Problem... ?

V

v_NiniZ_v

Sköter en Islandshäst på 9 år, en jättelugnt, lydig, framåt kille.
Brukar aldrig ha trix och knep för sig, men nu har våren kommit och igår fick han spratt och fick för sig att ha lite kul och skena. Skulle vara snäll mot honom och red i grimma och barbacka. har fungerat förut och han har alltid lyssnat på minsta lilla hjälp. han skenade ca 1½ km på asfalt, höll på att springa över 3 gamla damer + en Mister. Fick skrika åt dom att gå undan för super crazy häst, dom hoppade ner i diket och lät honom rusa förbi i 240 km/h. :eek: barbacka och grimma, försökte slappna av (hur jäkla lätt är det?? :confused: ) samtidigt som jag skulle ta tag ordentligt i tygeln och få in honom på en volt. men icke!! han envisades istället med att rusa med böjd hals utan att se vart han sätte fötterna. till slut tog jag tag med ett ordentligt grepp i ena örat på honom och fick honom att stanna. :idea: ( kändes som att ja skulle slita loss hela hans öra, men va sjutton?? :devil: ) och dessutom är det jobbigaste att han är distanshäst och har kondition som elitlöparen.. :crazy:
Jag blev ordentligt sur på han, och tog hem honom och klädde på sadel träns och spö. ut på en ny runda och tvingade honom att galoppera hela rundan (3 km ca) ner till havet. och han var helslut när han kom ner dit, men jag tvingade honom att fortsätta galoppera..(blev lite vemodig, tyckte inte om att göra detta men...) där fick han sedan svalka av sig i vattnet , det tyckte han va great!!
sedan fick han skrittas på långa tyglar hela vägen hem . hoppas han fick sig en läxa.. :p
Men vad kan ha varit problemet?? jag VET att han inte blev rädd för någonting, för de senaste gångerna jag ridit honom efter det har han haft lika mycket överskottsenergi, om inte mer. vårkänslor elr är det fodergivan??? :eek: han får alger och betfor + hö, morgon middag och kväll!

18877.jpg

18896.jpg

18892.jpg

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Problem... ?

Vad tror du att du lär ut genom att tvinga hästen att galoppera 3 km :confused:. Nog är det du som är lite oansvarig och ger dig ut barbacka och med grimma på vägar där du är farlig för andra om något händer, kanske dags att sluta skýlla på hästen och ta ansvar för dina egna misstag ;) Himla tur att det slutade väl i varjefall.

Tror knappast att din häst tog någon lärdom av dessa övningar förutom möjligtvis följande:
Barbacka i grimma kan han göra som han vill medan han tvingas springa tills han inte orkar mer om du har träns och sadel.

Att han fått mer överskottsenergi efter den dagen kan mycket väl bero på att han räknar med att få springa så mycket han orkar efter den dagen du berättat om. Det fungerar sällan att "straffa" en häst genom att låta den galoppera i flera km, speciellt inte när det gått en stund mellan tillfället den "straffas" för och "bestraffningen". Det är mycket bättre att jobba med lyhördheten mellan dig och hästen, genom olika dressyrövningar. Finns det någon du kan ta hjälp av?

Såg att du sköter hästen. Vad säger hästens ägare om att du upplever att hästen har förändrats? Vet ägaren om vad som hände när hästen stack med dig? Kan kanske ägaren hjälpa dig med samarbetet mellan dig och hästen?

Att hämnas för att hästen gjort nåt du inte velat löser inga problem: En häst tänker inte som människor och fattar nog knappast i vilket syfte du pressar skiten ut honom rent ut sagt. :crazy:

Dessutom så är det många hästar som är väldigt pigga och glada nu.....blir lite vårkänslor som spritter i kroppen. Min ena häst har energi till tusen nu under pälsfällning.

Hästen förstår inte straffet när det kommer långt efteråt , alltså fattar den inte varför du tvingar den att galoppera tills den inte orkar längreSamma om en häst biter mej, det hjälper inte att jag slår den 5 min efteråt, om det händer tar jag direkt tag å nyper till i mulen för att den ska fatta sammanhanget.
Det kan ha varit en tillfällig grej, att den ville busa, hade överskottsenergi, skulle testa dig men fortsätter det så skulle jag änså låta ngn kunnig undersöka om den hade ont.
Å framförallt, rid inte i grimma igen om det inte är inhägnat, det kan gå riktigt illa om hästen sticker.

alla skriver: hästen förstår inte. vad tror du den lär sig av det. inte bestraffning utan lös genom komunikation. etc etc... ibland måste man faktiskt!

Nu skrev ni: rid inte i grimma och barbacka, tänk vad som kan hända. men v_NiniZ_v skrev att hon hade gjort det förut och hade gått bra. jag är säker på att första gångerna hon gjorde så var inom inhägnat område och hade gått så bra så hon litade på hästen att rida ut. ett litet missöde men ändå.

om du har tänkt att testa igen för att han inte ska vinna riktigt med det han gjorde borde du tänka efter något riktigt bra ställe att göra det på. rätt brett och gärna med någon slags stopp/vändplan ifall han gjorde samma sak igen.

har bekant som haft problem med en shettis, lärt sig bocka av de som han känner inte har totalt kontroll och till och med börjat springa iväg när man minst anar det när han går med honom. de har i princip löst problemen nu genom tänkt efter hur man kan göra så han tycker det är obehaglit att göra det, för detta hade gått över styr.

bara några få ord från mej... men vad vet jag, ni har säkert rätt.

Vadå "ibland måste man faktiskt"?
Det spelar ju ingen roll om bestraffningen består av 30 km extra träning, det uppfattar inte hästen som en bestraffning.
Däremot har jag motionerat hästar längre än vanligt för att de haft överskottsenergi å behövt springa av sig innan de kan koncentrera sig på arbetet men det är ju en annan sak.

Att rida i grimma kan mkt väl ha gått bra men som bekant är hästar flykt djur som kan bli rädda hur trygga de annars än är.Det kan få katastrofala konsekvenser men vill man rida i grimma eller rida ut överhuvudtaget så kanske man får räkna med sånt?En häst kan ju dra även med träns men att bara använda grimma är ju lite att utmana ödet...man har inte en suck när det gäller att få stopp på en skenande häst med grimma den trycker inte heller speciellt hårt över nosbenet å har ingen kedja som hackamoor har.

okej okej, jag kanske överdrev men 1 km iaf, dessutom har han inte tagit ila av det, VADÅ PRESSA SKITEN UR HONOM `? han brukar galoppera mil i tävlingarna, och just nu är han i toppkondis!?

jag vet vad jag gör !

Hjartagna skrev:
Tror knappast att din häst tog någon lärdom av dessa övningar förutom möjligtvis följande:
Barbacka i grimma kan han göra som han vill medan han tvingas springa tills han inte orkar mer om du har träns och sadel.

Att han fått mer överskottsenergi efter den dagen kan mycket väl bero på att han räknar med att få springa så mycket han orkar efter den dagen du berättat om. Det fungerar sällan att "straffa" en häst genom att låta den galoppera i flera km, speciellt inte när det gått en stund mellan tillfället den "straffas" för och "bestraffningen". Det är mycket bättre att jobba med lyhördheten mellan dig och hästen, genom olika dressyrövningar. Finns det någon du kan ta hjälp av?

Såg att du sköter hästen. Vad säger hästens ägare om att du upplever att hästen har förändrats? Vet ägaren om vad som hände när hästen stack med dig? Kan kanske ägaren hjälpa dig med samarbetet mellan dig och hästen?

jag har berättat alltihop för henne, för vad sjutton trodde du?? :eek:
jag behöver inte hjälp med någonting i sammarbetet mellan honom och mig.

det här med galopp och trav turen ner till havet var för att jag skulle visa för hono att jag inte var rädd för att galoppera med honom, för det skulle han känna direkt!
jag tränar NH med honom, så vi förstår varandra utmärkt, och nu var frågan inte hur "bestraffningen" (VILKET DET INTE VAR! :mad: )
skulle påverkas, utan VAD DET KAN HA VARIT.

jag vet exakt vad jag gör med honom, och skulle jag redan veta att det inte går att rida ut med honom i grimma och barbacka, skulle jag väl fö sjutton inte dra ut honom så heller då!? eller hur..
sorry men jag tror ni har upppfattat detta lite fel, och jag är väl kanske en dålig förklarare..

Meijo skrev:
Att hämnas för att hästen gjort nåt du inte velat löser inga problem: En häst tänker inte som människor och fattar nog knappast i vilket syfte du pressar skiten ut honom rent ut sagt. :crazy:

Dessutom så är det många hästar som är väldigt pigga och glada nu.....blir lite vårkänslor som spritter i kroppen. Min ena häst har energi till tusen nu under pälsfällning.

jojo men det förstår jag med... :crazy:
dessutom vet jag just nu inte vad sjutton jag tänkte på.

chrysler skrev:
Hästen förstår inte straffet när det kommer långt efteråt , alltså fattar den inte varför du tvingar den att galoppera tills den inte orkar längreSamma om en häst biter mej, det hjälper inte att jag slår den 5 min efteråt, om det händer tar jag direkt tag å nyper till i mulen för att den ska fatta sammanhanget.
Det kan ha varit en tillfällig grej, att den ville busa, hade överskottsenergi, skulle testa dig men fortsätter det så skulle jag änså låta ngn kunnig undersöka om den hade ont.
Å framförallt, rid inte i grimma igen om det inte är inhägnat, det kan gå riktigt illa om hästen sticker.

det där har jag redan lärt mig, och det tänker jag på jämt. men det här med galopp och trav turen efteråt var, för att han skulle förstå att JAG fortfarande vågar galoppera och trava med honom + att jag ville göra det för att överge min skakis just då. det var inte nå BESTRAFFNING!
+ att jag /boxar/slår/nyper/smäller till någon häst vad det än gör! jag säger till på hästars vis för att han ska fatta. ni får tycka vad ni vill om det, men han ingen häst jag umgå(tt)s med har nånsin gjort nåt sånt ot mig, när jag sagt till på samma sätt som hästar gör med varandra.
du kanske inte tycker att man ska rida ut barbacka och utan grimma, men han och jag har så starkt förtroende för varandra, så jag har lärt mig att kunna göra det. så klart började vi i inhägnat i böörjan och tränade mycket barbacka och uta grimma INNAN vi stack ut. det är ju en självklarhet!!

-------->HAN ORKADE VISST!!! kan ni inte bara förstå det? även om han är helslut när han är framme bvetyder inte det att han inte PALLAR!!!! för om han skulle bli så trött och inte orkar mer så är jag ju inte så dum i huvudet att jag låter honom fortsätta galoppera. och jag känner ifall han vill sluta för att han inte orkar, och viker han av då, så låter jag honom skritta och berömmer honom!! det borde ju varje själ förstå.

jisses.. det blev rätt långt.. :crazy:

CcE skrev:
alla skriver: hästen förstår inte. vad tror du den lär sig av det. inte bestraffning utan lös genom komunikation. etc etc... ibland måste man faktiskt!

Nu skrev ni: rid inte i grimma och barbacka, tänk vad som kan hända. men v_NiniZ_v skrev att hon hade gjort det förut och hade gått bra. jag är säker på att första gångerna hon gjorde så var inom inhägnat område och hade gått så bra så hon litade på hästen att rida ut. ett litet missöde men ändå.

om du har tänkt att testa igen för att han inte ska vinna riktigt med det han gjorde borde du tänka efter något riktigt bra ställe att göra det på. rätt brett och gärna med någon slags stopp/vändplan ifall han gjorde samma sak igen.

har bekant som haft problem med en shettis, lärt sig bocka av de som han känner inte har totalt kontroll och till och med börjat springa iväg när man minst anar det när han går med honom. de har i princip löst problemen nu genom tänkt efter hur man kan göra så han tycker det är obehaglit att göra det, för detta hade gått över styr.

bara några få ord från mej... men vad vet jag, ni har säkert rätt.

vi har paddock nu och då ska jag öva mycket med grimma och barbacka. så får vi se ifall vi rider ut igen, men då måste jag få full kontroll över honom i hagen också och lyssna på minsta lilla vink.

ok, NÅN som förstår iaf... (:

nu skiter jag i den här tråden för jag verkar inte få något svar, för alla komenterade bara på galopp/trav rundan efteråt.
Men jag känner den här ponnyn väldigt väl, så jag vet vilka vanor han har och inte har.

Ha dt bra i alla fall! :smirk:

Wohow bruden, lugna ner dig lite. Människorna här försöker hjälpa dig så du behöver inte försvara dig med näbbar och klor!

Hästen kanske var missnöjd med något du gjorde på dess rygg?

Varför startar du tråden om du vet exakt vad du ska göra och inte behöver hjälp med nånting.?

Hehhe :D nejdå det är lugnt, jag försöker bara förklara, men jag blir så virrig så jag blir lite nervös på mig själv för jag vet inte hur jag ska förklara situationen.. ;)

men NU har jag fått reda på det, men DÅ behövde jag hjälp med det.. :smirk:

Dolores_88 skrev:
Wohow bruden, lugna ner dig lite. Människorna här försöker hjälpa dig så du behöver inte försvara dig med näbbar och klor!

Hästen kanske var missnöjd med något du gjorde på dess rygg?

jag tycker inte dom hjälper mig med vad jag BEHÖVDE hjälp med.. hrm.. men aja..

missnöjd.. nä jag vet faktiskt inte. vi galopperade bara lugnt och sansat och perfekt tills han bröt ut helt plötsligt..
men han har inte gjort något liknande varken INNAN elr efter. han kanske bara ville hem eller något. jag började också fundera på om jag gjorde något men jag red som jag alltid brukar..

Okej, då är det väl lungt? Det har bara hänt en gång, kanske aldrig händer igen? Du får väl vänta och se.

Du verkar väldigt upprörd över svaren du fått. Men LÄS ditt eget första inlägg en gång till. Hur skulle du tolka det? Är det konstigt att folk svarar som de gjort? Du skrev ju faktiskt "tvingade" till exempel, skall folk då lista ut att du inte menade exakt så och att du inte menade 3 km utan 1 km?

/Malin

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Kropp & Själ Ja, som rubriken lyder. Jag har senaste halvåret haft problem med att jag får svimningskänslor och/eller snurrande yrsel. Nu har det...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Det är ju en hel vetenskap att flyttpacka! Nåja, en halv då. :) Nu är jag en envis och snål jäkel så jag undrar hur man flyttpackar så...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
9 359
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V