Problem... ?

Sv: Problem... ?

Det är inte det faktum att du rider hästen trött som jag reagerar mot utan det faktum att du gör det i avsikt att straffa. Eftersom hästen inte förstår varför du är arg så är det totalt meningslöst och gör mer skada än nytta. Jag förstår att det är en skrämmande upplevelse, snälla ta ditt ansvar och sluta skylla på hästen.

Den starka vårsolen gör att pigghetsproteiner produceras i rasande fart ibland. Kanske har du känt av det själv någon gång?

Ingen idé att bestraffa sånt. Vår uppgift som människor är att tänka före hästen och förutse saker.

Tror inte man ska fästa så stor vikt vid händelsen det betyder säkert inte att han tappat respekten för dig. Men även den snällaste lydiga gamla trotjänare kan bli offer för sina flykthormoner eller pigghetsproteiner etc ngn gång och det får vi ta med i beräkningen så vi inte utsätter andra för onödiga risker.

förmodligen vårkänslor eller att han blev rädd för ngt.....när han sen kände att du inte kunde stoppa honom..ja då kände väl hästen att det var han som styrde, och kunde göra vad han ville-dvs fly. OM du dessutom red barbacka så kanske du tappade balansen, och han kanske ville fly ännu mer.

Om det är ngt som en uppstressad och rädd häst ska lära sej så är det att lugna ner sej....även om det är svårt. En korrekt (enligt min mening)korriigering (om behov nu fanns)hade ju varit att ta på sadel och träns och skritta förbi den plats där han stack-då skulle han möjligtvis koppla att du hade kontrollen.

Jag vet, jag vet inte men jag tror nog att jag tappade kontrollen för ett ögonblick och då kände han det, och så tog han chansen. :| kan mycket väl ha varit så. sedan försökte jag att lugna ner honom . tills vi kom ut på vägen och då försökte jag först hoppa av och stanna honom, för han brukar stanna så fort han känner att man håller på att falla, men jag visste inte säkert just då. fast även om det alltid har fungerat med grimma och barbacka förut, så kan det mycket väl hända att något sånthär händer så småningom.
Jag kanske var lite klantig där :/

jag har gjort det flera gånger och jag känner att jag tog i, men det var ju ca 1½ timme efter att det hänt, så chocken hade inte lagt sig.
jag skulle jättegärna vilja ändra det inlägget, men det går ju inte. man kan inte ens radera det. men jag förstår nu att dom svarat som dom gjort, men även om jag "tvingade" honom, så blev han inte ens svettig.. han skulle få stanna om han verkligen ville det! men han älskar att springa, och jag vet att han inte tog det hårt. för då skulle jag inte ens vågat titta på honom igen, för det jag hade gjort.

josse skrev:
En korrekt (enligt min mening)korriigering (om behov nu fanns)hade ju varit att ta på sadel och träns och skritta förbi den plats där han stack-då skulle han möjligtvis koppla att du hade kontrollen.
det gjorde jag också :smirk:

Lobelia skrev:
Det är inte det faktum att du rider hästen trött som jag reagerar mot utan det faktum att du gör det i avsikt att straffa. Eftersom hästen inte förstår varför du är arg så är det totalt meningslöst och gör mer skada än nytta. Jag förstår att det är en skrämmande upplevelse, snälla ta ditt ansvar och sluta skylla på hästen.

Sorry, men jag upprepar; Ja "straffade" inte honom, för han skulle ändå inte ta det som ett straff eftersom det hände ca en halvtimme efter

Jag skylle inte på hästen men, jag blev så chockad just då ! du vet inte hur jag handskas med honom ! Jag straffar inte någon häst jag nånsin träffat!
när han hade skenat, hoppade jag av och lugnade ner honom, gick raka vägen fram till hans ansikte och började prata lugnt med honom och kelade om honom . när han var sig själv igen så satt jag upp och skrittade hem!

Jag skyllde på hästen allra först när jag red honom i skenande , men har du någonsin suttit på en skenande häst, som du tappat kontrollen på , det enda du kan göra är att sitta och hålla i dig. samtidigt som du möter en bil ? DÅ skyllde jag på honom för att jag blev så otroligt rädd, men jag bestraffade aldrig honom!!

Jag kan ju endast utgå från vad du skrivit och där framgår det med all tydlighet att du straffade hästen.

blev ordentligt sur på han, och tog hem honom och klädde på sadel träns och spö. ut på en ny runda och tvingade honom att galoppera hela rundan (3 km ca) ner till havet. och han var helslut när han kom ner dit, men jag tvingade honom att fortsätta galoppera..(blev lite vemodig, tyckte inte om att göra detta men...) där fick han sedan svalka av sig i vattnet , det tyckte han va great!!
sedan fick han skrittas på långa tyglar hela vägen hem . hoppas han fick sig en läxa..

Vad som är sant eller inte vet jag givetvis inte, men dina olika versioner hänger inte ihop och det gör dig knappast trovärdig. Nu är jag inte ute efter att hänga dig, misstag kan vi alla göra, men läs igenom det du skrivit och ta dig en funderare på vad som egentligen hände.

verkade snarare som om hästen behövde hjälp med dig och inte tvärtom när du red skiten ur honom... efteråt. Verkar ju inte som om sammarbetet er emellan är på topp om du inte kan kontrollera honom heller..
Till din fråga så tror jag inte det är ngt allvarligt som hänt. Det är vår, hästar brukar ta chansen att testa sin ryttare när det är möjligt... tur att det gick bra iaf.

jag vet, jag kan verkligen förstå det också! jag fattar dessutom inte varför jag överdrev med nästan allting! men jag var uppskruvad och rädd och det hade inte lugnat sig när jag skrev det, jag har skrivit flera gånger att jag egentligen vill ändra/ta bort hela denna grejen, men det går ju inte!

om ni tar det som att "straffa honom" så gör ni det, då! jag vet vad exakt som hände, och han kommer fortfarande galopperande till mig när jag ropar på honom, är jätteglad när jag kommer, och att arbeta med mig, och det är huvudsaken!

alla gör vi våra misstag, jag vet, och detta är det största jag gjort!

*pilturs matte* skrev:
verkade snarare som om hästen behövde hjälp med dig och inte tvärtom när du red skiten ur honom... efteråt. Verkar ju inte som om sammarbetet er emellan är på topp om du inte kan kontrollera honom heller..
Till din fråga så tror jag inte det är ngt allvarligt som hänt. Det är vår, hästar brukar ta chansen att testa sin ryttare när det är möjligt... tur att det gick bra iaf.

du har aldrig sett oss rida så döm INTE hur vi arbetar ihop!
jag red inte skiten ur honom!! han e distanshäst och brukar trava och galoppera mil efter mil, och då tror jag KNAPPAST att galoppera ca 1-2 km är att "rida skiten ur honom".
Sluta säg att vi inte är bra på att sammarbeta, för det är vi verkligen ! Han tog inget illa åt turen. hade överrskotts energi eftersom han fått vila 1 dag + vårkänslor!
Och jag har snackat med hans ägare, hon säger att han gör så under vår och sommar, då han fäller päls!

vi kommer ingen vart när alla tjabblar om den turen efteråt, och säger att jag inte kan kontrollera honom! ta en sväng hit och kolla hur vi arbetar istället innan ni handlar!

jag blir så himla trött när ja läser sådana här trådar.. det börjar med att en kanske i stundens frustration eller att man helt enkelt inte tänker riktigt på vad man skriver skriver ett inlägg, och får sedan tio arga personer som har studerat vilka ord man ska angripa. Jag tycker INTE det är fel att ge kritik eller säga vad man anser är rätt / fel men man kan väl iaf vara lite konstruktiv i sådana fall..

Det ska inte behöva sluta med att författaren ligger på sina bara knän och ber om förlåtelse för att denne upprörde några som bara hoppar på direkt utan att be om ett förtydligande först... som sagt det är inte fel med kritik men det är löjligt med folk som bara använder sig av argument baserade på formalian i första inlägget... "Du skrev faktiskt ... du kan inte ändra dig OSV...

ursäkta detta , men jag klarar inte riktigt av att se hur många som bara hoppar på någon utan att försöka se det och säga sina åsikter lite mer neutralt... ni kan hoppa på mig med.. om ni nu vill d men ja har inte så mkt mer att säga om detta

petra & oliver skrev:
jag blir så himla trött när ja läser sådana här trådar.. det börjar med att en kanske i stundens frustration eller att man helt enkelt inte tänker riktigt på vad man skriver skriver ett inlägg, och får sedan tio arga personer som har studerat vilka ord man ska angripa. Jag tycker INTE det är fel att ge kritik eller säga vad man anser är rätt / fel men man kan väl iaf vara lite konstruktiv i sådana fall..

Det ska inte behöva sluta med att författaren ligger på sina bara knän och ber om förlåtelse för att denne upprörde några som bara hoppar på direkt utan att be om ett förtydligande först... som sagt det är inte fel med kritik men det är löjligt med folk som bara använder sig av argument baserade på formalian i första inlägget... "Du skrev faktiskt ... du kan inte ändra dig OSV...

ursäkta detta , men jag klarar inte riktigt av att se hur många som bara hoppar på någon utan att försöka se det och säga sina åsikter lite mer neutralt... ni kan hoppa på mig med.. om ni nu vill d men ja har inte så mkt mer att säga om detta
Det visar bara att man ska läsa igenom sitt inlägg kanske mer än en gång, inte bara för stavfelen utan även hur innehållet kan uppfattas. Jag har raderat mer än ett inlägg :D

v_NiniZ_v skrev:
du har aldrig sett oss rida så döm INTE hur vi arbetar ihop!
jag red inte skiten ur honom!! han e distanshäst och brukar trava och galoppera mil efter mil, och då tror jag KNAPPAST att galoppera ca 1-2 km är att "rida skiten ur honom".
Sluta säg att vi inte är bra på att sammarbeta, för det är vi verkligen ! Han tog inget illa åt turen. hade överrskotts energi eftersom han fått vila 1 dag + vårkänslor!
Och jag har snackat med hans ägare, hon säger att han gör så under vår och sommar, då han fäller päls!

vi kommer ingen vart när alla tjabblar om den turen efteråt, och säger att jag inte kan kontrollera honom! ta en sväng hit och kolla hur vi arbetar istället innan ni handlar!

okej, men om det var så normalt för honom att galoppera jättefort i 1-2 km varför använde du det som tillrättavisning då? lite förvirrande för honom kanske... Dessutom bör ju tillrättavisningar komma direkt när de gör fel, inte en kvart efter....

Håller med Petra och Oliver!!Ibland undrar man om det verkligen är vuxna människor som sitter här och skriver!!de som alltid måste vara besserwissers och trycka ner andra, fick ni inte göra det när ni var små eller??detta är nästan ren och skär mobbing ju! att inte ens låta folk få förklara sen inte godta då dom försöker...*suck*va är hätvärlden på väg??jag tycker inte heller att det kanske var det mest smarta inlägget här, men om ni andra e så duktiga och perfekta, varför bry era stora intellekt på såna här saker för då??hon ber ju om ursäkt tjejen!! och sen, hästen verkar ju pigg och glad, eller??bry er STORA hjärnor på att sätta dit och klämma åt dom som märglar ut sina hästar istället, de som går i taggtrådshagar, själva och magra, utan vatten...såna finns det gått om ute i vårt avlånga land.Förösk sätta er på dom människorna istället som gör detta medvetet, inte på dom som försöker göra nåt men det blir fel ( era perfekta ögon då dvs) :cool:

Tack. (:

Jag har försökt förklara.
Jag har försökt få hjälp utav dom, men alla hoppar på mig.
Dessutom så skedde ingen olycka och Góffi fick ju lugnt skritta hem från sin korta galopp/trav tur. efter det att han fått sin badtur, som han verkligen uppskattade!
Han kommer fortarande springandes till mig och pigg och glad när jag kommer. Dessutom VET jag att man ska "straffa" eller TILLRÄTTAVISA hästen inom 5 sekunder, Men jag kan inte ens göra det. För att det var mitt fel att jag tappade kontrollen över honom. :mad:

Tack för lite stöd! :bow:

Tänk att vara så oansvarlig och rida ut i grimma och barbacka! Du skall vara glad att inget allvarligt hände! Men att straffa hästen med en lång galopp på 3 km talar sitt tydliga språk. Du borde verkligen lära dig att ta ansvar! Efter som du inte har kunskap om och hur hästar fungerar. Borde du inte rida själv över huvet taget. Tag hjälp och ta till dig kunskap av någon som har den. Det är inte fel att be om hjälp. Vad hade gjort om du mött någon annan häst? Den ridturen hade kunnat sluta illa. Snälla gör inte om det. Om du skall rida i grimma och barbacka så gör det på inhägnat område ex ridbana eller hage.

FATTA NÅNGÅNG! Det var mitt fel att jag tappade kontrollen just där! jag har ridit och tränat och hållt på jävligt länge i inhägnat område så kom inte och säg något annat. Ägaren har lärt mig att kontrollera honom i grimma och barbacka! dra ditt slöa arsle och kom ner hit och kolla hur vi arbetar ihop i grimma då och du vet så satans mycket om hur han och jag arbetar ihop!! ta och läs HELA tråden och lär DIG fatta hur jag gjorde! Han ska tävla i distans den 1 maj på en sträcka på 5-10 mil ! Han är regelbunden riden och det tog inte skada på honom! Jag kan rida. ge fan i och berätta hur jag behandlar mina hästar. Det är väl JAG om någon som vet hur det ligger till, eller har jag fel?

You go girl! men nu tror jag dom kommer bli ännu mer irriterade!!hur vågar du ge dig på dom så där??det vet du väl att man inte får??det är ju bara dom som kan allt och gud nåde den som kommer hit och ber om hjälp och sen inte gör som dom säger!!uscha....tänk va, att man inte gör som alla experterna här säger utan man har faktiskt en egn hjärna(opps, det skulle ja väl inte sagt, för enligt er smartisar här har vissa nog inte det, spec inte om man rider barbacka och i bara grimma, tänk va hemska människor det finns, som vågar rida hästar på ett naturligt sätt)Tacka vet jag stång!!för gud va man e duktig om man kan rida en häst ute i skogen på stång!! :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Kropp & Själ Ja, som rubriken lyder. Jag har senaste halvåret haft problem med att jag får svimningskänslor och/eller snurrande yrsel. Nu har det...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Det är ju en hel vetenskap att flyttpacka! Nåja, en halv då. :) Nu är jag en envis och snål jäkel så jag undrar hur man flyttpackar så...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
9 359
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V