mig att tävlingsryttare är ego och ser hästar som föremål och inte kommer lika nära dem som de som inte tävlar.

Vi har ju ännu som sagt bra kontakt men jag inbillar mig att vi inte kan ha det, jag minns väl tiden före betet eller nåt.

STALLET ÄR INGENTING JAG VILL TILL LÄNGRE FÖR JAG VET ATT JAG BARA FÅR INBILLADE PROBLEM DÄR!! JAG KANSKE INTE BORDE HA HÄST??
Jobbiga tankar.........

Du skriver bland annat om att du inte vill vara egoistisk och borsta henne m.m.
Är du säker på att du är egoistisk, jag skulle säkert tro att hon gillar det lika mycket som du...
Häst gillar att umgås med sina flockmedlemmar...

Det är inte lätt att ha "för mycket" tankar... Men kanske skulle du släppa allt ett tag och bara vara med henne? Bara gå på promenader och se er omkring, skit i allt annat bara umgås... Då är du inte egoistisk på något sätt...

Strunta i att tänka, bara iaktta henne. Ser hon glad ut så är hon glad fundera inget mer på det! Om du är osäker på om hon gillar en viss sak, STRUNTA i att göra den.

Spendera bara lite tid med henne och "lär känna" henne, inga tvång ingen träning bara ni två....

När det gäller att träna Nh.... Jag tränar inte Nh, dom flesta momenten fugerar inte på min häst. Så jag har gjort en egen variant & blanding, en som jag vet att vi båda gillar...

När ni väl kommer till tävling (om du vill det så ska du göra det) så kommer du se att hon säkert tycker jätte mycket om det, många häste blir t. o. m. uppspelta när dom ska på tävling, dom älskar att få visa upp sig! Man behöver inte ta tävlingar på så sort allvar, tävla inte mot andra utan tävla mot dig själv, sträva efter att få bättre resultat än förra tävlingen, strunta i resten.

Sammanfattningsvis så tycker jag att du ska börja strunta i allt, utom Molly förstås...

Börja med att bygga upp eran relation och skit i resten! Och med att bygga upp eran relation så menar jag INTE Nh, jag menar att ni ska umgås, t ex klia varandra! Klia henne på hennes favorit ställe och låt henne klia tillbaka om hon vill, så gör dom i flocken och det stärker förhållandet till den andre....

Jag ber om ursäkt om jag upprepat mig mycket, jag skrev så mycket så jag hann glömma om jag nämnt sakerna förut...

Du får gärna skälla ut mig om jag missuppfattat alltihop... Jag har ganska lätt för att göra det....

Moej

Har ni hört av PP Level 1 Det är med DVD och små boklets man ta ut med sig till hästen. Det täcka allt. Jag är på level 2 nu, att börja med det och hur dem har skrivet (tyvär är det inte övsättat till svenska) och visar på dvd du kan inte mislycka. Om man tränna på en övning och det det verka inte fungera så har dem "troubleshooting" i varje övning. Det är så väl satt ihop och du får so mycket info från det. Jag själv har läst hur många böcker men detta här har en den lätaste sätt att förstår om du inte själv går på en NH kurs. Det kostar, men det är värt det. Dem har en hemsida i sverige. Det kanske är någon ting att ringa och prata med dem om det.

Svarar på ditt sista inlägg.

Jag känner så väl igen det du beskriver men här är en punkt när man måste börja öppna sig igen. Man hamnar ofta i små "ner-perioder" när man tänker mycket - folisoferar mycket - och fokuserar för mkt på en sak. Oftast börjar man väldigt öppet tänkande och får en tydlig åsikt som man sen fokuserar på så mycket att man glömmer allt det andra. Jag hamnar fortfarande där, fastän jag vet om detta. Men nu kommer jag på miog oftare och ger mig själv en dänga i huvudet ganska tidigt... ;)

Börja om från början. Vart började du?.. Börja med frågan "Vad vill du med din ridning?" Du kanske vill ha roligt tillsammans med din häst - du vill att ni båda ska få en rolig stund tillsammans. I det fallet är ridningen inte egoistisk - du rider ju även för att ge din häst ett "nöje".
"Varför pysslar du med nh?" För att utveckla er kommunikation så att ni ska förstå varandra bättre, ha en tryggare relation och därav ha ännu roligare? Vart finner du det egoistiska i detta?

Och vem är det du tränar när du tränar nh? Inte är det hästen iaf - det du gör är att försöka nå henne och få henne att visa Dig hur man gör. Det är du som tränas, och hon sätter dig på plats. ;) Därav ogillar jag nh's "lekar".. det finns för mkt regler. Det handlar inte om att ta ledarrollen - ÄN - först måste du lära dig hur hästar leder.

Jag har en häst som inte gillar att bli borstad, han tycker att det är jättetråkigt och helt onödigt. Detta gjorde att jag blev jättenere - jag ville ju borsta på honom och kände mig samtidigt dum om jag inte gjorde det, han behövde det ju. Samtidigt hade han ont av ridningen.

Det slutade med att jag la undan utrustningen och började fråga honom hur han ville ha det. Jag vägrade rida om vi inte hade roligt båda två. Där börjar min historia vad gäller att kommunicera med hästen på hästens språk. När jag började förstå vad som gällde på marken lite mer så satt jag upp - jag hade ingenting på honom eller mig utan satt bara impulsivt upp en dag. Och sen red vi. Och det var så underbart att äntligen kunna sitta på en häst som var positiv, lyhörd och inte hade ont.

Såhär gör jag alltid när jag tappar tråden. Jag låter hästen ta över. Folk frågar sig kanske om ledarskapet inte blir förstört om man gör såhär, men tvärt om. När allting går fel så har man inget ledarskap, lyssnar man dock så byggs ett fötroende upp oss imellan och jag kan med hjälp av det bli ledare sen, när jag är värdig den positionen i flocken.

När jag lärde mig av hästen så utvecklades vår kommunikation och förståelse för varandra och ryktningen blev inte längre negativ - nu pratade vi ju hela tiden. Han stog lös och kunde kika efter mig, smaka på borstarna, ibland tar han bak huvudet och tittar på vad jag gör... Hela tiden sänder vi signaler till varann och det är inte längre tråkigt. Samma gäller ridningen och allt vi gör tillsammans. Vi har roligt båda två och det krävdes inte mer än att jag såg mina brister och lät honom visa mig hur man gör. För han har inget emot att bli riden om han har roligt under tiden.

TACK för ditt inlägg! Du är ju trots allt bara två år äldre än mig, mamma sa till mig igår att jag får räkna med att ha en massa inbillade problem under min tonårstid och att de flesta andra också har det, men det trodde jag förstås inte på. Men det var ju trevligt att höra att nån annan han det :D

Rider du vanligt/western? Håller du på med nh?
Tycker du det är ok att tänka "idag ska jag hoppa", "idag ska jag träna nh och rida western", när man far till stallet? Och mest se fram emot det, och inte just att träffa hästen? Hoppas du fattar ;)

Börjar misstänka att jag är lite för påverkad av alla noveller och böcker man läser, allt är perfekt och hästen älskar sin lilla ägare/skötare och bara väntar på att bli riden och kommer gnäggande i hagen och ryttaren har aldrig problem och älskar sin häst så fruktansvärt mycket :crazy:

Det är det jag gjort i fyra veckor nu. Och, vi har ju jättebra kontakt och relation och så. Mamma tyckte jag skulle behöva släppa allt och vara lite egoistisk ett tag, rida om jag känner för det, hoppa när jag känner för det osv. Vad tycker du om det?

Moej skrev:
Det är det jag gjort i fyra veckor nu. Och, vi har ju jättebra kontakt och relation och så. Mamma tyckte jag skulle behöva släppa allt och vara lite egoistisk ett tag, rida om jag känner för det, hoppa när jag känner för det osv. Vad tycker du om det?
Jag är ganska säker på att Molly skulle gilla det också ;)
För det hästar gillar mest av allt är väl variation :)

Man måste vara lite lagom egoistisk, för om vi alla ska vara ärliga så inte offrar väl hästarna absolut allt dom älskar för våran skull, eller hur :crazy:

Man måste göra det man känner för när man känner för det, då brukar det bli bra och kännas rätt :D

Hästen min har blivit så mycket positivare till ridningen nu och verkar tycka det är roligt, fastän hon kanske inte "hoppar i tränset" :D Anledningen är att jag testade det där du sa, att berömma henne mycket och att aldrig låta henne misslyckats. Försöker även göra så från marken nu. Själv har jag lagt till en sak : Att aldrig skälla på henne . Då kommer hon ju aldrig våga försöka.

Så nu tycker hon om det mesta. Fast hon kanske helst av allt hade velat vara med kompisarna i hagen men det måste väl vara ganska naturligt? Eller är din häst hellre med dig än med kompisarna i hagen?

Med ridningen vill jag själv lära mig mycket, jag älskar att lära min häst saker, jag vill självklart att vi båda ska ha roligt annat hade jag ju inte haft det där problemet "hon gillar inte att bli riden", som jag tror var inbillat... Jag kanske vill tävla lite, det vet jag inte riktigt för jag har knappt tävlat nåt alls. Hade gärna kommit till lite högre nivåer i western också fast kanske inte tävla.
Vad tyckte du om det? Alldeles för egoistiskt?
Det jag tycker allra mest om är att lära henne saker, att träna henne, jag vet ju att hon kan egentligen det mesta från marken och från ryggen det är ju bara jag som måste komma på hur jag ska göra för att få henne att göra sakerna. Ändå känns det som att jag tränar henne. Men hon lider ju inte av att jag ser det så? Eller ? Gör hon det? :crazy:

Jag tränar nh för att jag vill lära mig mer om henne, hennes beteende, hur man tränar hästar bra, jag tycker det är roligt att det går att få henne att göra saker på bara kroppssignaler och vill ha en bättre relation med henne. Men just nu känns det som att största anledningen är att jag själv vill lära mig nh.
Egoistiskt? :crazy:

Hur ska jag få bort all fokus på att bli ledare (nh träningens syfte pratar jag om nu) och istället börja fokusera på att få en bättre relation?

Och det känns så dumt att ta henne från hagen så många timmar.. Inte för att jag just tränar nh i flera timmar men jag gör ju annat. Fast.. det är ju därför man har häst. Varför ha häst om den bara ska gå i hagen?
Och jag är ju i skolan från 8-4 så då får hon ju gå i hagen då..

Jag har hört om levels men inte riktigt fått veta vad det är i varje level, tycker det verkar intressant och funderat på att prova men har inte hittat någonting. Vet du adressen ?

Bra bra :D Nu ska jag väl gå till stallet och vara lite egoistisk då :bump: :bump:
Planerna för dagen är lite nh-"träning" också tänkte jag testa ett dressyrprogram på westernvis utan träns i hagen. Och varför jag vill träna eller rida tänker jag inte fundera på. Jag tänker bara göra.

Förresten, hur vet du vad hon heter? :)

Börjar misstänka att jag är lite för påverkad av alla noveller och böcker man läser, allt är perfekt och hästen älskar sin lilla ägare/skötare och bara väntar på att bli riden och kommer gnäggande i hagen och ryttaren har aldrig problem och älskar sin häst så fruktansvärt mycket
När jag var yngre (låter som om jag är jätte gammal) så brukade jag tro att det var som på film...

Jag har provat "Black Beauty metoden" med Harry och jag ska meddela att det går inte att sitta upp på en oinriden häst och galoppera iväg, jag lyckades inte ens skritta :o

Visst nog kan en häst verkligen tycka om sin ägare men nog är det lite väl överdrivet på film. Se bara på Lassie! Det är ju en hund men jag kan från erfarenhet säga att dom är inte heller lika lättsamma :crazy:

Fast nog vore det underbart om man hade en häst som bara levde för att få vara med en :love:
Harry gillar mig verkligen men ibland måste han prioritera och då brukar grästuvorna vinna framför mig :crazy:

VARFÖR är jag så emot mål?? Jag hittade beskrivning på pat parellis level ett och det verkade spännande men då har jag grunderna i western som jag strävar efter i ridningen och att klara level ett i nh:n, så alltså tränar jag för att klara grunderna och tränar för att klara level ett. Och jag ÄLSKAR att träna för någonting, varför känns det så fel? huvvaligen så jobbigt.

Kan du eller någon kolla den här sidan: http://www.parellicanada.com/savvy/assess/level1_assess.pdf
och se om det vore någonting?

är rädd att om jag har mål fokuserar jag bara på dem och glömmer att det kanske är roligt att bara leka lite med henne ibland istället för att stenhårt fokusera på att träna för level ett osv... fast hon kanske inte far illa av det?
kanske jag skulle sätta in maxtimmar, som tex. max 6 timmar nhträning/vecka?

Moej skrev:
TACK för ditt inlägg! Du är ju trots allt bara två år äldre än mig, mamma sa till mig igår att jag får räkna med att ha en massa inbillade problem under min tonårstid och att de flesta andra också har det, men det trodde jag förstås inte på. Men det var ju trevligt att höra att nån annan han det :D

Så bra att du blev glad. :D Jag tror nog att din mamma har ganska rätt.. :p

Rider du vanligt/western? Håller du på med nh?
Tycker du det är ok att tänka "idag ska jag hoppa", "idag ska jag träna nh och rida western", när man far till stallet? Och mest se fram emot det, och inte just att träffa hästen? Hoppas du fattar ;)

Jag tränar och tävlar dressyr, men inte på jättehög nivå. Så jag galopperar rätt mkt i skogen osv också!
Hm.. asså, jag skulle inte tycka att det var såå roligt med hästar om man inte kunde rida. Det är ju en del av hästeriet liksom. Så visst ser jag fram emot dressyrträningar, tävlingar, och saker som jag har planerat.. Men å andra sidan så blir det ju tråkigt om hästen inte vill samarbeta och har tråkigt.
Men jag skulle heller inte tycka att det vore kul att rida utan att sköta, pyssla och umgås med hästen. Så det är lite av en balansgång. Man får ta och ge, offra sig lite för varann. :) Alltid svårt att få ner tankar i ord.. :p

Börjar misstänka att jag är lite för påverkad av alla noveller och böcker man läser, allt är perfekt och hästen älskar sin lilla ägare/skötare och bara väntar på att bli riden och kommer gnäggande i hagen och ryttaren har aldrig problem och älskar sin häst så fruktansvärt mycket :crazy:

Precis! Jag har knappt aldrig hört talas om eller träffat nån som har det så med sin häst. Man får aldrig glömma att hästen faktiskt är ett djur. Den har sina instinkter. Hästen väljer faktiskt den saftiga grästuvan framför ryttaren som kommer med tränset. :smirk: Och i och med att man umgås flera timmar varje dag, så är det klart att det inte kan vara frid och fröjd jämt! Det går lite upp- och ner..
Men nu har jag lärt mej att istället för att tänka att "det borde va så" och "om jag gör så så kanske.." och "nu tänker hästen säkert så.." så försöker jag gå på känsla och lära känna just min häst. Alla är ju olika och det finns ingen mall.

Lite snurrigt inlägg, fråga om du inte fattar nåt.. :)

tiiiiiiiiiiiiiiio

Så nu tycker hon om det mesta. Fast hon kanske helst av allt hade velat vara med kompisarna i hagen men det måste väl vara ganska naturligt? Eller är din häst hellre med dig än med kompisarna i hagen?
Min häst följer av egen vilja med mig från hagen. Han kommer när jag ropar och går lös vid min sida/bakom/framför mot grinden, går ut när jag öppnar och vänder på egen hand o väntar medan jag stänger. Sen går vi tillsammans upp till stallet.

Han vill bli riden, han behöver stimulansen. Han är också en häst som tar hästvänner, mat, mm för givet vilket gör att han inte blir upprörd om ridsällskapet går åt annat håll eller om han glöms bort vid fodring. Han väntar tills vi ordnar upp det för honom. Men det händer att han går mot hagen istället för att gå ut från gården när vi ska rida. Hästarna är fortfarande hans familj och han litar mer på dem än på mig - iaf de han trivs med - och det är helt i sin ordning. Jag har mkt kvar att lära. Men jag vet iaf att han alltid kommer med in för att han vill, och att han alltid vägar säga ifrån om jag gör ngt han ogillar.

Vad tyckte du om det? Alldeles för egoistiskt?
Ingenting är egoistiskt om hästen också har roligt med dig. Många hästar älskar tävlingbanorna.

Ändå känns det som att jag tränar henne. Men hon lider ju inte av att jag ser det så? Eller ? Gör hon det?
Jag vet inte riktigt om du tränar henne eller inte. När det kommer till nh bör ditt syfte inte vara att lära henne ngt, utan att lära dig. Det är mitt syfte i allt, att lära mig. När jag rider så utnyttjar jag det som kommer natuligt för hästen för att få honom att göra saker som piaff, bakdelsvändning, skolorna, etc. Utnyttjar du hästens egna kunskaper så kan du få henne till allt det utan att "lära" henne. Men sen är det ju så i dagens hästvärld, att man lär in hjälper som man själv vill använda. Det är en omväg, men fungerar. Det är heller inte fel, sålänge ni gör det med ett leende på läpparna(båda två).

Jag tränar nh för att jag vill lära mig mer om henne, hennes beteende, hur man tränar hästar bra, jag tycker det är roligt att det går att få henne att göra saker på bara kroppssignaler och vill ha en bättre relation med henne. Men just nu känns det som att största anledningen är att jag själv vill lära mig nh.
För vems skull vill du lära dig nh? Hästens eller hur? Jag ser att du gång på gång nämner "träna hästen".. Jag ser inte hästhantering så. Jag utnyttjar hästen och därför får jag se till att lära mig 'häst' istället för att lära hästen 'männikan'. Nh är kommunikation och har ingenting med träning o göra - hästar tränar inte varandra. De talar med varandra, och det är det som nh är eg.

Hur ska jag få bort all fokus på att bli ledare (nh träningens syfte pratar jag om nu) och istället börja fokusera på att få en bättre relation?
Börja om från början i huvudet. Tänk efter, vem gör du detta(nh, ridning, etc) för? Sålänge hästen tycker att det är roligt så gör du henne en tjänst. Egoistisk blir du först när du slutar tänka och lyssna på din häst.
Låt din häst ta över en gång, låt honom dominera dig, bli hans spegel.

När hingstfölen föds tar ledaren en av dem under sina vingar. Denna lär han upp för att kunna ta över efter honom. Trots att han vet att hingsten en dag kommer att jaga honom från flocken. Unghingsten lär sig genom att spegla det som ledarhästen gör - alla rörelse och minsta lilla muskelspänning.

Bli unghingsten och se upp till din häst - hon är klokare än du tror.

Moej skrev:
Bra bra :D Nu ska jag väl gå till stallet och vara lite egoistisk då :bump: :bump:
Planerna för dagen är lite nh-"träning" också tänkte jag testa ett dressyrprogram på westernvis utan träns i hagen. Och varför jag vill träna eller rida tänker jag inte fundera på. Jag tänker bara göra.

Förresten, hur vet du vad hon heter? :)
Jag har varit och tjuvkikat på din sida :o

Hon är jätte gullig :D

Moej skrev:
VARFÖR är jag så emot mål?? Jag hittade beskrivning på pat parellis level ett och det verkade spännande men då har jag grunderna i western som jag strävar efter i ridningen och att klara level ett i nh:n, så alltså tränar jag för att klara grunderna och tränar för att klara level ett. Och jag ÄLSKAR att träna för någonting, varför känns det så fel? huvvaligen så jobbigt.

Kan du eller någon kolla den här sidan: http://www.parellicanada.com/savvy/assess/level1_assess.pdf
och se om det vore någonting?

är rädd att om jag har mål fokuserar jag bara på dem och glömmer att det kanske är roligt att bara leka lite med henne ibland istället för att stenhårt fokusera på att träna för level ett osv... fast hon kanske inte far illa av det?
kanske jag skulle sätta in maxtimmar, som tex. max 6 timmar nhträning/vecka?
Tja, det är nästan så jag skulle behöva låna lite beslutsamhet av dig....
Jag har t ex försökt göra de 7 lekarna med Harry, men jag lyckades inte så då gav jag upp :o Jag är överdriven åt andra hållet :crazy:

Det viktigaste är att hon tycker att det är roligt, sak samma med levels vill du komma till level 1 så träna på MEN håll koll på henne så att hon hela tiden gillar det, blir hon uttråkad så måste du försöka glömma din nivå ett tag.....

Men som sagt så är jag överdriven åt andra hållet :o så jag vet inte hur det är att vara för inriktad :crazy:
Om man nu kan vara det, det kanske inte är något fel att ha något som man verkligen stävar efter om hästen inte far illa av det :confused:

Åh Gud, jag vet inte vad jag ska göra !! Det känns inte som att jag orkar ha kvar henne.. Allt är ju bara negativt, negativt, negativt och det är bara mitt fel!

Idag tyckte hon det var så roligt att komma in, så roligt att vara på promenad, så roligt att göra allt men det blev inget mer än promenad för att jag som vanligt började må dåligt över någonting så jag tappade orken, vad vet jag inte och jag hatar det verkligen! Att jag inte kan tillåta mig själv att vara glad!!

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
Senast: Wingates
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA