problem...

PiperGarden

Trådstartare
Fick världens erbjudande idag av chefen... Får en av mina passhästar gratis om jag vill, en 3-åring med kanonstam (e Gobernador & mamman har bla lämnat Paparazzy, 6,7 milj...), dessutom en trevlig häst som är snäll och alltid vill väl... Däremot har han stora aktionsproblem samt problem med styrningen... Det är något jag tror går att ordna till med tid och att hästen kommer att kunna springa in en del pengar, då han har rejält kliv. :d
Till saken kommer att jag redan har en häst och inte har råd att ha två... Pållen min är en ganska jobbig pålle, men jag älskar honom och har haft hand om honom i 3½ år, vi har gått igenom massor ihop. Han kommer antagligen aldrig att starta igen, men kommer bli en utmärkt ridhäst då han har lätt för sig och har trevliga gångarter. 3-åringen kommer aldrig att bli en lika fin ridhäst som Piper kan bli, men kan däremot bli en bra travhäst... Jag kan tröttna rejält på Piper stundtals, då han är väldigt tittig och hetsig, men sen kan han gå jättefint nästa dag och jag vet faktiskt inte om 3-åringen kan ge mig samma känslor... :crazy: Samtidigt är det en chans som man bara får en gång och alla som jag pratat med typ skriker åt mig att ta honom...
Har precis pratat med föräldrarna om dom vill bli "delägare", men dom verkar inte särskilt pigga på det... hur 17 ska jag lösa det här??!!! :cry:

Sv: problem...

Ge mig den då! :angel:
Nejdå.. Ta in ngn annan än fam som delägare då. :idea:

Hmm,nu är det väl så att livet är summan av olika val? Själv vill jag verkligen hålla på med just trav,och därmed vill jag ha tävlingsmässiga hästar.Den enda som kan avgöra vad du ska välja är ju du själv...En lösning är kanske att hitta någon som vill ha din gamla häst som ridhäst?
En gott råd är dock att du ringer och kollar upp den nya hästen hos STC.Så att den inte förra ägarne har någon skuld,för den följer med hästen!Alla fall var det så förr.Tror det gäller än i alla fall.

:D nä, annars har jag ju hellre kvar honom som passhäst på jobbet. :love:
Problemet om man tar in annan än familjen är ju att de kommer ställa andra krav osv, den här hästen kräver nog tid så jag vill inte ha en massa krav på mig...

det är väl problemet, jag vill hålla på både med trav och ridning... Min häst kommer aldrig bli en bra travhäst och den här kommer väl aldrig bli en riktigt bra ridhäst... :crazy:
Sa när jag skrev på papprena på Piper att jag blir hans sista ägare, och det står jag för, så "vill" jag inte ha honom längre så kommer han slaktas. Han är inte alltid så rolig att ha och göra med (är väl lite därför som den här pållen verkar så bra) och vill absolut inte att han ska hamna fel.
ingen som vill sponsra mig med 2000:- i månaden??? :angel: :banana:
ska sätta mig och prata igenom det ordentligt med kompisar... :cry:

Förresten gör inget förhastat bara för att hästen är gratis.Många i stammen är bra,många är ostartade med...Jag skulle nog kosta på en röngten och vet.undersökning innan jag skulle ta över hästen.

"Krav" är väl precis vad som behövs... eller? Blev nyfiken när Lines skrev om stammen, så jag kollade oxå på Blodbanken. Och startprocenten är ju väldigt låg... så det är väl just krav som behövs annars är det väl lätt att det inte blir ngt.
Tänk en extra gång! Farligt det där att bli "kär" i Hästar.. :confused:
Och skulderna följer hästen!! Kan bli dyrt om du inte kollar hos STC.

Du kan inte leasa ut hästen till någon då? Bara se till att det blir till någon som kanske kan ha kvar hästen i samma stall...eller kanske skaffa en medryttare som betalar en del av stallhyran? Då har du ju i alla fall kontroll över hästen.

PiperGarden skrev:
en 3-åring med kanonstam (e Gobernador & mamman har bla lämnat Paparazzy, 6,7 milj...), dessutom en trevlig häst som är snäll och alltid vill väl... Däremot har han stora aktionsproblem samt problem med styrningen... Det är något jag tror går att ordna till med tid och att hästen kommer att kunna springa in en del pengar, då han har rejält kliv. :d
skriker åt mig att ta honom...

Kanonstam var väl att tai!!! Sen at hästen är trevlig och har en hyffsad stam, det finns det MASSOR med travare som har ;) Så jag skule nog inte satsa... Gratis hästar har en tendens, att ha en ORSAK att vara gratis.. dom räcker inte till!! Tänk på det så slipper du förmodligen en massa utgifter o problem.. Hästar kommer, hästar går :)

Får nog hålla med lite i det att det är lätt att fastna för hästar med en och den stammen bara för att det låter bra. Jag har ju själv en sällsynt förmåga att få tag på nåt värdelöst helsyskon till den o den som var med i Elitloppet eller PdA. Men du kanske har en ide om att träna eller behandla hästen på något speciellt sätt eller så för att komma tillrätta med de eventuella fel han har? Har man inte det så är det kanske tveksamt om man ska ta emot den.

tack för svaren!

ni fick mig att tänka till lite...
Hästen är ordentligt kollad av vet, osteopat och tandläkare (däremot tror jag att han typ är sned i bäckenet eller liknande samt att han kräver mer massage) och jag vet att förra ägaren inte har skulder hos STC.
Självklart skulle jag inte tänka över det om jag inte trodde att hästen kunde gå som travhäst, har redan en ridhäst och fler ska det INTE bli!!! (om jag inte skulle bli miljonär förstås... :angel: )
Har mina funderingar på hur man ska få hästen att funka, först kiropraktor sen mycket massage, stretching och skrittträning för att försöka få honom jämn, senare tror jag han kommer svara mycket bra på galoppträning. Funkar det inte utan han fortfarande är dålig så är det ju bara att skicka... :devil:
Har ju haft honom som pass i 6 månader så jag vet vad jag ger mig in på (nej, jag har inte fått möjlighet att testa mina idéer...)
Ska prata med stallkompisen imorrn, hon har varit sugen tidigare på att köpa in sig på honom. Får se om dom kanske vill testa att dela honom...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 809
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 805
Senast: lizzie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 776
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat