Problem... ?

Sv: Problem... ?

Tänkvärt för alla...

"En häst korttidsminne varar i 15 sekunder... Sedan förstår den inte varför man är arg på den..."

En som berömmer hästen när man åkt av och hästen stannar kvar...

Det gör ingenting. det är ju en tegelmur runt deras skalle, så ju mer man försöker få in i skallen på dom så studsar det bara tillbaka.. tillsammans med deras förstånd :crazy:
Kan inte riktigt fatta varför dom inte bara kan förstå. dom verkar ju inte ha nån hobby. varför skulle man inte få det? :D :D

jag skulle aldrig någonsin sätta på nån häst stång eller kandar. MAX tredelat. Jag tycker inte om att människan har skapat något så hemskt som ska sitta i en hästs mun, och så missbrukar en del det genom att sitta och slita. om jag hade vart TVUNGEN att använda stångbett eller kandar så skulle jag rida utan att använda tygeln över huvudtaget.

Alla vet redan det här. dessutom om du tar och läser ALLA mina inlägg så tränar du nog upp din förståelse. fast du kanske inte fattar det nu för det har gått mer än 15 sekunder.. :D

v_NiniZ_v skrev:
jag skulle aldrig någonsin sätta på nån häst stång eller kandar. MAX tredelat. Jag tycker inte om att människan har skapat något så hemskt som ska sitta i en hästs mun, och så missbrukar en del det genom att sitta och slita. om jag hade vart TVUNGEN att använda stångbett eller kandar så skulle jag rida utan att använda tygeln över huvudtaget.

Bara en liten sak, (som kanske inte hör till ämnet egentligen): Hur skarpt bettet är beror helt på ryttarens hand. Om man rider en häst som är stenhård i munnen med tredelat t ex. och måste bara slita och dra hela tiden, då är det bättre med ett lite skarpare bett (säger inte att det måste vara stång eller kandar), så att man kan ta mindre i munnen på hästen! Däremot är det ju fruktansvärt när nån idiot sitter och sliter allt vad han/hon orkar i en jättekänslig häst med isländsk stång eller nåt! En isländsk stång t ex. är ju till för att få fram det där lilla extra på tävling på en häst, som redan går bra i alla gångarter, är mjuk och lösgjord osv!

Vad är det egentligen ni som hoppar på henne vill höra? Hon har sagt att det var hennes fel, hon har sagt att hon aldrig skulle gjort det om hon vetat hur det skulle sluta, hon har sagt att samarbetet dem emellan är gott etc etc.
Varför fortsätter ni? Vad mer kan hon göra/säga? Hon ställde en fråga och blev påhoppad som bara den! Alla kan vi skriva klumpigt och är man fortfarande skakis blir det fel när man skriver.
På buke är det verkligen inte lätt att ställa såna här frågor för alltid är det tio personer som ska skriva samma sak... det är modigt att ens ta upp det här!
Alla är inte felfria!

om jag hade vart TVUNGEN att använda stångbett eller kandar så skulle jag rida utan att använda tygeln över huvudtaget.

Ja det är precis det som är vitsen med dessa bett, fina osynliga hjälper att nästan inte behöva röra tygeln då hästen blir som självbärande. Kandaret rider man inte på, utan det är bridongbettet som skall ha den största verkan.

Jag har aldrig behövt använda skarpare bett än tredelat på en s k "bökig" häst. Det är hos ryttaren problemet sitter. enl. MIN mening. men alla rider inte likadant.

Hos hästar jag har lärt känna rider jag utan bett.

Jag vet det!
Men jag skulle inte använda tygeln överhuvudtaget om jag var tvungen att använda det. som jag sa tidigare. Jag skulle släppa den helt. Vägrar att hålla ens kontakten med hästens mun med ett skarpt bett. Ni får gärna tycka vad ni vill om mig nu, men håll det för er själva för jag orkar inte med kritik ikväll (Men jag tål det om ni verkligen måste). tillbaka till ämnet. Om jag inte va tvungen att fixa till kontakten mellan hästen & mig.. (om jag skulle tappa den)

Senast ändrad av en moderator:

v_NiniZ_v skrev:
Hos hästar jag har lärt känna rider jag utan bett.

Har du ridit med hackamore någon gång? Eller sidepull? Jag använder hackamore till och från på min häst, för hon biter på bettet (tredelat) och det sliter på tänderna. Sidepull har jag aldrig provat, vore kul att höra nån annans åsikt om detta!
Har i paddocken provat att bara rida i grimma och en gång utan någonting alls. Det är en upplevelse, men inget jag har gjort mer än en gång.

jag har Bara testat hackamore. har bestämt mig för att köpa ett så fort jag får råd. Tycker att det är jättebra. Men just nu har jag beställt en repgrimma som jag ska rida i! jag tycker att det är jättebra, för hästen reagerar på dom tydliga men mjukna hjälperna då.

Hackamore är jättebra.

Repgrimma har jag alltid velat prova att rida i, bara för skojs skull! Såg en jättefin palomino en dag. Hon som red satt i westernsadel och hade bara repgrimma! Det hade varit skoj att kunna rida så, men det skulle nog inte funka på min häst. Krävs såklart mycket träning... På henne kombinerar jag hackamore (ponnyhackamore alltså, utan nån "stålsak" över nosen), tredelat bett och tredelat syntetbett. Har problem med att hitta tredelat syntetbett i storlek 9,5 bara. Dumt att det inte finns så många bett för små islänningar!
(Nu kom jag väl ifrån ämnet igen...)

Globus har mycket bett i mindre storlek, 9,5 är inte det minsta bettet men kanske det vanligaste till islandshäst.

Boj skrev:
Globus har mycket bett i mindre storlek, 9,5 är inte det minsta bettet men kanske det vanligaste till islandshäst.

Har de tredelade syntetbett, inte alltför dyra? Får inte vara för tjockt heller, hon har ju så liten mun! Jag frågade på mässan på Göteborg Horse Show, men de sa att det inte tillverkas syntetbett som är mindre än 10,5. Tyckte väl att det lät konstigt!

:rofl: :rofl:

Jo men lugnt :D detta verkar ha blivit ett öppet förum för allt möjligt prat. ! det är ju bra.

längtar efter att få rida i repgrimma. den kommer i veckan !
Vi har en butik rätt nära där jag bor som heter "blomster skolan", där säljer dom bl.a. hästprylar. (allt möjligt:eek: ) jag hittade mini små syntetbett där! både för shettis och ponny. jag kollade inte vad för storlek det fanns i, men det fanns säkert i 9,5. :bump:

Jag köper alla bett i Globus serien, orsaken är att det finns stl ner till 7,5. Om de tillverkar syntetbett i dessa storlekar vet jag inte, därför att jag själv aldrig använder syntet på hästen och har inte undersökt den saken.

Boj skrev:
Jag köper alla bett i Globus serien,
Vilken gigantisk hög med bett du måste ha hemma då.
Och inte blir det några över till oss andra heller, om du nu skall köpa alla.
Och Globus-betten som är så bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Kropp & Själ Ja, som rubriken lyder. Jag har senaste halvåret haft problem med att jag får svimningskänslor och/eller snurrande yrsel. Nu har det...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Det är ju en hel vetenskap att flyttpacka! Nåja, en halv då. :) Nu är jag en envis och snål jäkel så jag undrar hur man flyttpackar så...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
9 359
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V